Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2015



POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ

Twoje Pięć Minut

KATEGORIA: Kampanie firm i fundacji firm

Nazwa i opis inicjatora kampanii

Fundacja KGHM Polska Miedź, Komunikacja Plus

Nazwa wykonawcy

Fundacja KGHM Polska Miedź, Komunikacja Plus

Data realizacji kampanii (od-do)

wrzesień 2015 - styczeń 2016

 

Strategia

Opis celu kampanii

Cel główny: kształtowanie postaw sprzyjających działaniu w sytuacji zagrożenia życia i zdrowia wśród młodzieży z Zagłębia Miedziowego

Cele pośrednie:
- przekazanie niezbędnej wiedzy zarówno w teorii, jak i praktyce, w zakresie samodzielnego i prawidłowego udzielania pierwszej pomocy,
- przygotowanie psychiczne uczestników programu, by w sytuacjach stresujących nie bali się podjąć inicjatywy.

Opis problemu społecznego z jakim miała się zmierzyć kampania

Z badań przeprowadzonych w 2012 roku przez Uniwersytet Medyczny w Lublinie wynika, że blisko połowa respondentów nie odważyłaby się udzielić takiej pomocy osobie potrzebującej.

Te liczby znajdują odzwierciedlenie w rzeczywistości. Odruch udzielenia pierwszej pomocy potrzebującemu wciąż jest odbierany jako postawa nadzwyczajna, a nie jako standardowe działanie na rzecz ratowania życia.

Insight

W teorii znam najważniejsze zasady dotyczące udzielania pierwszej pomocy, jednak w sytuacji wymagającej działania panikuję, nie wiem jak się zachować.
Boję się, że zamiast nieść pomóc, zrobię komuś większą krzywdę.
Jestem przekonany, ze ktoś inny udzieli lepiej pomocy niż ja.

Określenie grupy docelowej

Główna grupa docelowa: ponad 400 uczniów gimnazjów z Zagłębia Miedziowego

Grupy docelowe II rzędu:
- rodzice
- nauczyciele
- pracownicy Grupy Kapitałowej KGHM

Wyjaśnienie idei kreatywnej

W udzielaniu pierwszej pomocy przedmedycznej kluczowe są pierwsze minuty od wypadku. Dlatego zmiana postaw wśród młodzieży i skuteczne przekazanie wiedzy o zasadach udzielania pierwszej pomocy – to główne wyzwania kampanii. Wiedzę przekazywali zarówno profesjonaliści z KGHM, jak i rówieśniczki uczestników projektu. Po to, aby pokazać, że każdy może i powinien skutecznie udzielać pierwszej pomocy.

Jakie jest wezwanie do działania - tzw. call to action

Niesienie pomocy potrzebującym to czyn bohaterski, który zasługuje na uznanie. Każdy może zostać takim bohaterem – w sytuacji wymagającej ratowania życia dzieli nas od tego „tylko” pięć minut.

Hasło/slogan

Twoje Pięć Minut

Plany kontynuacji kampanii

W planach rozwoju kampanii jest poszerzenie liczby szkół, biorących bezpośredni udział w projekcie, w tym wyjście poza obszar Zagłębia Miedziowego i województwa dolnośląskiego. W tym celu już w pierwszej edycji zostały przygotowane m.in. narzędzia, które pozwolą samodzielną realizację zajęć z pierwszej pomocy w szkołach (np. film instruktażowy).

Opis przebiegu realizacji kampanii (opis tego co udało się zrealizować)

Opis ogólny przebiegu działań w punktach – kolejność

1. Działania przygotowawcze: opracowanie programu zajęć przez zespół złożony z psychologów, pielęgniarek, ratowników medycznych oraz przedstawicieli szkół zaproszonych do udziału w pierwszej pomocy

2. Zapowiedź kampanii: briefing prasowy zapowiadający kampanię z udziałem ambasadorek projektu

3. Warsztaty dla gimnazjalistów prowadzone przez ratowników KGHM, pielęgniarki i psychologów z Miedziowego Centrum Zdrowia oraz ambasadorki projektu - gimnazjalistki, które same udzieliły pomocy potrzebującym przy obojętnej postawie znajdujących się obok nich dorosłych.

4. Półmetek kampanii: wyłonienie 32 liderów, którzy reprezentowali swoje szkoły w zawodach międzyszkolnych oraz treningi zespołów dedykowanych do reprezentacji szkół.

5. Zakończenie kampanii: zawody międzyszkolne połączone z prezentacją filmu instruktażowego i briefingiem prasowym.

Opis wykorzystanych narzędzi (standardowych i niestandardowych)

By zwiększyć rozpoznawalność kampanii, do komunikacji projektu zostały wykorzystane następujące narzędzia:
- briefing prasowy - podczas zapowiedzi projektu oraz jego podsumowania.
-Informacje prasowe oraz materiały exclusive dla mediów
- spot informacyjny – prezentujący wypowiedzi przedstawicieli Fundacji KGHM i ambasadorek projektu
- film instruktażowy – nakręcony w formie atrakcyjnej dla młodzieży, wykorzystujący scenki rodzajowe z udziałem ratowników prowadzących zajęcia w ramach projektu
- gadżety dla uczestników, m.in. koszulki, zestaw małego ratownika i fantomy dla szkół.

Opis działań PR

Włączenie do kampanii grup ważnych ze względu na osiągnięcie celu społecznego

1. Eksperci z Jednostki Ratownictwa Górniczo-Hutniczego KGHM oraz Miedziowego Centrum Zdrowia zwiększyło wiarygodność przekazu.
2. Ambasadorki projektu - Weronika i Magda gimnazjalistki z Zagłębia Miedziowego, o których usłyszała całą Polska po tym, jak odważnie udzieliły pomocy potrzebującym.
3. Dyrekcja i nauczyciele ze szkół partnerskich, aktywnie uczestniczący w prowadzeniu projektu.

Efekty media relations - obecność publicystyczna kampanii w mediach (np. wskaźniki, jeśli są). Czy kampania wywołała dyskusję w mediach?

Bliko 60 publikacji w wiodących lokalnych i regionalnych mediach, m.in:
- prasa: Lubin Extra, Panorama Legnicka
- portale: lubin.naszemiasto.pl, lubin.pl, miedziowe.pl, glogow-info.pl, regionfan.pl,24legnica.pl
- radio (wywiady exclusive): Radio Wrocław, Radio Złote Przeboje
- telewizja internetowa: tvl.pl, tvregionalna.pl

Zbudowanie marki społecznej tj. czy została wypromowana jakaś marka lub czy temat kampanii, hasło zyskało rozpoznawalność dzięki kampanii.

Kampania Twoje Pięć Minut wzbudziła zainteresowanie tnie tylko wśród dziennikarzy, ale przede wszystkim szkół, w których odbywały się szkolenia. Ponadto niektóre ze szkół, w których odbywały się zajęcia zaproponowały, aby kolejna edycja kampanii objęła działaniami edukacyjnymi także nauczycieli.

Efektywność

Czy kampania osiągnęła cele lub jaki był poziom realizacji celów

O sukcesie i osiągnięciu celów kampanii może świadczy przede wszystkim opinia uczestników zajęć:
- ponad 1/3 uczniów zadeklarowała gotowość udzielenia pomocy, jeżeli zaistniałaby taka konieczność
- przed przystąpieniem do programu blisko 1/2 uczniów deklarowała, że brak wiedzy na temat prawidłowego udzielenia pierwszej pomocy stanowi dla nich trudność. Po zakończonym programie-połowa mniej

W jaki sposób weryfikowana jest efektywność kampanii?

Wszyscy uczniowie biorący udział w programie \"Twoje Pięć Minut\" ( 400 osób) zostali dwukrotnie poproszeni o wypełnienie ankiet, raz na początku programu - ankieta pre-test i na zakończenie - ankieta post-test. Wyniki zostały porównane i w ten sposób oceniona została efektywność kampanii.

Budżet kampanii

ok. 150 tys. zł (w tym na promocję kampanii - ok. 12 tys. zł)

Jaka była zmiana postaw

Jak wykazały badania ankietowe, przed przystąpieniem do programu blisko połowa uczniów deklarowało, że brak wiedzy na temat prawidłowego udzielenia pierwszej pomocy stanowi dla nich trudność. Po zakończonym programie liczba tych osób zmalała do około jednej czwartej.

 


Kreacja

trailer from Agata Potarzycka on Vimeo.