Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2015

Kategoria konkursowa: Kampanie organizacji pozarządowych



POWIEKSZ
POWIEKSZ

Boskie Matki - NOMINOWANA

KATEGORIA: Kampanie organizacji pozarządowych

KATEGORIA: Kampanie o tematyce zdrowotnej

Nazwa i opis inicjatora kampanii

Fundacja Rak'n'Roll – Wygraj Życie! działa od 2009 r. Powstała z inicjatywy Magdy Prokopowicz, która po swoich doświadczeniach z chorobą onkologiczną chciała pomóc innym kobietom w podobnej sytuacji. Od początku celem fundacji było stworzenie nowej jakości w sposobie mówienia o raku, przełamywanie tabu związanego z tą chorobą, a także poprawa jakości życia chorych onkologicznie.

Nazwa wykonawcy

Fundacja Rak'n'Roll Wygraj Życie

Data realizacji kampanii (od-do)

wrzesien 2015 - grudzień 2015

 

Strategia

Opis celu kampanii

Celem działań jest budowanie świadomości, że w ciąży można leczyć się onkologicznie i urodzić zdrowe dziecko oraz zapewnienie kobietom w ciąży chorym na raka profesjonalnej, kompleksowej i bezpłatnej opieki.

Opis problemu społecznego z jakim miała się zmierzyć kampania

W Polsce co roku ok.300 kobiet chorych na raka zachodzi w ciążę. Ok. 3/4 z nich słyszy od lekarzy, że powinny usunąć ciążę. Są stawiane przed wyborem: życie moje czy życie dziecka? Najczęściej nie ma konieczności podejmowania takiej decyzji. W ciąży można leczyć się onkologicznie i urodzić zdrowe dziecko, potwierdzają to badania naukowe i doświadczenie lekarzy, współpracującymi z Fundacją.

Insight

Co mam wybrać – życie swoje czy mojego dziecka?

Określenie grupy docelowej

Kobiety w ciąży chore na raka
Lekarze, personel medyczny
Osoby, które w swoim otoczeniu mają kobiety chore na raka
Kobiety w tzw. okresie rozrodczym

Wyjaśnienie idei kreatywnej

„Musimy się go pozbyć” słyszy para podczas USC ciąży. Ponieważ większość lekarzy sugeruje usunięcie ciąży, czyli „pozbycie się dziecka”, skupiliśmy się na dwuznaczności sytuacyjnej sformułowania „musimy się go pozbyć” (w domyśle „dziecka” w rzeczywistości „raka”) i wykorzystaliśmy ją do komunikacji pozytywnej informacji, szczęśliwego rozwiązania – „ Możesz pozbyć się raka i urodzić zdrowe dziecko”

Jakie jest wezwanie do działania - tzw. call to action

Masz prawo do swojej decyzji w oparciu o konsultacje z doświadczonymi lekarzami. W ciąży można leczyć się onkologicznie i urodzić zdrowe dziecko. Zgłoś się do Programu Boskie Matki Fundacji Rak’n’Roll

Hasło/slogan

Możesz pozbyć się raka i urodzić zdrowe dziecko

Plany kontynuacji kampanii

Kolejna odsłona działań planowana jest na 2 połowę 2016 r. Przedstawimy raport z realizacji programu oraz zalecenia postępowania dla ginekologów w przypadku kobiet w ciąży chorych na raka. W kolejnym roku zajmiemy się tematem płodności w kontekście choroby onkologicznej.
Prowadzone są rozmowy, by zarówno program Boskie Matki, jak i kampania zostały wdrożone w innych państwach europejskich.

Opis przebiegu realizacji kampanii (opis tego co udało się zrealizować)

Opis ogólny przebiegu działań w punktach – kolejność

Przygotowanie
- rozmowy z kobietami, które doświadczyły ciąży z chorobą onkologiczną
- rozmowy z lekarzami z doświadczeniem w leczeniu kobiet ciężarnych
- opracowanie i uruchomienie programu opieki dla kobiet w ciąży chorych na raka Boskie Matki
- opracowanie założeń i koncepcji kampanii, w tym wizualizacji kampanii Boskie Matki
- przygotowanie spotu tv oraz spotu audio
- opracowanie strony kampanii na www Fundacji
Realizacja
- konferencja prasowa (16.09)
- działania w kanałach informacyjnych Fundacji (FB, instagram, twitter, natemat)
- emisje spotów w TVP, Radio ZET, ZET Chilli
- współpraca z dziennikarzami
- współpraca z twórcami i dystr. filmu Chemia przy premierze (02.10): wywiady, pokazy połączone z debatami nt raka i ciąży, cross SM
- ustanowienie Dnia Boskich Matek (6.10), przypomnienie o problemie
- współpraca z dystr. filmu MaMa przy premierze filmu (4.12): pokaz specjalny połączony z debatą nt raka i ciąży, cross SM
- dystrybucja produktu (woda) wspierającego program BM

Opis wykorzystanych narzędzi (standardowych i niestandardowych)

- spot telewizyjny
- spot radiowy
- social media (FB, instagram, twitter, blog natemat)
- media relations
- cross-promocja przy premierze filmu Chemia
- cross-promocja przy premierze filmu MaMa
- wykorzystanie produktu (woda mineralna) wspierającego program Boskie Matki, jako nośnika informacji o problemie

Opis działań PR

Włączenie do kampanii grup ważnych ze względu na osiągnięcie celu społecznego

Współpraca z kobietami, które doświadczyły ciąży z chorobą nowotworową oraz partnerami merytorycznymi (m.in.: Centrum Onkologii, I Klinika i Katedra Ginekologii i Położnictwa, Polskie Towarzystwo Dietetyki) oraz ekspertami, zapewniającymi opiekę kobietom w programie: onkologami, ginekologami, położnikami, dietetykiem, psychologiem, rehabilitantem.

Efekty media relations - obecność publicystyczna kampanii w mediach (np. wskaźniki, jeśli są). Czy kampania wywołała dyskusję w mediach?

Ok.500 publikacji, materiały tv i radiowe w mediach opiniotw. oraz parentingowych. Publikacje na FB to >10tys polubień/udostępnień, dotarcie śr. do ~97tys użytk/post. Temat dostrzeżony przez twórców serialu TVN „Efekt Domina”, cały odcinek poświęcony Boskim Matkom (13.03.16, oglądalność 1,5mln) oraz serialu TVP „Na sygnale” (przed emisją)

Zbudowanie marki społecznej tj. czy została wypromowana jakaś marka lub czy temat kampanii, hasło zyskało rozpoznawalność dzięki kampanii.

Tak. Hasło Boskie Matki w grupie docelowej jest rozpoznawane jako program wspierający kobiety w ciąży chore na raka i łączone z Fundacją.

Efektywność

Czy kampania osiągnęła cele lub jaki był poziom realizacji celów

Tak. Po uruchomieniu kampanii liczba kobiet objętych programem wzrosła o 400%!. Ponadto działania przyniosły wymierne efekty w zakresie dostępu do informacji – hasło Boskie Matki generuje w wyszukiwarce ponad 300tys. wyników dotyczących tematu połączenia ciąży i terapii onkologicznej.

W jaki sposób weryfikowana jest efektywność kampanii?

Kampania jest weryfikowana przede wszystkim wzrostem liczby kobiet w ciąży chorych na raka, które zgłaszają się do Fundacji. Ponadto liczbą publikacji w mediach oraz zaangażowaniem w temat odbiorców w mediach społecznościowych.

Budżet kampanii

28.000zł

Jaka była zmiana postaw

Przed uruchomieniem kampanii, kobiety trafiające do Fundacji najczęściej były po kilku konsultacjach lekarskich zalecających zakończenie ciąży. Obecnie droga dotarcia do lekarza skróciła się i możliwe jest szybsze rozpoczęcie terapii, co jest znaczące w leczeniu onkologicznym.

 


Kreacja