Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2015

Kategoria konkursowa: Kampanie organizacji pozarządowych



POWIEKSZ

"Słowo zabiera głos"

KATEGORIA: Kampanie organizacji pozarządowych

Nazwa i opis inicjatora kampanii

Europejska Fundacja Edukacji Audiowizualnej Disce

Nazwa wykonawcy

Publicity

Data realizacji kampanii (od-do)

18.05.2015 - 20.01.2016

 

Strategia

Opis celu kampanii

Celem „SŁOWO ZABIERA GŁOS” było zainteresowanie ludzi słowem, nie tylko jako formą przekazu swojego punktu widzenia, ale przede wszystkim słowem, które łagodzi obyczaje, które może zmienić stan świadomości jednego człowieka, a także może zmienić świat. Pretekstem do kampanii stała się setna rocznica urodziny księdza poety Jana Twardowskiego, który niesłychanie pięknie operował słowem.

Opis problemu społecznego z jakim miała się zmierzyć kampania

Retoryka codzienności, zwyczaje językowe współczesnych Polaków, stałe posługiwanie się skrótami, język mediów i reklamy niezwykle zaburzyły posługiwanie się zwykłym słowem oraz jego znaczenie. Współczesne diagnozy dotyczące kultury słowa i poziomu jego wygłaszania w przestrzeni publicznej są zazwyczaj jednoznacznie złe, a wizja przyszłości kultury słowa - nieco przerażająca.

Insight

Nasze polskie zwyczaje językowe, stałe posługiwanie się skrótami, język mediów i reklamy - niezwykle zaburzyły posługiwanie się zwykłym słowem oraz jego znaczenie.

Określenie grupy docelowej

Grupą docelową były wszystkiego grupy społeczne, odbiorcy w różnym wieku (dzieci, młodzież, dorośli), lecz przede wszystkim młodzi ludzie w wieku 13-25 lat.

Wyjaśnienie idei kreatywnej

Odejście od laurkowego potraktowania ks. Twardowskiego w kontekście zarówno jubileuszu, jak i jego twórczości, oparcie kreacji na najważniejszej myśli ks. Twardowskiego („słowem należy się dzielić, jak opłatkiem”), wyrażonej w głównym przekazie „słowo zmienia świat”
kreowanie wydarzeń o zróżnicowanym charakterze w celu dotarcia do różnych grup społecznych
„odbrązowienie” postaci ks. Twardowskiego

Jakie jest wezwanie do działania - tzw. call to action

Dziel się słowem

Hasło/slogan

Słowo zabiera głos

Plany kontynuacji kampanii

Wszystkie działania wspierające projekt zbudowały solidne fundamenty do zbudowania marki „Słowo zabiera głos”, której działania będą kontynuowane w kolejnych latach.

Opis przebiegu realizacji kampanii (opis tego co udało się zrealizować)

Opis ogólny przebiegu działań w punktach – kolejność

Projekt obejmował cykl wydarzeń kulturalnych i społecznych w ciągu całego roku 2015 oraz początku roku 2016. W ramach projektu odbyło się kilkadziesiąt wydarzeń w Polsce i za granicą.
1. Konferencja popularno-naukowa na Uniwersytecie Warszawskim \\\\\\\\\\\\\\\"Ks. Jan Twardowski – przyjaciel Boga, człowieka i natury\\\\\\\\\\\\\\\"
2. Konfernecja połączona z pokazem filmu Dariusza Gajewskiego \\\\\\\\\\\\\\\"Czas niedokończony. Wiersze księdza Jana Twardowskiego\\\\\\\\\\\\\\\"
3. Slam poetycki „Twarde Słowa” w Miejscu Chwila w Warszawie
4. Uroczysta Sesja Inauguracyjna na Zamku Królewskim w Warszawie
5. „Rekord Polski z Księdzem Twardowskim” - akcja ustanowienia rekordu Polski w jednoczesnym czytaniu wiersza
6. Koncert „Twardowski w muzyce” w Parku Praskim w Warszawie
7. Bitwa freestyle’owa „Daję Słowo” w klubie Sen Pszczoły

Opis wykorzystanych narzędzi (standardowych i niestandardowych)

Patronaty medialne: TVP, Polskie Radio, Gazeta Wyborcza, Wirtualna Polska
Social Media
Media Relations i działania PR
Konferencja prasowa, w której uczestniczyło blisko 100 dziennikarzy i publicystów
Eventy

Opis działań PR

Włączenie do kampanii grup ważnych ze względu na osiągnięcie celu społecznego

Patronat honorowy nad wydarzeniami przyjęła Małżonka Prezydenta RP Pani Anna Komorowska. Jubileusz wsparł również, liczący prawie 30 osób, Komitet Honorowy, z przewodniczącym ks. Kard. Kazimierzem Nyczem - Anna Dymna, Julia Hartwig, Maja Komorowska, Ligia Krajewska, Anna Nehrebecka, Prof. Jadwiga Puzynina, Anna Seniuk, Krystyna Zachwatowicz, Waldemar Dąbrowski, Prof. Jan Miodek, Andrzej Wajda.

Efekty media relations - obecność publicystyczna kampanii w mediach (np. wskaźniki, jeśli są). Czy kampania wywołała dyskusję w mediach?

Działania PR w projekcie „Słowo zabiera głos”, realizowane przez Publicity, miały niezwykle silny odbiór w mediach (ponad 400 publikacji, w tym w tym ok. 30 w stacjach telewizyjnych, tyle samo w radio, ponad 50 w prasie i blisko 300 w internecie). Szacunkowy ekwiwalent reklamowy publikacji wyniósł 2 mln 250 tys. złotych.

Zbudowanie marki społecznej tj. czy została wypromowana jakaś marka lub czy temat kampanii, hasło zyskało rozpoznawalność dzięki kampanii.

Wszystkie działania wspierające projekt zbudowały solidne fundamenty do zbudowania marki „Słowo zabiera głos”, której działania będą kontynuowane w kolejnych latach.

Efektywność

Czy kampania osiągnęła cele lub jaki był poziom realizacji celów

Działania podjęte w ramach projektu o budżecie 400 tys. zł zaowocowały bardzo wysoką efektywnością–szacowany ekwiwalent reklamowy wyniósł 2 mln 250 tys. zł. Do uczestnictwa w projekcie pozyskano kilkuset wolontariuszy, osób medialnych, a także instytucji i organizacji pozarządowych.Wysoki aspekt edukacyjny. Projekt bardzo wysoko oceniony przez klienta.

W jaki sposób weryfikowana jest efektywność kampanii?

Duża Ilość i wysoka jakość publikacji, duże zainteresowanie medów patronackich, duża liczba uczestników w poszczególnych wydarzeniach projektu, wysokie zaangażowanie uczestników w akcję, kilkuset wolontariuszy

Budżet kampanii

400 000 PLN całość (budżet wszystkich działań - w tym eventy i kampania TV i radiowa - emitowana w styczniu 2016)

Jaka była zmiana postaw

Reakcja na projekt była bardzo duża i przyjęta z entuzjazmem i zaangażowaniem młodych ludzi, do których była kierowana.

 


Kreacja

SŁOWO ZABIERA GŁOS - FOTORELACJA.pdf

Twardowki_logo_2.pdf