Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2015



POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ

Depresja jest chorobą

KATEGORIA: Akcje zaangażowane społecznie

Nazwa i opis inicjatora kampanii

Depresja jest chorobą

Nazwa wykonawcy

Beata Pastuszko

Data realizacji kampanii (od-do)

od 24.09.2015-15.10.2015

 

Strategia

Opis celu kampanii

W swojej akcji skupiłam się na temacie depresji z względu na wysoki wzrost zachorowalności na tą chorobę. Świadoma jestem również istnienia różnych barier, z którymi muszą zmagać się osoby chore na depresję. Akcja miała na celu zwrócenia uwagi na problem jakim jest depresja. Przede wszytskim wyakcentowania iż jest to poważna chorobą, którą należy leczyć.

Opis problemu społecznego z jakim miała się zmierzyć kampania

Akcja miała na celu, zwrócić uwagę na problem jakim jest obecnie depresja. Krąży na jej temat wiele mitów. Pomimo, iż jest to choroba bardzo ciężka nadal traktuję się ją lekceważąco, bądź też jako powód do wstydu. Powszechna jest również stygmatyzacja chorych na depresję, w związku z czym wielu z nich zbyt późno decyduje się na leczenie.

Insight

Ostatnio bardzo źle się czuje, nie mogę się skoncentrować, nie śpię w nocy, właściwie cały czas mam zły humor. Byłem u lekarza, ale on skierował mnie do psychiatry. Przeraża mnie ta perspektywa, bo boje się że ktoś się dowie, zobaczy mnie tam i dowie się o moim problemie.

Określenie grupy docelowej

Przede wszystkim osoby pracujące i przechodzące przez Park Naukowo -Technologiczny w Gdańsku. Owy Park Naukowy jest siedzibą bardzo wielu firm zajmujących się nowymi technologiami.

Wyjaśnienie idei kreatywnej

Stworzenie serii plakatów które usytuowane w miejscu gdzie zazwyczaj osoby z Parku Naukowego w Gdańsku odpoczywają, mają oddziaływać na odbiorców poprzez swój mroczny nastrój. Akcja miała za zadnie stworzenie pewnego rodzaju zaczepki, która miałaby pobudzić do dyskusji czym jest depresja. Nie była to akcja na dużą skale.

Jakie jest wezwanie do działania - tzw. call to action

Depresja jest chorobą, nie ignoruj jej wczesnych objawów. Nie powtarzaj negatywnych stereotypów na temat chorych jak i samej choroby, dlatego że wyrządzasz w ten sposób szkodę.

Hasło/slogan

Depresja jest chorobą! Proste hasło w której zawiera się wszystko. Depresja jest jak zła pogoda. Po prostu przychodzi czasem bez żadnej przyczyny. Wymaga specjalistycznego leczenia.

Plany kontynuacji kampanii

Obecnie pracuję nad animacją rysunkową o tematyce depresji. Planuje wykonanie bardziej rozbudowanej akcji w 2017 roku w porozumieniu z innymi instytucjami które również zajmują się tym problemem.

Opis przebiegu realizacji kampanii (opis tego co udało się zrealizować)

Opis ogólny przebiegu działań w punktach – kolejność

1. Realizacja pracy magisterskiej pod tematem „Depresja, choroba duszy i ciała, a reklama społeczna”. Zbieranie danych na temat:
- czym jest reklama społeczna, jakimi narzędziami się posługuje itp.
- czym jest depresja, jakie może mieć objawy, sposoby leczenia.
- analizowanie akcji społecznych oraz kampanii z Polski oraz świata które zostały do tej pory przeprowadzone oraz dotykały tematu depresji.
2. Wybór sposobu realizacji tematu. Stworzenie hasła przewodniego „Depresja jest chorobą”. Przygotowanie plakatów.
3. Przygotowanie samej wystawy w Gdańsku. Wernisaż odbył się 24.09.2015. Wystawa była eksponowana do 15.10.2015.
4. Rozpropagowanie wydarzenia na Facebooku.

Opis wykorzystanych narzędzi (standardowych i niestandardowych)

Formą komunikacji był plakat społeczny. Został osadzony w pewnych warunkach które mogą sprzyjać skoncentrowaniu się na przekazie na nich prezentowanym. W Parku Naukowym w Gdańsku pracuje bardzo wielu specjalistów którzy mogli jakoby przy okazji natrafić na ten komunikat.

Opis działań PR

Włączenie do kampanii grup ważnych ze względu na osiągnięcie celu społecznego

Działania PR były raczej skromne. Było to moje pierwsze podejście do tematu i miało bardziej charakter eksperymentalny. Wystawa była przede wszystkim promowana przez strony facebookowe zajmujące się tematyką Depresji. Również strony zaprzyjaźnione takie jak Centrum Kultury w Gdyni, czy współorganizator wystawy Fundacja wspólnoty Gdańskiej, czy Sztuki Trójmiasta.

Efekty media relations - obecność publicystyczna kampanii w mediach (np. wskaźniki, jeśli są). Czy kampania wywołała dyskusję w mediach?

Brak dyskusji w mediach.

Zbudowanie marki społecznej tj. czy została wypromowana jakaś marka lub czy temat kampanii, hasło zyskało rozpoznawalność dzięki kampanii.

Myślę że działania tutaj były na zbyt małą skalę. Ale zawsze dołożenie każdej małej cegiełki do tego tematu jest ważne.

Efektywność

Czy kampania osiągnęła cele lub jaki był poziom realizacji celów

Nie weryfikowałam też jak wpłynęło to na pracowników Parku Naukowego w Gdańsku. Jestem jednak w kontakcie z innymi osobami które podejmują ten temat i ich zdaniem dzięki tego rodzaju działaniach i mówieniu głośno o problemie jakim jest depresja stopniowo zaczyna się zmieniać nastawienie do tej choroby. Ludzie zaczynają się tym tematem interesować, są coraz lepiej poinformowani czym jest depresja.

W jaki sposób weryfikowana jest efektywność kampanii?

Nie weryfikowałam efektywności. Jest to zadanie na przyszłość.

Budżet kampanii

Budżet kampanii był skromny i w całości pokryty w mojej kieszeni. Zamknął się w 1100 zł.

Jaka była zmiana postaw

Ciężko mi tutaj dać jednoznaczną odpowiedz, zbadanie tego typu reakcji wymagała by chyba przeprowadzenia jakieś ankiety, specjalistycznych badań itp.