Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2015

Kategoria konkursowa: Programy edukacyjne firm (CSR)



POWIEKSZ

Akademia Wynalazców im. Roberta Boscha, V edycja - NOMINOWANA

KATEGORIA: Programy edukacyjne firm (CSR)

Nazwa i opis inicjatora kampanii

Robert Bosch Sp. z o.o to firma, która należy do Grupy Bosch – wiodącego dostawcy technologii i usług w świecie. Strategicznym celem Grupy Bosch jest dostarczanie rozwiązań dla świata zintegrowanego w internecie. Innowacyjne produkty i usługi Bosch poprawiają jakość życia, jednocześnie budząc entuzjazm użytkowników.

Nazwa wykonawcy

Lighthouse Consultants Sp. z o. o.

Data realizacji kampanii (od-do)

Od stycznia 2015 do czerwca 2015

 

Strategia

Opis celu kampanii

Celem przedsięwzięcia jest popularyzacja nauk ścisłych, tj. fizyki, matematyki, techniki oraz chemii wśród uczniów oraz promocja uzdolnionej młodzieży. W dłuższej perspektywie celem programu jest zwiększenie w przyszłości wysoko wykwalifikowanej kadry inżynierskiej w Polsce. Ponadto Program ma również na celu pobudzenie kreatywności młodych osób.

Opis problemu społecznego z jakim miała się zmierzyć kampania

Polska, podobnie jak inne kraje europejskie zmaga się ze zbyt małym zainteresowaniem studiami na kierunkach ścisłych. W UE na uczelniach wyższych studiuje obecnie około 18 mln ludzi w różnym wieku. Jednakże studenci nauk ścisłych stanowią zaledwie 26% wszystkich studentów. To dzięki wiedzy i umiejętnościom kadry inżynierskiej powstają innowacyjne wynalazki pomagające w codziennym życiu.

Insight

Nauczycielka: Dostrzegam w moich uczniach ogromne zdolności i potencjał twórczy, ale jest wiele czynników, które sprawiają, że nie są one w pełni wykorzystywane. To przede wszystkim brak praktycznych umiejętności oraz zaplecza technicznego niezbędnego do wdrożenia projektów na terenie szkoły.

Określenie grupy docelowej

Uczniowie gimnazjów, nauczyciele i dyrektorzy szkół. Studenci prowadzący warsztaty oraz opiekunowie kół naukowych.

Wyjaśnienie idei kreatywnej

Program ma za zadanie kształcić przez zabawę. Warsztaty prowadzone są przez studentów pomagają w zmniejszeniu dystansu pomiędzy prowadzącymi, a słuchaczami. Ponadto uczniowie dużo lepiej chłoną wiedzę i zgłębiają tajniki nauki mając możliwość samodzielnego testowania urządzeń opracowanych przez studentów , którzy dodatkowo stają się dla nich pożądanym źródłem inspiracji oraz wzorem do naśladowania

Jakie jest wezwanie do działania - tzw. call to action

Akademia Wynalazców im. Roberta Boscha to kuźnia przyszłych konstruktorów i pracowników nowoczesnych laboratoriów. To program, który wspaniale wpisuje się w potrzeby polskiej gospodarki!

Hasło/slogan

Młodzi wynalazcy na 5!

Plany kontynuacji kampanii

Kampania realizowana jest od 2011 r. Obecnie trwa szósta edycja programu. Ze względu na dużą popularność przedsięwzięcia, a także sygnały ze strony nauczycieli oraz szkół informujące o zapotrzebowaniu na działania prowadzone z ramach programu planowane są kolejne odsłony. Staramy się, aby każda kolejna edycja była jeszcze ciekawsza i zawierała innowacje.

Opis przebiegu realizacji kampanii (opis tego co udało się zrealizować)

Opis ogólny przebiegu działań w punktach – kolejność

V edycja Akademii Wynalazców im. R. Boscha przebiegała w dwóch etapach.

I ETAP – Warsztaty kreatywne, luty – marzec 2015
Etap I obejmował warsztaty na Politechnice Warszawskiej i Wrocławskiej, które miały za zadanie przedstawić uczniom wiedzę z przedmiotów ścisłych w atrakcyjny sposób, pokazać jej praktyczne zastosowanie i pobudzić do kreatywnego myślenia. Zajęcia były prowadzone przez studentów kół naukowych i dotyczyły, m.in. robotyki, aerodynamiki, energetyki czy mechaniki samochodowej. Dla uczniów przygotowano 1500 miejsc na warsztatach.

II ETAP – Konkurs na wynalazek, kwiecień – czerwiec 2015
W II etapie uczestnicy mogli w praktyce wykorzystać wiedzę zdobytą w czasie zajęć, biorąc wziąć udział w konkursie na wynalazek. Uczniowie mieli za zadanie przygotować projekt wynalazku przy wsparciu finansowym firmy Bosch. Z nadesłanych prototypów wybrane zostały 3 najciekawsze pomysły w Warszawie i Wrocławiu. Rozdanie nagród odbyło się podczas 2 gal finałowych w Warszawie i we Wrocławiu.

Opis wykorzystanych narzędzi (standardowych i niestandardowych)

Uruchomienie platformy internetowej online, na której zostały zamieszczone filmiki popularnonaukowe poświęcone wynalazkom i naukom ścisłym

Pozyskanie zewnętrznego eksperta

Fanpage w serwisie Facebook – główny kanał komunikacji z grupą docelową

Biuro prasowe

Strona www programu

Pozyskanie patronów merytorycznych i medialnych

Współpraca z kołami naukowymi

Dodatkowe konkursy z nagrodami związanymi z nauką oraz/lub programem (prowadzone za pomocą strony WWW oraz fanpage\'a w serwisie Facebook)

Opis działań PR

Włączenie do kampanii grup ważnych ze względu na osiągnięcie celu społecznego

Zaangażowano ambasadorkę programu – Monikę Koperską, doktorantkę Wydziału Chemii Uniwersytetu Jagiellońskiego i laureatkę ogólnoświatowego konkursu popularyzującego naukę FameLab International.

Współpraca z Politechnikami – Warszawską i Wrocławską

Rozszerzona współpraca z Urzędem Patentowym RP, WATem i Wrocławskim Parkiem Technologicznym

Efekty media relations - obecność publicystyczna kampanii w mediach (np. wskaźniki, jeśli są). Czy kampania wywołała dyskusję w mediach?

W trakcie działań wygenerowano 334 publikacje, które dotarły do 1 492 361 osób. Program obecny był w 18 audycjach radiowych w największych rozgłośniach radiowych w Polsce – Polskie Radio, Radio Kampus, Radio Eska, Radio WAWA, Akademickie Radio Luz. W audycja głos zabierali uczestnicy warsztatów oraz laureaci konkursów.

Zbudowanie marki społecznej tj. czy została wypromowana jakaś marka lub czy temat kampanii, hasło zyskało rozpoznawalność dzięki kampanii.

Głównym celem programu jest promocja młodych talentów i uczniów, którzy mają ponadprzeciętne zdolności. Laureaci konkursy brali udział w licznych audycjach radiowych, w których opowiadali o swoich wynalazkach i pomysłach na ich rozwój.

Efektywność

Czy kampania osiągnęła cele lub jaki był poziom realizacji celów

Kampania osiągnęła cele. O efektywności programu świadczą poniższe liczby:
1625 uczestników warsztatów
46 przeprowadzonych warsztatów kreatywnych
55 szkół biorących udział w programie
96 projektów zgłoszonych w konkursie na wynalazek

W jaki sposób weryfikowana jest efektywność kampanii?

Efektywność kampanii potwierdza coraz większe zainteresowanie nauczycieli oraz szkół zarówno warsztatami kreatywnymi jak i konkursem na wynalazek. Eksperci oceniający projekty w konkursie na wynalazek również potwierdzają wysoki merytoryczny poziom przedsięwzięcia, który z roku na rok jest coraz większy.

Budżet kampanii

326 821,00 zł

Jaka była zmiana postaw

Uczniowie przyznają, że udział w Akademii Wynalazców to dla nich ciekawe doświadczenie. Mogą poznać naukę od strony praktycznej i robić to czego w szkole nie mają szansy się nauczyć. Wielu z nich dzięki warsztatom zafascynowało się nauką i zdobyło inspirację do stworzenia własnych wynalazków.

 


Kreacja