Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2015



Oswajanie starości

KATEGORIA: Kampanie organizacji pozarządowych

Nazwa i opis inicjatora kampanii

Fundacja Jolanty Kwaśniewskiej "Porozumienie Bez Barier"

Nazwa wykonawcy

Fundacja Jolanty Kwaśniewskiej "Porozumienie Bez Barier"

Data realizacji kampanii (od-do)

2013 - trwa nadal

 

Strategia

Opis celu kampanii

W 2013 roku Fundacja zaangażowała się w prowadzenie własnej autorskiej Kampanii podnoszącej problematykę starości pod nazwą „Oswajanie starości”. Przy Fundacji powstała Rada Programowa Seniorów oraz Zespół ekspertów ds. Polityki Senioralnej. W ramach kampanii w 2015 roku powstał spot edukacyjny.

Opis problemu społecznego z jakim miała się zmierzyć kampania

„Oswajanie Starości“ oznacza uświadomienie sobie, że starość jest nieuchronnym etapem naszego życia, ale to od nas samych zależy, jak się na ten etap przygotujemy. Zależy nam na odczarowaniu tego okresu życia: starszy człowiek może być aktywny i piękny. W Polsce problemy ludzi starszych są niedostrzegane, pomijane, lekceważone, zaniedbywane, rozwiązywane źle lub nieumiejętnie i niechętnie.

Insight

W Polsce duża cześć społeczeństwa ( tego jeszcze młodszego) przestaje tą drugą część (już trochę starszą) dostrzegać. Po prostu w pewnym wieku (np. 65+) lub w pewnych sytuacjach (zakończenie aktywności zawodowej) osoby tym „dotknięte” stają się niewidoczne, po prostu przezroczyste.

Określenie grupy docelowej

Kampania kierowana jest do całego społeczeństwa. Zwracamy uwagę na różne aspekty starości oraz wartości wynikających z wieku senioralnego.

Wyjaśnienie idei kreatywnej

Wszystkie te działania mają na celu podjęcie dyskusji na temat starości i zmianę mentalności Polaków w tym zakresie.

Jakie jest wezwanie do działania - tzw. call to action

„Czy całe moje życie nie jest godne Twojej uwagi?”

Hasło/slogan

„Czy całe moje życie nie jest godne Twojej uwagi?”

Plany kontynuacji kampanii

Kampania Oswajanie starości jest realizowana stale od 2013 roku a od 2016 roku pod patronatem Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy. Planujemy realizować tę kampanię nieprzerwanie ulepszając jakość i jej formę.

Opis przebiegu realizacji kampanii (opis tego co udało się zrealizować)

Opis ogólny przebiegu działań w punktach – kolejność

W roku 2015 wspólnie z Gazetą Wyborczą oraz pod patronatem Telewizji Polskiej Fundacja zapoczątkowała program cykl tekstów w „Gazecie Wyborczej” oraz inicjatyw, które mają spowodować, że starość i konsekwencje zmian demograficznych staną się stałym i ważnym tematem debaty publicznej. Ponadto Fundacja wyprodukowała nieodpłatnie w ramach programu Oswajanie starości przy współpracy producenta Firmy Angiris spoty edukacyjne dotyczące problemu starości. Udało się wprowadzić spoty do nieodpłatnej emisji w następujących kanałach: TVP 1, TVP 2, TVP INFO, TVP POLONIA, TVP KULTURA oraz TVP REGIONALNA ; POLSKIE RADIO; KINA CINEMA CITY i HELIOS; METRO; FACEBOOK; YOUTUBE. Ponadto Fundacja zleciła namalowanie muralu przy ulicy Pięknej 3A z przesłaniem: „Czy całe moje życie nie jest godne Twojej uwagi?”. Zainicjowaliśmy projekt „Kąciki Babci i Dziadka”, w ramach którego Fundacja przeobraża przestrzenie w domach pomocy społecznej, tworząc miejsca przyjazne i otwarte.

Opis wykorzystanych narzędzi (standardowych i niestandardowych)

Opis działań PR

Włączenie do kampanii grup ważnych ze względu na osiągnięcie celu społecznego

Efekty media relations - obecność publicystyczna kampanii w mediach (np. wskaźniki, jeśli są). Czy kampania wywołała dyskusję w mediach?

Wykorzystanie poszczególnych kanałów komunikacji, zarówno telewizji publicznej i radia jak również kin czy tez stron internetowych wywołało dyskusje w mediach. O kampanii pisała m.in. Gazeta Wyborcza. Facebook zarejestrował aktywności dotyczące spotu edukacyjnego (dotarcie 4307 osób, w tym: 325 osób kliknęło na post zaś 198 osób go polubiło).

Zbudowanie marki społecznej tj. czy została wypromowana jakaś marka lub czy temat kampanii, hasło zyskało rozpoznawalność dzięki kampanii.

Działania podjęte i realizowane przez Fundację Jolanty Kwaśniewskiej „Porozumienie Bez Barier” związane z problematyką starości, coraz szerzej zapadają w świadomość społeczną i sprawiają, że Polacy dbają o szacunek dla starszego człowieka. Pokazują, że można łączyć się nie tylko społecznie ale i międzypokoleniowo

Efektywność

Czy kampania osiągnęła cele lub jaki był poziom realizacji celów

Dzięki emisji spotu za pomocą różnych kanałów, Fundacja wyszła z przekazem „Czy całe moje życie nie jest godne Twojej uwagi?” w przestrzeń publiczną nakłaniającym do wymiany myśli, refleksji oraz uruchomienia działań na rzecz osób starszych. Oprócz dotychczasowej emisji, Fundacja podjęła kolejne rozmowy z Radem ZET, w  celu nadania spotu w połowie 2016 roku.

W jaki sposób weryfikowana jest efektywność kampanii?

Fundacja nie zlecała żadnych badań w celu zmierzenia efektywności kampanii, z powodu terminu jej realizacji.

Budżet kampanii

Kampania jest realizowana przez Organizację Pożytku Publicznego. Realizowana jest dotychczas nieodpłatnie.

Jaka była zmiana postaw

Zasadniczą zmianą postawy jest aktywizowanie się osób starszych oraz budowanie międzypokoleniowych więzi i dostrzeżenie problematyki osób starszych w Polsce.

 


Kreacja