14.04.2011 Kampania: Rak'n'Roll. Wygraj życie KATEGORIA: Inicjatywy obywatelskie Organizator: fundacja Rak'n'Roll Kracja i realizacja: Euro RSCG 4D, Euro RSCG Sensors Krótki opis projektuKampania „Rak’n’Roll. Wygraj życie” to nowatorski koncept na działania komunikacyjne związane z problemem chorób nowotworowych. Działania mialy na celu m przełamanie oporu i schematyczności w komunikacji o raku, a samym chorym miały dostarczyć pozytywpozytywnej energii pomagającej w walce z chorobą. StrategiaW Polce diagnozuje się 140 000 zachorowań na raka. Prowadzone liczne działania edukacyjne i komunikacyjne skierowane są w zdecydowanej większości do osób zdrowych i skupiają się na profilaktyce. A aktywności edukacyjne często związane są konkretnym problemem zdrowotnym, bądź skupiają się na edukacji pacjentów. Kampania prowadzona przez fundację ma na celu „uczłowieczenie” problemu, skupienie się na osobach chorych i ich rodzinach, które oprócz tego, że mają problem nowotworowy mają także zwykłe codzienne potrzeby.
Te osoby nie boją się mówić o sowim problemie, nie boją się z niego nawet żartować, wierzą bowiem, że pozytywna energia, radość pomagają im wrócić do zdrowia, odzyskać siły i podnieść się do walki z śmiertelnym wrogiem – rakiem.
Grupa docelowa: Kobiety po chorobach nowotworowych, kobiety aktualnie chore na nowotwory; najbliższe otoczenie osób, rodzina, przyjaciele; szeroka opinia społeczna; media.
Cele kampanii: zwrócenie uwagi na problem nowotworów u kobiet, w szczególności kobiet ciąży; zmiana podejścia do osób z chorobą nowotworową, zwrócenie uwagi na „normalność” życia chorych na raka, zebranie funduszy na działania statutowe fundacji remont i odnowienie poczekalni onkologicznych w Polsce.
Motywem przewodnim działań fundacji Rak’n’Roll i jej filozofią jest dostarczanie pozytywnej energii. Fundacja postawiła sobie za cel pokazywać pozytywne sytuacje i aspekty choroby, „zagrzewając” w ten sposób do walki z chorobą, pokazując, że z rakiem można żyć, można wyglądać pięknie, realizować marzenia, a przede wszystkim, że można z nim wygrać.
Dlatego też poczynając od nieprzypadkowej nazwy nawiązującej do subkultury muzycznej, poprzez prowadzone działania Rak’n’Roll chce zaktywizować chorych na raka w Polsce do pozytywnego działania i realizacji projektów, które pomogą w walce z chorobą. Uzasadnienie społecznego celu kampanii czyli autentyczność społecznego przedmiotu kampaniiWszystko zaczęło się 5 lat temu, kiedy założycielka fundacji, Magda Prokopowicz zachorowała na nowotwór piersi, a w niedlugim czasie potem dowiedziala sie dodatkowo, że jest w ciąży. Cierpienie podczas trudnych zmagań z rakiem, zwłaszcza podczas radykalnej operacji i chemioterapii, przeplatało się ze szczęściem kobiety będącej w ciąży. Wtedy też zaczęla sie walka o siebie, o dziecko, o życie.Te wydarzenia i wlasne dosiwadczenia byly inspiracją do zalozenia fundacji i raknrolowych dzialan. Wykorzystanie narzędzi komunikacjiProjekty specjalne:
Launch kampanii – pokaz filmu dokumentalnego „Magda. Miłość i Rak.”
Fundacja zaczęła działać w tym samym czasie, kiedy w TVP ukazał się zrealizowany przez Anitę Mrowińską film dokumentalny na temat założycielki fundacji Magdy Prokopowicz. Film i jego emisja w publicznej telewizji, chodź wprost nie opowiadał o fundacji stał się bardzo dobrym punktem do rozpoczęcia komunikacji na temat fundacji, jej filozofii i planowanych działań.
Rak’n’Rollowy Kalendarz Gwiazd
Do projektu pozyskano znanego fotografa Andrzeja Świetlika, który sfotografował 16 kobiet chorych na raka w konwencji wielkich rockowych gwiazd. Kalendarz powstał z wyjątkowych fotografii stylizowanych na najbardziej znane okładki płyt lat 70’, 80’ i 90’. Z kalendarza powstał zatem projekt terapeutyczno – artystyczny, o którego sukcesie przesądziła niezwykła pozytywna energia, krążąca wśród kobiet walczących z rakiem.
Rak’n’Rollowa bransoletka
We współpracy z firmą Lilou, fundacja zaprojektowała specjalną limitowaną serię rak’n’rollowych bransoletek. Prosta bransoletka, stała się swoistym talizmanem Rak’n’Rollowców zarówno tych chorych jak i zdrowych, a czerwony rzemyk rozpoznawalnym znakiem wszystkich tych, którzy w walce z rakiem idą pod prąd krzycząc „nie dam się EfektywnośćKampania wykazała się bardzo dużą skutecznością i odniosła zarówno duży sukces medialny, jak i spotkała się z przychylnością środowisk pacjenckich i medycznych. Co należy również podkreślić, że przy realizacji tego projektu nie dysponowano żadnymi środkami budżetowymi. Realizacja projektu była możliwa dzięki pozyskaniu partnerów, którzy na zasadzie wymiany świadczeń zgodzili się wesprzeć fundację np. druk kalendarza, organizacja spotkań z mediami, organizacja sesji zdjęciowej itp.)
Wśród najważniejszych rezultatów działań wymienić należy następujące:
Uzyskanie ogromnego ogólnopolskiego zainteresowania na temat Magdaleny Prokopowicz – w efekcie testymoniale i wywiady pojawiły się w dobrym czasie antenowym we czołowych ogólnopolskich stacjach telewizyjnych: TVP 1 (Kawa czy herbata), TVP2 (Panorama), Polsat (Wydarzenia), TVN (Dzień Dobry TVN) oraz głównych rozgłośniach radiowych, a wśród nich: PR 1, Radio dla Ciebie, TOK FM. Pojawiły się także obszerne artykuły w wysokonakładowych magazynach jak: Twój Styl, Gala, Party, Pani.
W przeważającej liczbie publikacji oraz emisji (90 %) dziennikarze przekazywali wszystkie najważniejsze key messages kampanii, dzięki czemu udało się uzyskać zaplanowany odbiór działań.
Łącznie w okresie realizowanej kampanii pojawiło się łącznie ponad 200 doniesień medialnych (prasa, radio, TV, Internet)
Wykorzystane do działań komunikacyjnych media społecznościowe, pozwoliły osiągnąć cel informacyjny i zaktywizować do działania (zakupić bransoletke, kalendarz):
o Facebook – ponad 4000 fanów, generując poprzez swoje własne listy znajomych kilkaset dodatkowych kontaktów z komunikatami, a także dopisując własne komentarze na temat wydarzenia.
o Blog Magdy Prokopowicz odwiedziło ponad 180 000 osób.
o YouTube – ponad 5000 odsłon trasera filmu dokumentalnego o założycielce fundacji. KampanijnośćKampania jest kontynuowana przez najbliższe lata, niezmiennie prowadzone projekty kierowane będą do osób chorych na raka nadal w duchu pozytywnej kuli energii. Opis inicjatoraFundacja Rak'n'Roll powstała w 2009 roku i jej głównym celem jest działalnosć na rzecz edukacji i wsparcia osób chorych na raka. Celem fundacji jest zmiana schematu w podjeściu do onkologii w Polsce. BIG IDEAKomunikacja oraz planowane projekty zostały oparte na skojarzeniu z gatunkiem muzyki - Rock’n’Roll. Tak, jak kiedyś muzyka rock’n’rollowa „zagrzewała” do walki o wolność i inspirowała do działania, tak kampania Rak’n’Roll. Wygraj życie poprzez pozytywną energię zachęca osoby z nowotworami do konstruktywnej walki z chorobą. Rak’n’Roll wiec to swoista subkultura, która walkę z rakiem chce wygrywać głośno, kolorowo i radośnie. |