Konkurs Kampania Społeczna Roku 2010
|
18.04.2011 „Życie czeka” KATEGORIA: Inicjatywy instytucji publicznych Kampania promująca ideę transplantologii w Polsce Krótki opis projektuKampania skierowana do ogółu społeczeństwa.Zachęcenie jak największej ilości osób do wypełnienia oświadczeń woli,pobudzenie dyskursu społecznego na temat transplantologii, pokazanie przebiegu procesu pobierania i przeszczepiania narządów.Edukacja społeczeństwa nt.postępów w rozwoju transplantologii. StrategiaPolska znajduje się na szarym końcu Europy pod względem ilości wykonywanych przeszczepów.Problemem jest nie tylko obawa i wątpliwości etyczne,ale przede wszystkim brak podstawowej wiedzy na temat tej metody leczenia.CZD postawiło sobie za zadanie poszerzenie społecznej świadomości na temat transplantologii jako metody leczenia i ratowania życia.Punktem wyjściowym była historia 6letniego pacjenta,który trafił do CZD po spożyciu trującego grzyba.Wraz z apelem lekarzy o niepodawanie grzybów dzieciom,ruszyła kampania informująca o potrzebie zwiększenia ilości przeszczepów w Polsce.Strategia kampanii polegała na „wciągnięciu” odbiorców w interakcję poprzez codzienne informowanie o stanie zdrowia chłopca za pomocą mediów.Specjalnie do tego celu został utworzony oficjalny profil CZD na Facebooku,na którym pojawiły się informacje o stanie zdrowia pacjenta,samej transplantologii oraz formularz oświadczenia woli.Strategia zakładała aktywny udział społeczeństwa w promowaniu idei transplantologii: Uzasadnienie społecznego celu kampanii czyli autentyczność społecznego przedmiotu kampaniiCZD jest jednym z wiodących ośrodków wykonujących przeszczepy u dzieci. Jest pionierem w prowadzeniu programu rodzinnych przeszczepów wątroby w Polsce. Wykorzystanie narzędzi komunikacji• Media – ogólnopolskie, lokalne, branżowe, parentingowe i lifestyle’owe – w ciągu 5 miesięcy w radio i telewizji ukazało się 910 materiałów, ok. 500 materiałów w prasie. EfektywnośćNa kampanię nie zostały wydane żadne środki finansowe, wszystkie działania zostały zaplanowane i przeprowadzone przez pięcioosobowy zespół Działu Komunikacji Społecznej. Koszt organizacji pikniku został w całości pokryty przez patronów i sponsorów (m.in. Ministerstwo Zdrowia, Urząd Dzielnicy Wawer, TP S.A., Orange, Wyspy Leonarda oraz szereg instytucji wspierających). KampanijnośćKampania ma swoją kontynuację w akcjach, które jej towarzyszyły – obecnie trwają prace nad wydaniem publikacji z wybranymi bajkami nadesłanymi w ramach akcji „Bajka dla Tomka”. Opis inicjatoraCZD-specjalistyczny szpital,instytut badawczy,pracujący na rzecz nowoczesnej pediatrii. Angażuje się w akcje prozdrowotne,patronuje kampaniom społecznym,jest liderem w komunikacji w ochronie zdrowia. InsightPunktem wyjścia były niepokojące dane dotyczące drastycznego spadku liczby wykonywanych przeszczepów od 2007 roku. Przekaz kampanii odwoływał się do całego społeczeństwa, miał na celu zachęcanie do podpisywania oświadczeń woli oraz wyrażania zgody na pobranie po śmierci narządów ich bliskich. BIG IDEAPomysł zrodził się w momencie,gdy Dział Komunikacji Społecznej CZD otrzymał informację,że w szpitalu pojawił się pierwszy w 2010 r. ciężki przypadek zatrucia dziecka grzybami.Stan pacjenta był tak ciężki,iż nie pozostawiał wątpliwości,że chłopiec będzie wymagał przeszczepu wątroby.Pierwsze materiały, jakie ukazały się w mediach,miały ostrzegać przed podawaniem grzybów dzieciom oraz pokazanie,jak trudne jest leczenie w przypadku tego typu zatruć (często jedyną metodą jest przeszczep wątroby). Kreatywnosć działań - niekonwencjonalnych formJako pierwszy szpital w Polsce, CZD zdecydowało się na pełne pokazanie historii pacjenta. Brak środków finansowych na działalność reklamową (płatne spoty, billboardy, ulotki) zaowocował pomysłem wykorzystania Facebooka oraz codziennych serwisów informacyjnych w mediach, co nadało kampanii znacznie większy zasięg. |
Kategoria konkursowa | Inicjatywy instytucji publicznych |
Problemy społeczne | Edukacja, Profilaktyka – zdrowie i uzależnienia, Promocja zdrowia |
Nadawca | Instytut "Pomnik - Centrum Zdrowia Dziecka" |
Wykonawca | Dział Komunikacji Społecznej IPCZD |
Adresaci | Ogół społeczeństwa, media. |
Media | Media ogólnopolskie, lokalne, branzowe, parentingowe. |
Data zgłoszenia | 18.04.2011 |
Dodatkowe materiały | plik: transplantacja.pptx |