Konkurs Kampania Społeczna Roku 2010
|
18.04.2011 Kampania 1% - "Mały procent - wielka sprawa!" KATEGORIA: Inicjatywy 1%
Krótki opis projektuCelem Kampanii jest promowanie idei oraz informowanie o możliwości i procedurze przekazywania 1% podatku na działające na rzecz gdynian organizacje pozarządowe posiadające status OPP. To także szerzenie wiedzy i promowanie NGO-sów. Grupą docelową są mieszańcy miasta ze. StrategiaWiedza obywateli na temat możliwości odpisu 1% podatku, mimo wielu kampanii – tych ogólnopolskich i tych lokalnych, wciąż wymaga pogłębiania. Problem dotyczy w równym stopniu procedury przekazywania jak i wiedzy na temat organizacji, które można wesprzeć należną częścią podatku. Ważnym również jest stałe uświadamianie jak ważny jest TEN jeden procent podatku - jednostkowo często jest to kwota stosunkowo niewielka, w rezultacie umożliwia organizacjom realizację różnorodnych celów. Uzasadnienie społecznego celu kampanii czyli autentyczność społecznego przedmiotu kampaniiInicjatorem akcji jest Biuro Prezydenta – GCOP referat magistratu, którego pracownicy odpowiedzialni są za współpracę samorządu z III sektorem. To oni zajmują się wdrażaniem i koordynowaniem kampanii i akcji społecznych oraz promowaniem gdyńskich organizacji i ich działań. Istotny wkład w wygląd i przebieg kampanii mają same organizacje. Zarówno inicjatorom jak i organizacjom zależy, by jak największa część społeczeństwa przekazała 1% podatkuNGO-som działającym na rzecz mieszkańców. Wykorzystanie narzędzi komunikacjiPragnąc dotrzeć do jak najliczniejszej grupy, wydano plakaty, które dystrybuowane były w autobusach ZKM, jednostkach urzędu, Radach Dzielnic, oddziałach bibliotek. Wydane zostały: broszury zawierające opis procedury wpłaty 1% i materiały informacyjne dot. organizacji, które włączyły się w kampanię. Każda z organizacji otrzymała także własną pulę ulotek, w formie kart pocztowych. Działania PRDziałania podejmowane zarówno przez pracowników GCOP i same organizacje spowodowały serię materiałów dot. kampanii w prasie, radiu czy Internecie. EfektywnośćKampania kontynuowana jest momentu pojawienia się możliwości przekazywania 1% i skutecznie przyczynia się do wzrostu świadomości obywatelskiej mieszkańców, która przekłada się na wyniki zarówno procentowe jak i pieniężne, spełniając tym samym swój cel społeczny. KampanijnośćInicjatywa jest kontynuacją wcześniejszych działań. W roku 2010 inicjowana była 5. edycja Kampanii, zaś w roku bieżącym jesteśmy w trakcie realizacji 6 edycji. Oprócz działań zbieżnych z poprzednią edycją w roku 2011 została dołączona kampania promocyjna na oficjalnych profilach Urzędu Miasta Gdyni na portalach społecznościowych czy dystrybucja ulotek i broszur w miejscach chętnie odwiedzanych przez gdynian tj. Centrum Wspierania Przedsiębiorczości, kawiarnie artystyczne, hotele. Opis inicjatoraBiuro Prezydenta – GCOP, to jednostka odpowiedzialna za współpracę samorządu z III sektorem. Istnieje w świadomości NGO-sów jako miejsce, gdzie można uzyskać pomoc i informację. Opis pomysłu reklamowego - jeśli dotyczyZnakiem charakterystycznym Kampanii jest przede wszystkim jej nazwa „Mały procent – wielka sprawa!” - łatwo zapadająca w pamięć i trafnie odnosząca się do całej idei przekazywania 1% podatku na OPP. Ponadto projekt plakatu - będący równocześnie okładką broszury – na którym widnieje dłoń, dokładająca brakującą część układanki pokazuje odbiorcom, jaką rolę spełnia ich część podatku. InsightGrupa docelowa potrzebuje stałego uświadamiania o możliwości i procedury przekazywania 1% podatku, a także wiedzy na temat organizacji posiadających status OPP. Podatnicy nie przekazują 1% gdyż: BIG IDEAPrzyzwyczajenia i obawy przed nowym powodują, że społeczeństwo uważa, że procedura przekazywania 1% podatku jest trudna i skomplikowana, a także nie przynosi wymiernych korzyści. Celem kampanii jest zmiana takiego sposobu myślenia i uświadomienie, że każdy, nawet najmniejszy gest ma znaczenie i że naprawdę warto to zrobić. Ważną kwestią jest także popularyzacja gdyńskich organizacji, które przyczyniają się do poprawy jakości życia lokalnej społeczności. Kreatywnosć działań - niekonwencjonalnych formInnowacyjnym działaniem jest połączenie sił pracowników samorządowych z organizacjami pozarządowymi, które mają istotny wpływ w wygląd i przebieg kampanii – uczestniczą one w fazie projektowej, mają wpływ na treść materiałów a także angażują się w akcje dystrybuowania materiałów i pogłębiania wiedzy mieszkańców na temat 1% . |
Kategoria konkursowa | Inicjatywy 1% |
Problemy społeczne | Aktywizacja i społeczeństwo obywatelskie, Edukacja, Inne, Wolontariat |
Nadawca | Biuro Prezydenta - Gdyńskie Centrum Organizacji Pozarządowych |
Wykonawca | Biuro Prezydenta - Gdyńskie Centrum Organizacji Pozarządowych |
Adresaci | Podatnicy uprawnieni do przekazywania 1% podatku na OPP. |
Media | Internet, plakaty, ulotki, broszury, citylight, outdoor |
Data zgłoszenia | 18.04.2011 |
Dodatkowe materiały | plik: 1_1_30.pdf |
plik: 1_31_60.pdf | |
plik: odsetek_mieszkancow_gdyni_korzystajacych_z_mozliwosci_odpisu_1_podatku_na_opp.pdf | |