Konkurs Kampania Społeczna Roku 2011
|
06.04.2012 "Nie daj się złowić na wnuczka" KATEGORIA: Kampanie instytucji publicznych
Opis celu kampaniiPoprzez kampanie chcemy wyczulić społeczeństwo, a szczególnie osoby starsze, na sytuacje, w których mogą stać się ofiarami oszustów. Grupa docelowaPowyższe działania kierujemy do seniorów, ludzi samotnych, starszych, tzw. grupy ludzi 50+, a także do ich rodzin. StrategiaSpecyfika tego czynu powoduje, że są duże trudności z ograniczeniem skali jego występowania. Sposób działania sprawców tej kategorii przestępstw zdeterminowany jest: łatwym dostępem przez telefon i związaną z tym anonimowością w kontakcie telefonicznym, co ułatwia wprowadzenie w błąd i osiągnięcie zamierzonego celu, podatnością wiktymologiczną pokrzywdzonych czy też pomysłowością i kreatywnością samego oszusta. Osoba dzwoniąca (tzw.: „telefonista”) umiejętnie prowadzi rozmowę, podczas której stara się zdobyć jak największą przychylność ofiary, a przede wszystkim wzbudzić jej zaufanie – jest to bardzo ważny element strategii działania sprawców. Poza tym sprawca może mieć poczucie, iż przestępstwo, którego dokonuje obarczone jest ryzykiem małej wykrywalności, z uwagi na anonimowość (przestępstwo tzw. opłacalne). Na terenie dużych miast polskich, a szczególnie m. st. Warszawy w latach 2009-2010 nastąpił znaczny wzrost liczby oszustw metodą tzw. „na wnuczka” ( w 2010r seniorów oszukano na kwotę ponad 6 mln. zł). Poprzez współdziałanie z mediami informacja o mechanizmie oszustwa zostanie rozpowszechniona i będzie utrwalona, co w znaczny sposób przyczyni się poszerzenia wiedzy seniorów w zakresie własnego bezpieczeństwa. Informowanie i edukowanie w trakcie bezpośrednich spotkań ze społeczeństwem w znaczny sposób przyczynia się do ograniczenia tego bulwersującego przestępstwa. Opis przebiegu kampanii20.01.2011r rozpoczęcie działań - spotkania z dziennikarzami, kolportaż informatorów dot. przestępstwa. Od stycznia do grudnia spotkania w klubach seniora/emeryta przedstawiano materiały/ulotki dotyczące przedmiotowej kampanii. Nagranie reportażu dla TVP traktującego o mechanizmie przestępstwa. Dzięki współpracy z Centrum Edukacji ALFA opracowano nowe materiały graficzne tj.: ulotki, naklejki z nr. alarmowym 112, plakaty, płyty DVD. We współpracy ZBP wyprodukowano spoty telewizyjne z udziałem m.in.: Katarzyny Żak, Barbary Zielińskiej, Michała Pieli, Macieja Orłosia oraz Janki Patockiej, które emitowano na antenach TVP w czerwcu 2011r. Problem w/w przestępstwa przedstawialiśmy także w trakcie Wykorzystanie narzędzi komunikacjiSpoty TV - dzięki emisji spotów na antenach TVP dotarcie do największej docelowej grupy społecznej. Poprzez internet - zainteresowanie problemem młodych osób. Dzięki kolportażowi ulotek w rachunkach TP i ORANGE, artykułowi w bezpłatnej gazetce CEFARM dotarliśmy do grupy bezpośrednio zagrożonej takim procederem. Duża grupa osób 50+ o akcji dowiedziała się z materiałów przekazanych przez KSP Kurii Diecezji Warszawskiej. Należy wspomnieć, iż problem został przedstawiony w kilku popularnych polskich serialach takich jak: Plebania, Klan, M jak Miłość, Ojciec Mateusz. Ponadto Dzięki naszym staraniom problematyce „wnuczka” został poświęcony cały odcinek serialu pt „Malanowski i Partnerzy”, który cieszył się największą oglądalnością w 2011 r. O oszustwie metodą „na wnuczka” można było przeczytać w wielu artykułach prasowych. Działania PRPublikacje w internecie a także gazetach branżowych. Liczne audycje w radio. Udział w Dniach Otwartych NBP oraz targach „Twój Pieniądz” odbywających się w PKiN. Efektywność1.Efektem kampanii jest spadek tego rodzaju przestępstw o 70%. 2. Dzięki szerokiej publikacji medialnej informacje zawarte w kampanii dotarły również do osób których zagrożenie bezpośrednio nie dotyczyło. Pierwotnym założeniem kampanii były działania lokalne. Zainteresowanie problemem rozszerzyło jej zasięg na całą Polskę. 3. -Emisja spotów na antenach TVP w czerwcu 2011; -reportaż w programie CELOWNIK TVP; - audycje radiowe m.in. Radio ZET, RMF FM, Radio dla Ciebie, TOK FM, ROXY FM, Złote Przeboje; - artykuły prasowe m.in. Gazeta Wyborcza, Super Ekspres, Echo Miasta, Policja 997. Kwartalnik Policyjny, Tygodnik Katolicki Niedziela; - krótkie wiadomości w programach informacyjnych m.in.: Teleekspres, Panorama, Wiadomości, Fakty. 4. Z uwagi na społeczny charakter kampanii wszystkie podmioty realizowały ją charytatywnie. KampanijnośćKampania jest kontynuowana w 2012r. Opis inicjatoraKomenda Stołeczna Policji - instytucja publiczna Opis i wyjaśnienie pomysłu reklamowego - jeśli dotyczy. Opis dodatkowych działań, w tym działania niekonwencjonalneStworzenie reportażu z udziałem przestępcy/wnuczka i jego emisja w czasie spotkań z seniorami; kolportaż płyt z nagraniem mechanizmu |
Kategoria konkursowa | Kampanie instytucji publicznych |
Problemy społeczne | Aktywizacja i społeczeństwo obywatelskie, Edukacja, Obronność i bezpieczeństwo, Prawa człowieka, Walka z przemocą |
Nadawca | Komenda Stołeczna Policji |
Wykonawca | Komenda Stołeczna Policji, Związek Banków Polskich |
Adresaci | osoby w wieku 50+ oraz ich rodziny |
Media | Telewizja, prasa, radio, internet. |
Data zgłoszenia | 06.04.2012 |
Dodatkowe materiały | |