Konkurs Kampania Społeczna Roku 2011
|
10.04.2012 „Motocyklem bezpieczniej…miedzy samochodami” - „Miejsca wystarczy dla wszystkich” KATEGORIA: Inicjatywy lokalne
Opis celu kampaniiCelem jest promocja bezpiecznego i prawidłowego sposobu jazdy motocyklem oraz poprawa kultury i zachowań kierowców na miejskich drogach, wraz ze zmianą wizerunku motocyklistów w społeczeństwie. Kampania ma popularyzować wiedzę wśród kierowców z zakresu przepisów ruchu drogowego w kwestii poruszania się motocyklem w korku ulicznym. Akcja to także promocja hasła kampanii „Miejsca wystarczy dla wszystkich” wraz z logotypem oraz nawiązanie współpracy z przedstawicielami samorządów lokalnych. Grupa docelowaOdbiorcami akcji są użytkownicy dróg, w szczególności kierujący samochodami oraz motocykliści. Akcja skierowana była do osób poruszających się po zatłoczonych ulicach: Krakowa, Katowic i Nowego Sącza. StrategiaNa naszych drogach często zdarzają się wypadki i kolizje drogowe, które niemal zawsze zagrażają zdrowiu i życiu motocyklisty. W tym celu konieczne jest podejmowanie wysiłków poprawiających bezpieczeństwo na różnych płaszczyznach. Organizatorzy kampanii dostrzegają zagrożenia, na jakie napotykają niechronieni użytkownicy dróg – motocykliści. Jednym z takich problemów jest kwestia poruszania się motocykli w korku ulicznym, w tym celu powstał zamysł naszej kampanii. Podstawowym elementem jest słaba znajomość przepisów ruchu drogowego dotyczących możliwości jazdy motocyklem pomiędzy samochodami. Kierowcy samochodów oraz motocykliści często nie wiedzą, co im wolno a czego nie i jak powinni się zachowywać. Drugim z wyzwań jest przekonanie kierowców samochodów do pozostawienia odpowiedniej ilości miejsca dla motocyklistów, gdy stoją w zatorze drogowym oraz przekonanie motocyklistów, do bezpiecznej i prawidłowej jazdy między samochodami. Kolejnym aspektem jest brak wzajemnego zrozumienia, szacunku i życzliwości pomiędzy użytkownikami dróg, co jest kluczem do poprawy bezpieczeństwa i kultury jazdy. Powszechność problemu definiuje grupę docelową akcji. Niemal każdy kierowca poruszający się po ulicach spotyka się z motocyklistami przejeżdżającymi pomiędzy samochodami w korku, jak również niemal każdy motocyklista stara się w miarę możliwości omijać zatory drogowe. Przy minimalnej zmianie nawyków cały proces stanie się bezpieczniejszy dla wszystkich. Miejsca wystarczy dla wszystkich! Opis przebiegu kampaniiDwa eventy w Krakowie, po jednym w Katowicach oraz Nowym Sączu. Wykorzystanie narzędzi komunikacji- Media lokalne: (artykuły, audycje, reportaże) Gazeta Krakowska, Tygodnik Kraków.pl, Radio Kraków, Gazeta Sądecka, reportaż z akcji Sądecka Telewizja Internetowa: tv-ns.pl oraz inne Działania PRUlotki również otrzymywali piesi, ze szczególnym uwzględnieniem przyszłych kierowców. Rozesłaliśmy drogą elektroniczną opis akcji do polityków oraz urzędników mających wpływ na zmiany w powyższych zagadnieniach. Inicjatywą zostały zainteresowane kolejne stowarzyszenia i fundacje. Informacje medialne dotarły do kierowców w całym kraju. EfektywnośćKampania trafiła bezpośrednio wg. naszych szacunków do ponad 60 tys. odbiorców, przy kosztach wynoszących ok. 3500 zł. Kampania spotkała się z ciepłym przyjęciem zarówno przez środowiska motocyklowe, kierowców samochodów oraz co bardzo istotne – przedstawicieli Komendy miejskiej Policji w Krakowie, w Nowym Sączu oraz władz trzech miast. Ponadto akcje na terenie Krakowa zyskały aprobatę Zarządcy Dróg (ZIKiT) oraz Wydziału Bezpieczeństwa, którzy jako partnerzy włączyli się w akcję poprzez instalację tablic informacyjnych. Również oddźwięk akcji w mediach można jednoznacznie ocenić jako pozytywny – nie odnaleźliśmy krytycznych opinii wśród kilkudziesięciu materiałów medialnych. Efektem akcji było także wyemitowanie w TVP Kraków dwóch odcinków programu „Jedź Bezpiecznie”, których tematyka była bezpośrednio związana z problematyką naszej kampanii. Po czasie trwa także ożywiona dyskusja w mediach „motocyklowych” na temat braku jednoznacznej interpretacji przepisów ruchu drogowego w tej materii. Najcięższym do ocenienia jest efekt w postaci zmiany przyzwyczajeń kierowców samochodów i motocyklistów, choć ogólnie w opiniach motocyklistów sytuacja na drogach miast, w których prowadzone były działania ulega systematycznej poprawie, a kultura kierujących wzrasta. Efekty zmiany zachowań użytkowników dróg oraz poprawa wizerunku motocyklistów wśród opinii publicznej i w mediach jest zauważalna. Organizatorzy akcji nie mają wątpliwości co do jej pozytywnego i widocznego efektu. KampanijnośćKampania była nową inicjatywą, jej kontynuacja odbędzie się w tym roku. Planujemy 3 kolejne eventy oraz przekazanie gotowej formuły innym stowarzyszeniom w celu promocji akcji. Wraz z zarządcą autostrady A4 zaczynamy akcję pod hasłem „Motocyklem bezpieczniej na autostradzie”. Opis inicjatoraOgólnopolskie Stowarzyszenie Motocyklistów MotoAutostrada, Opis i wyjaśnienie pomysłu reklamowego - jeśli dotyczy. Opis dodatkowych działań, w tym działania niekonwencjonalneRozdawanie materiałów promocyjnych bezpośrednio "z motocykla", jednoczesne prezentowanie założeń akcji w praktyce. |
Kategoria konkursowa | Inicjatywy lokalne |
Problemy społeczne | Aktywizacja i społeczeństwo obywatelskie, Bezpieczeństwo ruchu drogowego, Równouprawnienie i tolerancja, Wolontariat |
Nadawca | Ogólnopolskie Stowarzyszenie Motocyklistów MotoAutostrada |
Wykonawca | Ogólnopolskie Stowarzyszenie Motocyklistów MotoAutostrada oraz motocykliści wolontariusze. |
Adresaci | Użytkownicy dróg; kierowcy samochodów oraz motocykli |
Media | Media lokalne: Gazeta Krakowska, Tygodnik Kraków.pl, TVP Kraków, Radio Kraków, Gazeta Sądecka, Sądecka Telewizja Internetowa - branżowe portale internetowe, media: scigacz.pl, motogen.pl, motoradio.pl - branżowe fora internetowe: Forum Południowców ,Forum Śląskich Motocyklistów Ogólnopolskie Forum Motocyklistów oraz inne - czasopisma ogólnopolskie: Świat Motocykli oraz WMC -własne materiały. |
Data zgłoszenia | 10.04.2012 |
Dodatkowe materiały | plik: Odnośniki do materiałów w sieci.doc |
plik: ewent_rgb2_p9_tablica_druk_probny.pdf |