Konkurs Kampania Społeczna Roku 2012
|
27.02.2013 Jeszcze żywy KARP Odsłona: Nie baw się w kata, kup karpia w płatach KATEGORIA: Kampanie organizacji pozarządowych
Opis celu kampaniiZmiana postaw społecznych i przyzwyczajeń konsumentów w celu ograniczenia cierpienia żywych karpi podczas transportu i sprzedaży w okresie przedświątecznym. Grupa docelowaKonsumenci decydujący o przedświątecznych zakupach karpi. Przede wszystkim kobiety 25+, odpowiedzialne za zakupy dla gospodarstw domowych. StrategiaDefinicja problemu: Opis przebiegu kampaniiKlub Gaja 25 lat zajmuje się ochroną przyrody i zwierząt. Początki kampanii sięgają 1976 r, kiedy to Jacek Bożek, założyciel i obecny Prezes Klubu Gaja, uratował karpia z rodzinnego domu. Tak narodził się pomysł na kampanię Jeszcze żywy KARP, która w 1998 r, została przekształcona w szeroką kampanię społeczną Klubu Gaja. Długofalowe działania kampanii doprowadziły do nagłośnienia problemu, debaty i do zmiany prawa. Jednak zmiana przyzwyczajeń konsumentów to długofalowy proces. W 2012 r. (listopad, grudzień) kampania kontynuowana była z udziałem Roberta Makłowicza i aktorów: Magdaleny Różczki, Julii Pietruchy, Magdaleny Popławskiej, Bartłomieja Topy. Klub Gaja współpracował z agencją Clos Brothers, która opracowała kreacje kampanii pro bono. Kampania spotkała się z dużym zainteresowaniem mediów. Prestiżowy niemiecki dziennik Die Welt porównał kampanię Jeszcze żywy KARP do 2 najważniejszych europejskich kampanii w obronie zwierząt – walki byków w Hiszpanii i polowań na ptaki we Włoszech. Wykorzystanie narzędzi komunikacjiDziałania ATL Efektywność- udzielono ponad 50 wywiadów mediom ogólnopolskim,regionalnym i zagranicznym KampanijnośćKampania to kontynuacja działań Klubu Gaja. Zmieniają się jej główne akcenty: symboliczny wykup karpi, happeningi, interwencje, zmiana prawa, poradnictwo, udział celebrytów. Kontynuowana będzie przez: zaangażowanie nowych twarzy, edukację instytucji kontrolujących, sprzedawców i konsumentów. Opis inicjatoraKlub Gaja to polska organizacja ekologiczna, która od 25 lat buduje Pokolenie EkoXXI wieku. Zachęcamy Polaków do podejmowania realnych działań na rzecz poszanowania praw zwierząt. Opis i wyjaśnienie pomysłu reklamowego - jeśli dotyczyGdyby karp mógł mówić, uskarżył by się na swój los. Los masowo męczonej ryby przez miliony nieświadomych tego ludzi. Są ludzie, którzy wsłuchali się w jego niemy krzyk. Użyczyli mu swoich ust, by mógł opowiedzieć o swoim cierpieniu. Zaapelować: Nie kupuj żywych karpi. Użyczyli swego głosu, co słychać w spotach radiowych, użyczyli ust, co widać na zdjęciach i spotach telewizyjnych. Karp wymalowany na twarzach mówi głosem ludzi, którym nie jest obojętny jego los. Idea znalazła odbicie w kreacji. |
Problemy społeczne | Aktywizacja i społeczeństwo obywatelskie, Ekologia i środowisko, Konsumpcjonizm i konsumenci |
Nadawca | Stowarzyszenie Ekologiczno-Kulturalne Klub Gaja |
Wykonawca | Clos Brothers i Klub Gaja Zespół Clos Brothers: Dyrektor Kreatywny/ Art Director: Karol Brzozowski Senior Copywriter: Krzysztof Pruśniewski, Copywriter: Katarzyna Harmata Zespół Klubu Gaja: Beata Tarnawa, Jacek Bożek, Paweł Grzybowski |
Adresaci | Konsumenci decydujący o przedświątecznych zakupach karpi |
Media | ATL (TV, Radio, internet, prasa, OOH) BTL (ulotki, plakaty, kartki), Viral marketing, Ambient, Social Media (Facebook) |
Data zgłoszenia | 27.02.2013 |
Dodatkowe materiały | |
plik: jeszczezywykarp.mp3 |