Konkurs Kampania Społeczna Roku 2012
|
01.03.2013 Nekrolog KATEGORIA: Kampanie instytucji publicznych KATEGORIA: Kampanie lokalne
Opis celu kampaniiNaszym celem było wywołanie społecznej dyskusji na temat bezpieczeństwa na drogach, która wsparłaby działania policji w trakcie Akcji Znicz 2012. Co roku, mimo policyjnej akcji, wszystkie media skupiają się bardziej na nieprzyjemnych statystykach wypadków, niż na ich przyczynach. Dlatego w kampanii zwróciliśmy uwagę na jedną z głównych przyczyn takich wypadków - przekraczanie dozwolonej prędkości i konsekwencji, które za sobą niesie. Grupa docelowaKażdy kierowca samochodu w Polsce, bez względu na wiek i miejsce zamieszkania. StrategiaCo roku w trakcie policyjnej Akcji Znicz media skupiają się głównie na statystykach. Kierowcy pozostają głusi na apele policji dotyczące ostrożnej jazdy, które powtarzane w podobny sposób (wywiady w TV i prasie z rzecznikiem policji) z roku na rok tracą siłę oddziaływania. Dodatkowo, ze względu na oszczędności budżetowe, Policja nie planowała w tym roku żadnej większej akcji informacyjnej. Opis przebiegu kampaniiNekrolog (jako treść nekrologu, nie jako powierzchnia reklamowa wyglądająca jak nekrolog) został opublikowany tuż przed Wszystkich Świętych w jednym wydaniu lokalnej gazety (Stołeczna Wyborcza). Mocny komunikat wywołał oczekiwany przez nas efekt viralu - tuż po publikacji wywołał falę komentarzy w telewizji, radiu i internecie. Zdjęcie z gazety obiegło portale informacyjne, motoryzacyjne i znalazło się na pierwszej stronie Wykop.pl oraz Demotywatory.pl. W ciągu 24 godzin nekrolog dotarł do ponad pół miliona użytkowników Facebooka angażując ich w dyskusję o bezpieczeństwie na drogach. Dyskusja ta z internetu przeniosła się także do Tok FM i Polsat News. Wykorzystanie narzędzi komunikacjiW związku z małym budżetem wykorzystaliśmy niestandardowe narzędzie komunikacji i jego potencjał viralowy. Takim narzędziem był dla nas nekrolog, który w okresie Wszystkich Świętych nabiera jako symbol jeszcze większego znaczenia. Wszystkie media, które następnie pisały o naszej akcji (TVN24, Polsat News, Tok FM, Gazeta Wyborcza, Życie Warszawy, Poboczem.pl, Top Gear Polska itd.) nie były przez nas do tego w żaden sposób zachęcane, ani też ich dobór nie był wcześniej planowany. Wierzyliśmy w potencjał viralowy nekrologu i dzięki temu, że sam rozprzestrzeniał się w mediach, jeszcze bardziej skutecznie wywoływał społeczną dyskusję na temat bezpieczeństwa na drogach. EfektywnośćW przypadku tej kampanii zmianę postawy rozumiemy jako rozpoczęcie społecznej dyskusji w okresie Wszystkich Świętych na temat jazdy samochodem z dozwoloną prędkością. Poprzednie edycje Akcji Znicz takowej nie wzbudzały. KampanijnośćKampania była nową odsłoną corocznych działań Policji przy Akcji Znicz. Format działań został oceniony jako bardzo udany i jesienią 2013 będziemy rozmawiać z KGP o kolejnych działaniach. Opis inicjatoraZadaniem Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji jest organizowanie i koordynowanie działań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa i porządku w ruchu drogowym. Opis i wyjaśnienie pomysłu reklamowego - jeśli dotyczyJak przy znikomym budżecie dotrzeć do szerokiej grupy kierowców, by komunikat poruszył ich sumienia, a jednocześnie był na tyle oryginalny, aby media same zaczęły o nim mówić? Wykorzystajmy prawdziwy nekrolog, czyli symbol, który w okresie Wszystkich Świętych nabiera większego znaczenia, niż zazwyczaj. Wpisując w niego zamiast danych osoby zmarłej nasze hasło, mamy szansę zainteresować media oryginalnością pomysłu jak i przekazem, który za sobą niesie. |
Problemy społeczne | Bezpieczeństwo ruchu drogowego |
Nadawca | Komenda Główna Policji, Biuro Ruchu Drogowego |
Wykonawca | The Digitals Sp. z o.o. |
Adresaci | Kierowcy |
Media | Nekrolog w stołecznym wydaniu Gazety Wyborczej |
Data zgłoszenia | 01.03.2013 |
Dodatkowe materiały |