Konkurs Kampania Społeczna Roku 2014
|
20.03.2015 "Nie znasz, nie otwieraj" KATEGORIA: Kampanie organizacji pozarządowych
Opis celu kampaniiKampania miała na celu zwrócenie uwagi osób starszych, a także opiekunów seniorów na problem wyłudzeń pieniędzy od seniorów. Regularnie dochodzi do oszustw metodami "na wnuczka", "na akwizytora", "na hydraulika" itp. Kampania zwiększyła świadomość seniorów i ich opiekunów na temat zagrożeń ze strony oszustów. Ambasadorem kampanii był red. Michał Fajbusiewicz (program 997 w TVP), osoba powszechnie znana przez grupę docelową, a także posiadająca autorytet w tematyce kryminalnej Grupa docelowaKampania była skierowana przede wszystkim do osób starszych, które bardzo często padają ofiarami oszustów wyłudzających pieniądze metodami m.in. "na wnuczka", "na akwizytora" i do opiekunów seniorów. StrategiaOszuści podszywający się pod członków rodzin, akwizytorów, pracowników firm i instytucji regularnie w całej Polsce wyłudzają pieniądze od seniorów. W swoim działaniu wykorzystują ufność i samotność osób starszych, które bardzo często są spragnione kontaktu z innym człowiekiem. Kampania "Nie znasz, nie otwieraj" miała na celu uświadomienie grupie docelowej jakie są najczęstsze sposoby działania oszustów. Dzięki naszym działaniom osoby starsze dowiedziały się co zrobić, żeby nie stać się ofiarą. Opis przebiegu kampaniiKampania rozpoczęła się w połowie kwietnia 2014 roku konferencją prasową połączoną z premierą spotu telewizyjnego "Nie znasz, nie otwieraj". W konferencji udział wziął Minister Pracy i Polityki Społecznej, przedstawiciele Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie i reprezentanci Fundacji. Relacje na temat startu kampanii pojawiły się w większości mediów ogólnopolskich (TVN, TVP, RMF FM, Radio Zet, Polskie Radio, PAP, Polsat, Gazeta Wyborcza, Fakt, Super Express). Dodatkowo zorganizowano 4 konferencje prasowe regionalne (Opole, Katowice, Wrocław x2) w Komendach Wojewódzkich Policji z udziałem funkcjonariuszy. Kampania prowadzona była na terenie Polski południowej. Na całym obszarze prowadzona była duża kampania outdoorowa (billboardy i citylighty). Spoty radiowe i telewizyjne emitowane były w lokalnych rozgłośniach radiowych i stacjach telewizyjnych. Dwukrotnie dziennik "Metro" był dystrybuowany ze specjalną okładką, którą był plakat kampanii społecznej. Wykorzystanie narzędzi komunikacjiWykorzystano nośniki reklamy outdoorowej: billboardy, citylight, a także outdoor mobilny. Lokalizacje wybrano w miejscach uczęszczanych przez seniorów: place targowe, dyskonty, rejon ośrodków zdrowia, szpitali, kościoły, osiedlowe domy kultury. Emisja spotów radiowych odbywała się w trzech etapach (w sumie 10 tygodni) w rozgłośniach Polskiego Radia i oddziałach TVP . Stacje regionalne PR i oddziały TVP są liderami w swoich regionach, mają największy udział słuchaczy/widzów w grupie 50+. Kampania prowadzona była również w prasie. Dwukrotnie dziennik Metro był obłożony pierwszą stroną z informacją o kampanii. Był rozdawany przez kolporterów w koszulkach z logo kampanii. Inserty z informacją o kampanii i ostrzegające przed oszustami były dołączane do tygodników i miesięczników poczytnych w grupie 50+: Gość Niedzielny, Twoje Imperium, Życie na Gorąco, Tele Tydzień, To i Owo, Miesięcznik Kobieta i Życie (w każdym z tytułów dwukrotnie) a także 10 razy w piątki w Gazecie Wyborczej. EfektywnośćWe wszystkie działania związane z kampanią "Nie znasz, nie otwieraj" zaangażowana była Policja. Po zakończeniu kampanii Komendy Wojewódzkie Policji w Krakowie, Wrocławiu, Opolu, Katowicach na podstawie swoich statystyk raportowały, że zdecydowanie zwiększyła się liczb zgłoszeń od osób starszych o próbach oszustw. Dzięki większej świadomości seniorów w czasie kampanii zdecydowanie zmniejszyła się liczba oszustw (np. statystyki dolnośląskiej Policji mówią o ponad 25%). Partner kampanii Tauron PE odnotował drastyczny wzrost (ponad 120% sic!) liczby telefonów na specjalną infolinię od osób do których zgłaszali się akwizytorzy podszywający się pod pracowników firmy Tauron PE. Kampania prowadzona była na terenie 4 województw Polski południowej: woj. małopolskie, katowickie, opolskie, dolnośląskie. W ciągu 10 tygodni jej trwania w TV wyemitowano 1400 spotów, w rozgłośniach radiowych 3000 spotów. W tym czasie dwunastokrotnie do poczytnych tytułów tygodników i miesięczników dołączono czterostronicowe inserty dotyczące problematyki oszustw na seniorach. Przez 10 kolejnych piątków w Gazecie Wyborczej pojawiały się całostronicowe informacje o akcji. Dwukrotnie dystrybuowano Metro z informacją o kampanii. Publikacje nieodpłatne na temat kampanii w czasie całej kampanii zostały wycenione przez Instytut Monitorowania Mediów na ponad 1 mln 230 tys. zł. O skuteczności działań mogą świadczyć obszerne materiały na temat kampanii w Faktach TVN, Panoramie, Teleexpresie RMF FM, Polskim Radiu itp. Kampanijność"Nie znasz, nie otwieraj" była kampanią pionierską. Planujemy kontynuować kampanię w 2016 roku z naciskiem na oszustów podszywających się pod pracowników różnych firm i instytucji i oferujących podpisywanie skrajnie niekorzystnych dla klientów umów. Opis inicjatoraFundacja Aktywnych Obywateli im. J. Dietla eliminuje patologie społeczne. Opracowała m.in. pionierski raport nt. dostosowania obiektów użyteczności publicznych do potrzeb osób z dysfunkcjami ruchu. |
Problemy społeczne | Aktywizacja i społeczeństwo obywatelskie, Komunikacja w rodzinie, Pomoc społeczna, Walka z wykluczeniem społecznym |
Nadawca | Fundacja Aktywnych Obywateli im. Józefa Dietla |
Wykonawca | Fundacja Aktywnych Obywateli im. Józefa Dietla |
Adresaci | Osoby 50+, opiekunowie seniorów, osoby samotne. |
Media | telewizja, radio, prasa, outdoor, outdoor mobilny |
Data zgłoszenia | 20.03.2015 |
Dodatkowe materiały |