Konkurs Kampania Społeczna Roku 2014
Nagrodzone i wyróżnione kampanie


Nagroda w kategorii Akcje zaangażowane firm (CSR)

23.03.2015

BEZPIECZEŃSTWO, MOJE DRUGIE IMIĘ

KATEGORIA: Akcje zaangażowane firm (CSR)

POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ

Opis celu kampanii

Badania i eksperymenty dowodzą, że wielu Polaków nie podejmuje pierwszej pomocy osobom poszkodowanym w wypadkach drogowych. Przyczyną jest m.in. lęk, by nie zaszkodzić poszkodowanemu i nie narazić się na negatywne następstwa prawne.
Celem kampanii jest zmiana tej dominującej w społeczeństwie postawy pełnej obaw, a nawet niechęci. Kampania promuje konieczność udzielania pomocy, dostarczając konkretne narzędzia: wiedzę i praktyczne umiejętności, pozwalające przełamać ww. barierę psychologiczną.

Grupa docelowa

Aktywni kierowcy, podróżujący AmberOne Autostradą A1, oraz osoby, które potencjalnie staną się kierowcami, czyli uczniowie szkół ponadgimnazjalnych: młodzież 16+ z województw pomorskiego i kuj.-pom.

Strategia

Skala wypadkowości na polskich drogach jest bardzo duża: co rok giną tysiące osób, a dziesiątki tysięcy zostają ranne. Wiele ofiar śmiertelnych to osoby, które straciły życie gdyż nie udzielono im pierwszej pomocy na czas – jeszcze w miejscu wypadku. Szybka pomoc ofiarom to obowiązek nie tylko profesjonalnych służb, ale też świadków i osób postronnych (art.162§1 Kodeksu karnego). Z badań i analiz wynika niski poziom wiedzy i znajomości prawa dotyczącego zasad udzielania pierwszej pomocy wśród grupy aktywnych kierowców. Mimo tych danych nadal brak uniwersalnych i obowiązkowych szkoleń udzielania pierwszej pomocy, np. podczas kursów na prawo jazdy.
Wobec powyższego wybór grupy docelowej jest jednoznaczny: to kierowcy i przyszli kierowcy, czyli osoby potencjalnie narażone na uczestnictwo/bądź bycie świadkiem wypadków drogowych, znajdujące się bezpośrednio w miejscu zdarzenia. Osoby te często borykają się z wewnętrznym dylematem „Czy w ogóle pomagać?” Przyczyną jest poczucie bezradności, jeśli kierowca nie zna zasad udzielania pomocy bądź nie jest pewny swych umiejętności w tej dziedzinie.
Kampania skupia się przede wszystkim na kształceniu praktycznych umiejętności udzielania pierwszej pomocy. Dając odbiorcom skuteczne narzędzia oraz pozytywne wzorce do naśladowania, rozbudza poczucie społecznej odpowiedzialności za los innych. „Bezpieczeństwo, moje drugie imię” to komunikat budujący identyfikację odbiorców z bohaterem pozytywnym, mającym odwagę do działania i ratowania.

Opis przebiegu kampanii

Kampania trwa od początku 2014 r. na terenie woj.pomorskiego i kuj.-pomorskiego, realizując działania offline i online:
• kursy 1. pomocy dla 500 kierowców i młodzieży 16+
• stworzenie i bezpłatne udostępnienie aplikacji mobilnej dot. 1.pomocy na www.pierwszapomoca1.pl i w Google Play: ilość pobrań 12 136
• koncepcja i produkcja edukacyjnej gry planszowej o 1. pomocy „WIESZ – POMAGASZ”, dla kierowców i młodzieży 16+, dystrybuowanej podczas kursów 1.pomocy – 2000 szt.
• kurs 1.pomocy On-Line: realizacja filmu instruktażowego, emitowany na www.pierwszapomoca1.pl i na kanale YouTube: 24 600 wyświetleń
• projekt i dystrybucja podczas kursów ikonograficznej „Instrukcji 1.pomocy” dla kierowców i młodzieży 16+– 2000 szt.
• dedykowane działania w Social Media: kreacja tematycznego contentu na Facebook, publikacje dotyczące bezpieczeństwa, w tym udzielania 1.pomocy, relacje z działań offline, w tym z kursów 1.pomocy, konkursy z nagrodami dot. 1. pomocy: zasięg 9000 Fanów

Wykorzystanie narzędzi komunikacji

Działania promocyjne i reklamowe:
• Radio
spoty reklamowe w RadioGdańsk, najbardziej popularnym medium radiowym w woj.pomorskim, słuchanym w większości właśnie przez kierowców w samochodzie
• Prasa
kwartalnik AmberOne News, dystrybuowany wzdłuż AmberOne Autostrady A1, jednorazowy nakład 30 000 egz. Kierowcy podróżujący autostradą mają bezpłatny dostęp do wydawnictwa w miejscach postoju
• Internet
cykliczny Newletter - 18 000 odbiorców
social media: Facebook’u – 9000 Fanów
profil na YouTube – 24 600 wyświetleń
bannery reklamowe FBAds - 200 071 odsłon
aplikacja „pierwszapomoca1” na www.pierwszapomoca1.pl i w Google Play - 12 136 pobrań
• reklama outdoor: plakaty i ulotki w przestrzeni miejskiej Trójmiasta
• działania offline: maskotka/brand hero AmberOne Autostrady A1, zwana Ambroży (animator w kostiumie Ambrożego), była obecna podczas kursów 1.pomocy. Także aktywnie promowała kampanię będąc obecna na wielu masowych eventach trójmiejskich i pomorskich

Efektywność

Zasięg kampanii:
28 publikacji w prasie, radio, TV i Internecie
Zasięg spotów radiowych: 9,2% słuchalności w woj. pomorskim
18 000odbiorców newslettera
500 przeszkolonych na kursach 1.pomocy kierowców
12 136 pobrań aplikacji „pierwszapomoca1”
60 000 szt. rozdystrybuowanych kwartalników AmberOne News
200 071 kliknięć w banery internetowe
9000 fanów na Facebook’u
24 600 wyświetleń filmu instruktażowego „Pierwsza pomoc w wypadkach drogowych” na kanale YouTube

Kampanijność

Kampania trwa od 2014, w 2015 odbędą się
• eventy w centrach handlowych: interaktywna gra edukacyjna, angażująca przechodniów, będąca jednocześnie instrukcją 1.pomocy w podstawowej wersji
• akcja „Zapinaj pasy”: działania na FB
• kursy 1. Pomocy
• spot radiowe
• akcja "Zwolnij na drodze": spoty kino

Opis inicjatora

Misją GTC jest osiągnięcie pozycji lidera usług związanych z rozwojem nowoczesnej infrastruktury drogowej w Polsce. Pozycja ta może być osiągnięta poprzez zapewnienie użytkownikom bezpiecznego szlaku

Opis i wyjaśnienie pomysłu reklamowego - jeśli dotyczy

n/d


Problemy społeczneBezpieczeństwo ruchu drogowego
NadawcaGdańsk Transport Company S.A.
Wykonawca2Pi Group Agnieszka Miazga
Adresacikierowcy i przyszli kierowcy (młodzież 16+)
Mediaradio, prasa, Internet, outdoor
Data zgłoszenia23.03.2015
Dodatkowe materiały