Konkurs Kampania Społeczna Roku 2015
Nagrodzone i wyróżnione kampanie


Nagroda w kategorii Kampanie instytucji publicznych

29.03.2016

Organizm w dobrym nastroju - NOMINOWANA

KATEGORIA: Kampanie instytucji publicznych

KATEGORIA: Kampanie o tematyce zdrowotnej

Opis celu kampanii

Mieliśmy dwa główne cele:
1. Zainspirować ludzi do zmiany na lepsze - zachęcić do profilaktyki prozdrowotnej i zdrowego trybu życia.
2. Wywołać zainteresowanie tematem zdrowego stylu życia u jak najszerszej grupy odbiorców.

Opis problemu społecznego z jakim miała się zmierzyć kampania

Polacy raczej nie myślą o profilaktyce. Sięgają po różne używki, objadają się. Spożycie alkoholu wzrasta (OECD, 2015). Piją rocznie 12,5 litra alkoholu na osobę, czyli 2 razy więcej niż średnia światowa (WHO, 2014). 28% Polaków pali papierosy (Eurobarometr, 2015). To o 2 punkty procentowe więcej niż średnia europejska. Z kolei 49% z nas je tyle, ile chce – bez ograniczeń (CBOS, IX 2014).

Insight

Media ciągle mnie straszą, że jak będę pił alkohol, palił papierosy czy objadał się to za chwilę będzie ze mną źle. Ciągle mnie też moralizują co mam robić, a czego nie mam robić, by być zdrowym. Tymczasem wszystko jest ze mną dobrze – jestem zdrowy, więc nie mam ochoty rezygnować z przyjemności.

Określenie grupy docelowej

Z naszą kampanią mieliśmy trafić do kobiet i mężczyzn w wieku 25-45 lat.

Wyjaśnienie idei kreatywnej

Nie dbamy o siebie, dopóki cos pójdzie nie tak… Ale skąd mamy wiedzieć, że coś idzie nie tak? Przecież organy nie gadają. Właśnie! Przewrotnie postanowiliśmy oddać organom głos. W zabawnej piosence i na materiałach graficznych organy zachęcały, by dbać o nie profilaktycznie. Postanowiliśmy nie pouczać, nie zakazywać czy nakazywać. Organy w zabawny sposób zachęcały do tego, by zachować umiar.

Jakie jest wezwanie do działania - tzw. call to action

Słuchaj organizmu profilaktycznie.

Hasło/slogan

Organizm w dobrym nastroju, czyli jak działa zdrowy człowiek.

Plany kontynuacji kampanii

Na ten moment Ministerstwo Zdrowia nie zdecydowało się na kontynuacje kampanii.

Opis ogólny przebiegu działań w punktach – kolejność

1) Warsztaty z ekspertami (m.in. dietetyk, kardiolog etc.), które uwiarygodniły problem stanu zdrowia społeczeństwa i konieczności stosowania profilaktyki zdrowotnej.
2) Film z organami śpiewającymi ludzkim głosem, który opracowaliśmy, umieściliśmy na naszym profilu na Facebooku (www.facebook.com/jakdzialazdrowyczlowiek) oraz na naszym kanale YouTube (https://youtu.be/juEAccZaoJ0) i liczyliśmy na jego organiczne rozprzestrzenienie się.
3) Promowanie tematu profilaktyki zdrowotnej w telewizji, radio i Internecie.
4) Seria artykułów w Internecie mówiących o tym, jak można dbać o poszczególne organy.
5) Do akcji przyłączyli się znani i lubiani (O. Moro, A. Nowak-Ibisz, S. Karpiel-Bułecka, A. Sztaba, A. Grochowska i P. Krupińska), którzy poprzez zdjęcia ‘selfie’ w koszulkach kampanii pokazali, że wspierają działania. Przedstawili, jak oni dbają o swoje organy profilaktycznie.

Opis wykorzystanych narzędzi (standardowych i niestandardowych)

Jednym z naszych narzędzi były warsztaty, podczas których eksperci informowali o konieczności profilaktyki prozdrowotnej. Nasz fanpage na Facebook był głównym kanałem komunikacji, na którym były umieszczone: filmik, materiały linkujące do artykułów na temat zdrowia oraz materiały ze znanymi i lubianymi gwiazdami, które wspierają akcję. Na naszym kanale YouTube umieściliśmy filmik ze śpiewającymi organami.
Jednak naszym największym narzędziem był filmik ze śpiewającymi organami, który otworzył nam drzwi do portali internetowych, telewizji i radia.


Problemy społeczneProfilaktyka – zdrowie i uzależnienia, Promocja zdrowia
NadawcaMinisterstwo Zdrowia
WykonawcaVML Poland oraz Task Force Consulting
Media20.08–30.10.2015
Data zgłoszenia29.03.2016
Dodatkowe materiały