Konkurs Kampania Społeczna Roku 2013
Nagrodzone i wyróżnione kampanie


Nagroda w kategorii Kampanie lokalne

26.02.2014

"Majewskich posadzili" - kampania promująca ideę Książek w Pudle.

KATEGORIA: Kampanie lokalne

POWIEKSZ
POWIEKSZ

Opis celu kampanii

MAJEWSKICH POSADZILI to lokalna kampania służąca popularyzacji wśród Warszawiaków akcji "Książki w pudle". Największy procent czytelnictwa jest w zakładach karnych. Książki działają często skuteczniej niż programy resocjalizacyjne. Niestety, biblioteki w zakładach karnych są zaopatrzone jedynie w stare książki. Celem Kampanii było zachęcenie mieszkańców Warszawy do oddawania swoich książek oraz zmiana obecnej sytuacji społecznej, kiedy "równy" dostęp do kultury nie obejmuje wszystkich obywateli.

Grupa docelowa

Dorośli, wykształceni mieszkańcy Warszawy, lokalne media.

Strategia

U podstaw potrzeby tej kampanii leżą trzy problemy: 1. Osadzeni czytają książki, ale biblioteki w zakładach karnych są słabo zaopatrzone, 2. Wizerunek osób osadzonych jest negatywny. Nie mają oni społecznego przyzwolenia na dostęp do kultury, 3. Grantodawcy oraz potencjalni ofiarodawcy mają opory, aby pomagać "więźniom". Dlatego postanowiliśmy po pół roku heroicznego działania wolontariuszy z Fundacji ZMIANA zaszczepić tę ideę wśród mieszkańców stolicy - osób, które interesują się kulturą, są aktywne zawodowo i mają możliwości, aby wspomóc akcję oraz stołecznych mediów, by o akcji było głośno. Potrzebne są książki - dziesiątki tysięcy książek, ale także pomoc w logistyce - przewożeniu książek, selekcji i pakowaniu, więc konieczne jest wsparcie. Aby je uzyskać, trzeba zmienić sposób myślenia o osadzonych.

"Majewskich posadzili" była kampanią rozgrywająca się na kilku poziomach od kwietnia do czerwca 2013 roku. odbiorcy mogli zidentyfikować się ze zwykłym "Majewskim", który jest tacy, jak oni, ale siedzi. Aby go uwolnić, trzeba było przynieść książki 1, 2 lub kilka kartonów. Odwoływaliśmy się mocno do podstawowych potrzeb ludzi - bezpieczeństwa, bycia docenionym. W całej Warszawie szukaliśmy ludzi, którzy chcieliby zostać twarzą kampanii - dać posadzić się za kratkami i w więziennej charakteryzacji sfotografować. Te zdjęcia, publikowane w internecie i mediach zachęcały innych, aby przyszli 8 czerwca, posłuchali jak Majewscy czytają książki i poznali strażników więziennych.

Opis przebiegu kampanii

Kampania przebiegała wielotorowo. Trwała od kwietnia do czerwca 2013 roku. Celem było przekazanie jak największej liczbie mieszkańców informacji o akcji "Książki w pudle". Dlatego najpierw zaczęliśmy szukać ambasadorów - Majewskich. Nazwisko to jest tak popularne jak Kowalski, zwykłe, tak jak każdy człowiek. Twarzami Kampanii zostali Szymon Majewski, Alicja Majewska, Urszula Majewska- rzeczniczka Dzielnicy Śródmieście oraz inne osoby ze świata sztuki i kultury lub po prostu mieszkańcy, a nawet jedno dziecko. Zostali oni sfotografowani w Akademii Fotografii z wytatuowanymi tytułami książek. Te zdjęcia obiegły całą Warszawę i zachęcały do przyjścia na finał akcji. 8 czerwca w 2 punktach Warszawy, po dwóch stronach Wisły: 1) STACJA MURANÓW: ul. Andersa 13
2) CENTRUM KULTURY PRAWOSŁAWNEJ: ul. Cyryla i Metodego 4, wszyscy Majewscy i zwolennicy akcji czytali na głos książki. Można się było do nich dosiąść, posłuchać, zostawić swoje książki i porozmawiać ze strażnikami Służby Więziennej.

Wykorzystanie narzędzi komunikacji

Głównie korzystaliśmy z siły Internetu, w tym Fb. Zrobione przez nas fotografie znanych i mniej znanych Majewskich obiegły całą Warszawę. Patronowały nam wydawnictwa oraz lokalne media. Wzięcie udziału znanych osób w tego typu akcji zainteresowało ogólnopolskie media. Udało nam się także dotrzeć do komunikacji miejskiej, w której Majewscy witali podróżnych przez dwa tygodnie poprzedzające akcję. Pudła, do których można zbierać książki stanęły także w popularnych w Warszawie klubokawiarniach. Ważna informacja: kampania została zrealizowana całkowicie bezgotówkowo, tylko dzięki pracy i umiejętnościom wszystkich partnerów. Budżet kampanii wynosił 0 zł. Informacja o "Majewskich" pojawiała się w Gazecie Wyborczej, radiu Eska, radiu dla Ciebie, radiu ZET,radiu Kampus, na stronach wszystkich partnerów i przede wszystkim - na "ścianach" sfotografowanych Majewskich, których znajomi byli bardzo zaskoczeni! https://www.facebook.com/media/set/?set=...

Efektywność

1. Chcieliśmy mieszkańców Warszawy, przede wszystkim, poinformować i zachęcić do zrobienia kroku, ku osadzonym. To się udało. W czasie samej akcji zostało zebranych 1600 książek. Sfotografowało się 20 osób, a na finale akcji pojawiło się ponad 200 osób. Fundacja po akcji otrzymała ponad 40 propozycji pomocy od ludzi, których dotychczas nie znała.

2. Nasz zasięg był ograniczony ze względu na brak jakichkolwiek środków na płatną reklamę. Udało nam się dotrzeć do 30% zakładanej grupy docelowej.

3. Ponad 50 - w tv/radiu/Internecie: https://www.google.pl/#q=%22majewskich+p...
https://www.facebook.com/media/set/?set=...

4. 0 zł (zero złotych - naprawdę!)

Kampanijność

Wolontariusze Fundacji prowadzą dwa projekty: Biblioteki Sąsiedzkie (jedna z nich znajduje się w Warszawie przy ul. Okrzei 13) oraz Książki w Pudle. Chcą zaopatrzyć w książki wszystkie więzienne biblioteki w Polsce. Kampania jest cały czas kontynuowana.

Opis inicjatora

Fundacja ZMIANA przełamuje stereotypy i walczy o równy dostęp do kultury. Zbierają książki do bibliotek sąsiedzkich i bibliotek w zakładach karnych, bo książki "w pudle" to wartość i przyszłość.


Problemy społeczneWalka z wykluczeniem społecznym
NadawcaFundacja ZMIANA
WykonawcaLokaLOVE
AdresaciDorośli mieszkańcy Warszawy (25-60)
Mediainternet/radio/prasa
Data zgłoszenia26.02.2014
Dodatkowe materiały
 plik: majewskich_posadzili_media_realizacja.pdf