Konkurs Kampania Społeczna Roku 2014
Nagrodzone i wyróżnione kampanie


Wyróżnienie w kategorii Kampanie o tematyce ekologicznej

03.04.2015

Poznaj swoją Naturę

KATEGORIA: Kampanie instytucji publicznych

KATEGORIA: Kampanie o tematyce ekologicznej

POWIEKSZ
POWIEKSZ

Opis celu kampanii

- podniesienie świadomości w zakresie ochrony środowiska naturalnego i bioróżnorodności

- wzrost pozytywnego nastawienia do programu Natura 2000 wśród poszczególnych społeczności lokalnych, zamieszkujących na wybranych obszarach Natura 2000

- przekazywanie rzetelnych informacji na temat sieci Natura 2000

Grupa docelowa

- ogół społeczeństwa

- społeczności lokalne zamieszkujące 5 wybranych obszarów Natura 2000

Strategia

PROBLEM
Niska świadomość zagadnień związanych z bioróżnorodnością i jej ochroną, co skutkuje obojętnością, bądź brakiem akceptacji wobec różnych form ochrony przyrody.

INSIGHT
Natura 2000 – a kto to słyszał? Jak to jest to nie wydaje mi się żebyśmy cokolwiek korzystali.

IDEA KREATYWNA
Poznając mnie, poznajesz równiesz siebie, zyskujesz podwójnie.

IDEA KOMUNIKACJI
Poznaj swoją naturę!

WARTOŚCI
Otwartość, wiedza, pozytywna energia.

WYRÓŻNIKI
Atrakcyjność wizualna, pokazania sposobu/rozwiązania, konkret a nie ogólne sformułowania.

KORZYŚCI
Emocjonalne – powrót do natury, wyzwolenie emocji, możliwość bycia sobą
Racjonalne – korzyści ekonomiczne dla regionu.

Uzasadnienie
Fakty wynikające z dotychczasowego funkcjonowania obszarów Natura2000.

Nasza komunikacja oparta została na dwóch filarach:
1. Poznanie przedstawicieli Natury 2000; zainteresowanie odbiorców naturą – poprzez prezentację obiektywnych, ale ciekawych lub zaskakujących faktów na jej temat.
2. Poznanie korzyści, prezentacja korzyści racjonalne i emocjonalne wynikające z obecności natury w naszym codziennym życiu (oczywiście dzięki Naturze 2000)

Opis przebiegu kampanii

FKS zaplanowało i zrealizowało kompleksową kampanię promocyjną w internecie i prasie, szereg eventów oraz kompleksowe działania PR i ePR.

W jej ramach: stworzono i opublikowano ponad 50 artykułów sponsorowanych; wyprodukowano spot wizerunkowy oraz teledysk do piosenki "Na Lata" Andrzeja Piasecznego; zorganizowano i wypromowano 20 eventów, w tym 5 z koncertem Ambasadora. Eventy miały miejsce na obszarach objętych programem NATURA 2000, dzięki czemu społeczności lokalne miały okazję przekonać się, jakie korzyści dla przyrody i gospodarki regionu ma ochrona natury i dbanie o zrównoważony rozwój biznesu z poszanowaniem zasad ekologii. Zrealizowano także edukacyjną aplikację na urządzenia mobilne i  przeprowadzono wielokanałową kampanię w internecie.

Kluczowym komponentem "Poznaj Swoją Naturę" była strategia PR i ePR. Kampanię wspierały: działania media relations, konferencja prasowa, Fanpage, strona www, liczne konkursy i merytoryczny casebook o programie NATURA 2000.

Efektywność

BUDŻET: 2 275 275,88 PLN brutto

PRASA: z kampanią prasową miało kontakt 43,3% grupy docelowej; liczba osób, które zetknęły się z publikacjami prasowymi na poziomie ogólnopolskim i regionalym wyniosła 13 043 948; GRP: 148 INTERNET: kampania bannerowa: 30 037 kliknięć; kampania w serwisie Interia.pl: 11 116 256 emisji; 95519 odsłon strony WWW; 19 konkursów na FB kampanii (643 uczestników)
TV: spot 30 sekundowy wygenerował przynajmniej jeden kontakt z kampanią populacji 18+ w 3,95%
YOUTUBE: 109 902 osób obejrzało skróconą wersję teledysku
PUBLIC RELATIONS: ilość publikacji prasowych: 209
MATERIAŁY INFORMACYJNO-PROMOCYJNE: rozdystrubuowano 52.766 mat.inf-prom.


Konkurs dziennikarski "Śladami Natury 2000": 63 zgłoszeń/artykułów
Konkurs dziennikarski dla studentów "W poszukiwaniu Natury 2000": 18 zgłoszeń/artykułów
Konkurs "Młodzieżowe Debaty Oksfordzkie o Naturze 2000": przeprowadzono 8 debat oksfordzkich w liceach.
Konkurs plastyczny dla szkół podstawowych: 266 uczestników z 32 szkół
Konkurs na produkt lokalny: 38 uczestników/producentów; oddano 1776 głosów

Patronaty nad różnymi konkursami w kampanii objęli m.in.: Ministerstwo Środowiska, Związek Polskich Fotografów Przyrody, Klub Publicystów Ochrony Środowiska "EKOS", TV Wielkopolska, TVP Białystok, TVP Lublin, magazyn przyrodniczy SALAMANDRA

Opis inicjatora

Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska


Problemy społeczneEkologia i środowisko
NadawcaGeneralna Dyrekcja Ochrony Środowiska
WykonawcaFabryka Komunikacji Społecznej
Adresaciogół społeczeństwa
MediaTV, internet, prasa, PR, ePR, eventy
Data zgłoszenia03.04.2015
Dodatkowe materiały