Konkurs Kampania Społeczna Roku 2015
|
10.04.2010 Pępek Europy KATEGORIA: Kampanie organizacji pozarządowych Kampania „Pępek Europy” miała zasięg ogólnopolski, była widoczna zarówno w małych miejscowościach, jak i dużych miastach. W jej działania zaangażowanych było ponad 300 organizacji i grup nieformalnych z całej Polski, 50 uczelni wyższych, prawie 1500 szkół oraz liczne media lokalne i ogólnopolskie.W ramach kampanii przygotowane zostały 2 spoty telewizyjne – teaser wprowadzający oraz 30” spot główny, reklama prasowa emitowana w gazetach ogólnopolskich oraz lokalnych, spot radiowy oraz outdoory zachęcające do przystąpienia do akcji i głosowania. Do realizacji spotów telewizyjnych został zaproszony zespół „Żywiołak”, którego członkowie byli współtwórcami śpiewanej w spocie piosenki.Wszystkie organizacje mogły deklarować swoje poparcie, korzystać z zamieszczonych materiałów kreacyjnych i przyłączyć się do koalicji poprzez mechanizm na stronie internetowej www.7czerwca.org.plDziałania młodych na rzecz wysokiej frekwencji prowadzone były w 759 miejscowościach. Około 300 organizacji i grup nieformalnych z całej Polski zorganizowało akcje lokalne promujące udział w głosowaniu jak np. wystawy, konkursy, happeningi, debaty i festyny, z wykorzystaniem kampanijnych gadżetów.W ramach akcji „Pępek Europy” i w następstwie emitowanej kreacji w prawyborach w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych (zaangażowanych 1500 szkół) wzięło udział ok. 200 tys. uczniów, a frekwencja wyborcza wyniosła 58,78 proc. Natomiast w prawyborach studenckich na prawie 50 uczelniach wyższych w całej Polsce udział wzięło 8 tys. studentów.Wyniki przeprowadzonych badań wskazują na to, iż kampania „Pępek Europy” była nie tylko bardzo zauważalna, ale także zachęciła wyborców do głosowania w wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jedna czwarta badanej grupy stwierdziła, że reklama bardzo zachęciła ich do udziału w wyborach. Kampania „Pępek Europy” została szczególnie dobrze odebrana w dużych miastach i najbardziej podobała się młodym ludziom w wieku 18 – 25 lat. Skutecznie zachęciła też młodzież do udziału w wyborach - 34 proc. wobec 25 proc. w całej populacji, a także osoby mieszkające na wsi - 32 proc. w tej grupie wobec 25 proc. w całej populacji.Frekwencja wyborów wynosząca 24,53 proc. była wyższa od tej z 2004 roku o 3,66 punktów procentowych (2004 r. - 20,87 proc.). Ten pozytywny trend nie miał miejsca w większości państw Unii Europejskiej, gdzie zanotowano frekwencję niższą niż w wyborach w 2004.Finałem akcji było przyznanie tytułu „Pępka Europy” gminie Podkowa Leśna. To w niej frekwencja w wyborach do Parlamentu Europejskiego w dniu 7 czerwca 2009 roku była najwyższa i wyniosła 50,86 proc.Rezultatem kampanii było również stworzenie szerokiej koalicji organizacji pozarządowych, która czynnie uczestniczyła w całej kampanii, a także podejmuje dalsze działania w sprawie zmiany prawa wyborczego, które przyczyniłoby się do wyższej frekwencji w kolejnych wyborach, |
Kategoria konkursowa | Kampanie organizacji pozarządowych |
Problemy społeczne | Aktywizacja i społeczeństwo obywatelskie |
Nadawca | Koalicja 7.czerwca – organizacja wiodąca Forum Obywatelskiego Rozwoju (FOR)) |
Wykonawca | PZL Sp. z o.o.: Kot Przybora, Wojtek Kowal, Andrzej Mroziński Dodatkowo: zespół Żywiołak studio filmowe Televisor studio dźwiękowe Post Meridian |
Adresaci | Wszystkie osoby posiadające uprawnienia do głosowania w Eurowyborach |
Media | TV, prasa, radio, outdoor, Internet |
Data zgłoszenia | 10.04.2010 |
Dodatkowe materiały | plik: file_20100415110155_570.mp3 spot radiowy |