Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2008



15.10.2009

"Zentiva - zmieniamy przyzwyczajenia". Program na rzecz zmiany złych nawyków polskiego społeczeństwa.

KATEGORIA: Firmy komercyjne

POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ

Określenie problemu

Jak wynika z badań aż 46% Polaków cierpi na przynajmniej jedną chorobę przewlekłą, czyli taką która trwa co najmniej 6 miesięcy. Jedną z głównych przyczyn takiego stanu rzeczy jest fakt, że z pozoru niegroźne objawy często bywają bagatelizowane, bez wskazywania związku pomiędzy nimi a chorobą.

Obecnie polski lekarz poświęca statystycznie pacjentowi około 7 minut. W tym czasie może mu jedynie przekazać podstawowe informacje, nie wypytuje szczegółowo o inne dolegliwości, które mogą pojawić się przy danej chorobie. Pacjent nie ma czasu na zadanie wszystkich nurtujących go pytań, ani w pełni przedstawić informacji o swojej chorobie.

Skutki braku świadomości społecznej w zakresie profilaktyki, a następnie właściwego leczenia przyczyniają się do występowania poważnych incydentów chorobowych. Kampania "Zentiva - zmieniamy przyzwyczajenia" jest odpowiedzią na problem potwierdzony przez analizy zachowań zdrowotnych, wyniki badań epidemiologicznych.

Cel projektu
Celem programu "Zentiva - zmieniamy przyzwyczajenia" jest:
a. dotarcie do jak największej liczby pacjentów z informacjami na temat korzyści, które mogą odnieść zmieniając swoje złe przyzwyczajenia zdrowotne.
b. Promocja kompleksowego dbania o zdrowie i profilaktyki oraz piętnowanie złych nawyków zdrowotnych

Grupa docelowa
Program informacyjno-edukacyjny jest skierowany do ogółu społeczeństwa ze szczególnym uwzględnieniem osób cierpiących z powodu chorób układu krążenia, układu pokarmowego, układu moczowo-płciowego, otyłości i osteoporozy oraz do środowiska lekarskiego.

Realizacja projektu

- Pokazanie skali problemu - złe nawyki zdrowotne Polaków

Na podstawie badania opinii publicznej zrealizowanego przez polski ośrodek badawczy TNS OBOP powstał raport "Polacy na temat złych nawyków zdrowotnych". Opracowanie pokazało stereotypowe postępowania Polaków w obliczu problemów zdrowotnych. Wybrane wyniki badań epidemiologicznych w powiązaniu z raportem z badania opinii publicznej stanowiły i stanowią do końca roku 2009 podstawę komunikacji prasowej

- Zaangażowanie autorytetów naukowych

Powołana została Rada Ekspertów programu składająca się z wybitnych autorytetów ze środowiska lekarskiego. Członkowie rady programowej swoim udziałem gwarantują wysoką jakość materiałów edukacyjnych i komunikatów skierowanych do mediów oraz wszelkich działań prowadzonych w ramach programu.

- Dotarcie do pacjentów w 11 miastach Polski - "Dni Dobrych Nawyków"

W wytypowanych 11 miastach odbywają się cykliczne (3 cykle w ciągu roku), bezpłatne konsultacje lekarzy: internistów, kardiologów, urologów, gastrologów i reumatologów. Celem akcji jest nakłonienie Polaków do wykonania badań i zwrócenie uwagi na potrzebę codziennej troski o zdrowie. Każdy pacjent podczas "Dni Dobrych Nawyków" otrzymuje bezpłatne materiały edukacyjne. Oprócz "Dni Dobrych Nawyków" organizowane są również bezpłatne konsultacje w wybranych małych miejscowościach, w których dostęp do lekarzy specjalistów jest mocno utrudniony.

- Identyfikacja złych postaw

Opracowany w ramach kampanii "Indeks złych nawyków" to spis najważniejszych złych nawyków zdrowotnych pacjentów. Został przygotowany na podstawie dostępnych danych epidemiologicznych, w tym wyników badań przeprowadzonych na zlecenie firmy Zentiva PL.

- Materiały wspierające : bezpłatne materiały dla lekarzy i pacjentów

We współpracy z ekspertami biorącymi udział w kampanii powstały bezpłatne materiały edukacyjno-informacyjnych dla pacjentów i lekarzy: poradnik, kwestionariusze, ulotki z dietami. Publikacje są zbiorem porad dotyczących walki ze złymi nawykami oraz m.in. zawierają spis ważnych pytań, które warto zadać lekarzowi podczas konsultacji.

- Edukacja mediów - warsztaty walki ze złymi nawykami

W ramach programu "Zentiva - zmieniamy przyzwyczajenia" są prowadzone otwarte warsztaty dla pacjentów i przedstawicieli mediów. Zorganizowane w atrakcyjnej formie - cztery zainscenizowane gabinety wyposażone w odpowiedni sprzęt, przyrządy, poglądowe modele, kwestionariusze on-line (badanie osteoporotyczne). Warsztaty są okazją do wspólnych spotkań pacjentów, dziennikarzy i ekspertów programu. Wszyscy uczestnicy warsztatów uzyskują informacje o programie, jego przebiegu, zapoznają się z wynikami badań epidemiologicznych oraz wynikami badań opinii publicznej.

- Video-casty, wykłady, reportaże

Adresatami programu "Zentiva - zmieniamy przyzwyczajenia" są również lekarze. W ramach programu zorganizowano spotkania dla lekarzy w formie wykładów prezentujących założenia programu oraz wyniki badań epidemiologicznych i opinii publicznej. We współpracy z serwisem Openmedica przygotowano również specjalny newsletter informacyjny dla lekarzy oraz video-casty prezentujące relacje z "Dni Dobrych Nawyków" umieszczane w serwisie.

- Dotarcie on-line -zmieniamyprzyzwyczajenia.pl

Wszystkie informacje o programie "Zentiva - zmieniamy przyzwyczajenia" oraz opis prowadzonych działań, harmonogramy bezpłatnych konsultacji "Dni Dobrych Nawyków", wyniki badań opinii publicznej i badań epidemiologicznych są zamieszczane na stronie internetowej www.zmieniamyprzyzwyczajenia.pl. Strona jest na bieżąco aktualizowana, dodawane są porady i opinie ekspertów programu. Edukację pacjentów umożliwia przejrzysty poradnik - który w atrakcyjny i przystępny sposób pozwala zapoznać się z dolegliwościami typowymi dla danej choroby, złymi nawykami i sposobami efektywnej walki z nimi.

- Bezpośredni kontakt z ekspertami kampanii

W wybranych tytułach prasowych eksperci w ramach dyżurów udzielali odpowiedzi na pytania wszystkich osób zainteresowanych problematyką zdrowotną. Dzięki temu adresaci programu mieli szansę zadać ekspertom nurtujące ich pytania dotyczące złych nawyków.

Realizacja założonych celów projektu, w tym informacje o budżecie i efektywności kosztowej

Realizacja programu "Zentiva - zmieniamy przyzwyczajenia" rozpoczęła się w styczniu 2009 roku i potrwa do końca bieżącego roku. Jak dotąd w ramach programu:
- Odbyło się ponad 50 dni konsultacji (2 serie), podczas których udało się już przebadać ponad 5 000 osób. W trakcie programu zostaną zrealizowane trzy serie "Dni Dobrych Nawyków" w 11 miastach w Polsce, podczas których odwiedzający mają okazję zasięgnąć porady lekarzy 5 specjalizacji w tym samym czasie.
- Organizatorom programu udało się dotrzeć bezpośrednio do ponad 15 tys. lekarzy z informacjami o akcji.
- Zainteresowanie mediów: do końca lipca 2009 r. w mediach pojawiło się ok. 700 publikacji (w tym 42-tv, 107 - w radio, 150 - dzienniki, 400 Internet) zawierających informacje edukacyjne na temat zmiany przyzwyczajeń zdrowotnych.
Każda edycja "Dni Dobrych Nawyków" cieszyła się ogromnym powodzeniem. Pokazuje to, że Polacy chcą dbać o swoje zdrowie, zaczynają aktywnie szukać informacji na ten temat oraz coraz chętniej wykonują badania profilaktyczne. Ze względu na swój zasięg i kompleksowy charakter program "Zentiva - zmieniamy przyzwyczajenia" stał się więc ważnym etapem w edukacji Polaków w zakresie profilaktyki zdrowotnej.


KrajPolska
Kategoria konkursowaFirmy komercyjne
Problemy społeczneProfilaktyka – zdrowie i uzależnienia
NadawcaZentiva PL
WykonawcaOn Board Public Relations
AdresaciOgół społeczeństwa ze szczególnym uwzględnieniem osób cierpiących z powodu chorób układu krążenia, układu pokarmowego, układu moczowo-płciowego, otyłości i osteoporozy oraz do środowiska lekarskiego.
Mediamedia ogólnopolskie i regionalne, ogólnoinformacyjne, poradnikowe oraz medyczne
Data zgłoszenia15.10.2009