Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2008



15.10.2009

Brodaczom podobno nie dają

KATEGORIA: Instytucje publiczne i agendy rządowe

POWIEKSZ

W połowie listopada 2008 roku rozpoczęła się kampania informacyjno-promocyjna na temat źródeł informacji o Funduszach Europejskich. Na zlecenie Ministerstwa Rozwoju Regionalnego przygotowała ją Agencja Reklamowa OPUS B.

CELE

Działania prowadzone przez Ministerstwo miały poinformować polskie społeczeństwo o rzetelnych i łatwo dostępnych źródłach informacji odnośnie unijnych środków pomocowych: nowym portalu internetowym dedykowanym Funduszom Europejskim 2007-2013 (www.funduszeeuropejskie.gov.pl) oraz powstającej sieci regionalnych punktów informacyjnych nt. Funduszy Europejskich na terenie całej Polski.

Założenia i autorzy

Spoty telewizyjne, w których pojawiają się charakterystyczne postaci (m.in. brodacze) wyreżyserował Tadeusz Śliwa, a wyprodukowało Studio M5. Koncept całej kampanii powstał w Agencji Reklamowej OPUS B.
Reklamy w lekki, zabawny sposób rozprawiają się ze stereotypowymi opiniami na temat Funduszy Europejskich jako wyjątkowo skomplikowanej tematyki, wokół której narosło wiele mitów i nieporozumień, wynikających przede wszystkim z niewiedzy. Kreatywna prezentacja łatwo dostępnych i rzetelnych źródeł informacji - portalu i punktów informacyjnych miała zdecydowanie przełamać te obiegowe przekonania.

MEDIA

Filmy reklamowe emitowane były w TVP1 i TVP2, Polsat, TVN, TVN7, TV4, Polsat 2, Discovery, AtMedia, TVN24, TVP Info oraz Polsat News przez miesiąc. Jako wiodące stacje radiowe wykorzystano RMF oraz Radio ZET. Kampanię w tym medium uzupełniał pakiet Drapacz Chmur + (Agora Sieć, Eska, AdPoint, Sieć Plus, Vox), a także PR1 i PR3. Wykorzystano również wielkoformatowe billboardy rozmieszczone w 51 miastach Polski i eksponowane przez miesiąc.

EFEKTY

Sondaż, przeprowadzony na reprezentatywnej próbie mieszkańców Polski (N=2021; I etap - październik 2008, II etap - styczeń 2009; wykonawca - Pentor Research International), dowiódł, że kampania okazała się skuteczna. Badania wykazały, że:
- konwencja reklamy została pozytywnie odebrana: film podobał się w stopniu co najmniej umiarkowanym aż 77% respondentów*.

- reklama została właściwie odczytana: badani stwierdzali najczęściej, iż mówiła ona o źródłach informacji o Funduszach Europejskich (29%), możliwości uzyskania dofinansowania z FE (26%), istnieniu serwisu funduszeeuropejskie.gov.pl (24%), możliwości starania się o dofinansowanie (23%) oraz o istnieniu punktów informacyjnych (14%)*.

- kampania spopularyzowała konkretne źródła informacji o FE:
po jej zakończeniu odsetek osób spontanicznie wymieniających adres strony internetowej funduszeeuropejskie.gov.pl jako miejsca poszukiwania wiedzy o FE wzrósł (stosunku do poziomu wyjściowego) z 7% do 15%, a odsetek osób mówiących w tym kontekście o punktach informacyjnych - z 15% do 21%*.

- kampania istotnie zwiększyła pogląd o ogólnej dostępności informacji o FE:
po jej zakończeniu odsetek badanych, którzy w stopniu co najmniej umiarkowanym zgodzili się ze stwierdzeniem, że informacje na temat FE są dostępne wzrósł
z 50% do 54%, a procent osób określających swoją umiejętność poszukiwania wiedzy o FE jako co najmniej średnią zwiększył się z 41% do 47%*.

- kampania znacząco wpłynęła na wzrost rozpowszechnienia poglądu, że z FE mogą korzystać także "zwykli" ludzie. Przed jej rozpoczęciem ze stwierdzeniem takim w stopniu co najmniej średnim zgadzało się 57%, po kampanii przejawiało je już 62%*.

* Wszystkie wspomniane różnice procentowe pomiędzy pierwszym a drugim pomiarem są istotne statystycznie. Grupę docelową kampanii stanowiło 19 390 000 osób w wieku od 20 do 59 lat.


KrajPolska
Kategoria konkursowaInstytucje publiczne i agendy rządowe
Problemy społeczneAktywizacja i społeczeństwo obywatelskie, Kampanie gospodarcze
NadawcaMinisterstwo Rozwoju Regionalnego RP
WykonawcaAgencja Reklamowa Opus B
AdresaciOgół społeczeństwa, osoby dorosłe, przedsiębiorcze
MediaTelewizja, radio, internet, billboardy
Data zgłoszenia15.10.2009
Dodatkowe materiałyplik: file_20091020160227_722.mp3