22.09.2009 Piłeś? Nie jedź!Włącz myślenie. KATEGORIA: Instytucje publiczne i agendy rządowe Fabryka przygotowała strategię komunikacji oraz kreację do kampanii "Piłeś? Nie jedź!" dla Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, która jest kolejną z cyklu kampanią na rzecz podniesienia poziomu bezpieczeństwa na drogach, połączonych hasłem "Włącz myślenie". Ministerstwo Infrastruktury i Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego przy wsparciu Policji oraz parterów prywatnych i społecznych takich jak Polski Przemysł Spirytusowy rozpoczęła kampanię społeczną promującą bezpieczne i odpowiedzialne zachowania na drogach, przypominając o zagrożeniach wynikających z lekkomyślności prowadzenia samochodu pod wpływem alkoholu.
Kampania otwierała pierwszy w Polsce zintegrowany program edukacyjno-informacyjny na rzecz przeciwdziałania pijanym kierowcom.
Sto lat, sto lat! Nawet tyle nie wystarczy, żeby zapłacić za życie innych. 17 kwietnia 2008 w Lublinie odbyła się pilotażowa kampania "Piłeś? Nie jedź! Włącz myślenie".
Akcja skierowana została do młodego odbiorcy w wieku 18 - 30 lat. W ramach kampanii w TVP1, TVP2, TVP Lublin oraz wszystkich kinach na terenie Lublina emitowany był spot reklamowy kampanii, a lokalne stacje radiowe emitowały wersję radiową spotu. Reklamy umieszczone zostały również na billboardach, na tyłach miejskich autobusów, na stacjach benzynowych i w pubach. Kolejne dwie odsłony kampanii miały miejsce w Olsztynie i na terenie Trójmiasta.
Celem społecznej kampanii "Piłeś? Nie jedź! Włącz myślenie" jest ograniczenie liczby wypadków "dyskotekowych" powodowanych przez młodzież prowadzącą pojazdy pod wpływem alkoholu, poprzez podniesienie świadomości na temat konsekwencji wypadków. Kreacja kampanii pokazuje nieodwracalne i tragiczne skutki prowadzenia pojazdu w stanie nietrzeźwym. .
Kampanię poprzedziły przeprowadzone w Lublinie zogniskowane badania grupowe na grupie docelowej. Okazało się, że wsiadanie za kierownicę po spożyciu alkoholu jest dość powszechnym i akceptowanym przez młodzież zjawiskiem. Sprzyjają mu między innymi reakcje otoczenia - młody człowiek, który postanawia nie pić, ponieważ ma zamiar prowadzić samochód, nie tylko nie jest podtrzymywany w swojej decyzji, ale często wręcz wyśmiewany i namawiany do picia. Szczególnie narażoną na takie zachowania grupą są młodzi mężczyźni.
W czasie badania okazało się, że wykazują się oni szczególnie małą wyobraźnią dotyczącą skutków takiego postępowania - jeśli się czegoś obawiają to jest to utrata prawa jazdy, a poważniejszych skutków związanych z narażeniem życia czy zdrowia swojego i innych nawet nie biorą pod uwagę. - Dlatego właśnie strategia komunikacji nie opierała się na straszeniu śmiercią samego kierowcy, ale na uświadomieniu mu, że może wiele stracić, nie tylko prawo jazdy- może zmarnować całe swoje życie, jeśli wyrządzi komuś krzywdę lub zabije kogoś innego.
Z kolei jak wynika z badań ilościowych przeprowadzonych w Lublinie na zlecenie Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego przez TNS OBOP prawie 73% młodych Lublinian uważa pijanych kierowców za jedną z głównych przyczyn wypadków drogowych. Co trzeci młody kierowca uważa, że może wypić niewielką ilość alkoholu i prowadzić samochód. |