27.09.2009 Stop cyberprzemocy KATEGORIA: Inicjatywy obywatelskie (NGO i osoby prywatne) Kampania społeczna "Stop cyberprzemocy" przeprowadzona została w 2008 roku przez Fundację Dzieci Niczyje w odpowiedzi na rosnącą skalę przemocy przy użyciu mediów elektronicznych wśród dzieci i młodzieży. Obejmowała kampanię medialną oraz działania edukacyjne. W ramach kampanii medialnej prezentowano spot telewizyjny i radiowy oraz reklamy prasowe. Część edukacyjna obejmowała szkolenia dla nauczycieli oraz dystrybucję scenariuszy zajęć edukacyjnych do wszystkich szkół gimnazjalnych w Polsce. Głównym Partnerem kampanii była Fundacja Grupy TP (obecnie: Fundacja Orange). Reklamy zrealizowane zostały we współpracy z agencją VA Strategic Communications.
Diagnoza problemu
W styczniu 2007 roku Fundacja Dzieci Niczyje i firma badawcza Gemius S.A. przeprowadziły pierwsze polskie badanie zjawiska cyberprzemocy, które ujawniło, że co drugi polski internauta w wieku 12-17 lat (52%) zetknął się z przemocą werbalną w Sieci lub przy użyciu telefonu komórkowego. Czterdzieści siedem procent badanych dzieci doświadczyło wulgarnych wyzwisk; 21% było poniżanych lub wyśmiewanych; a 16% padło ofiarą zastraszania lub szantażu. Ponad połowa (57%) respondentów z grupy wiekowej 12-17 przynajmniej raz została sfotografowana lub sfilmowana wbrew swojej woli. Czternaście procent badanych dzieci zgłosiło przypadki rozpowszechniania kompromitujących je materiałów za pośrednictwem Internetu lub sieci GSM.
Kampania medialna
Kampania "Stop cyberprzemocy" rozpoczęła się 24 stycznia 2008 roku konferencją prasową w kinie Lab (CSW). W ramach akcji w mediach prezentowano reklamy telewizyjne, radiowe i prasowe.
Od stycznia do marca 2008 roku w kampanię włączyły się non-profit następujące media:
Telewizja: TVP1, TVP2, TVP Kultura, TVP Info, TVN, TVN 24, TVN Style oraz wszystkie regionalne oddziały TVP
Radio: Radio Józef, Radio Kolor, Radio eM, Radio eR, Radio HIT, Radio Kaszebe, Radio Kraków, Radio OnAir!, Radio Łódź, Radio Warszawa, Radio Rzeszów,
Prasa: Charaktery, Gazeta Finansowa, Gazeta Prawna, Gazeta Wyborcza, Komputer Świat, Oliwia, Poradnik Domowy, Przegląd, Przyjaciółka, Remedium, Rzeczpospolita, Tygodnik Powszechny, Vita, Polityka, Trybuna, Forum.
Kampania edukacyjna
W ramach kampanii przygotowano również dwuminutowy film edukacyjny, pokazujący zjawisko cyberprzemocy z perspektywy ofiary, sprawcy i świadka. Film ten wraz ze scenariuszem zajęć stanowił podstawę zajęć edukacyjnych dla uczniów szkól gimnazjalnych. Wydany został również plakat, zakładki, smycze, oraz naklejki. Wszystkie materiały edukacyjne zwracały uwagę na problem cyberprzemocy oraz na ofertę projektu Helpline.org.pl (0 800 100 100) świadczącego pomoc w sytuacjach zagrożenia dzieci online.
Przygotowany na potrzeby ogólnopolskiej dystrybucji pakiet edukacyjny zawierający ww. elementy dostarczony został do wszystkich szkół gimnazjalnych w Polsce. Możliwe to było dzięki współpracy organizatorów z Fundacją Orange, organizacją Save The Children Sweden oraz Biurem Edukacji m.st Warszawy. Część środków wykorzystanych na potrzeby kampanii edukacyjnej pochodziła również z programu Komisji Europejskiej "Safer Internet"
Efekty kampanii
Według badań TNS OBOP (czerwiec 2008) kampanię w mediach odnotowało 58% dorosłych Polaków. 98% z nich uznało akcję za potrzebną. Propozycja edukacyjna jest bardzo dobrze oceniana przez realizujących ją nauczycieli - średnia ocena z ewaluacji 4,8 (w 5 punktowej skali). We wrześniu 2009 roku decyzją komisji powołanej przy MSWiA kampania "Stop cyberprzemocy" wygrała narodowe eliminacje (18 zgłoszonych projektów) i będzie reprezentowała Polskę w międzynarodowym konkursie European Crime Prevention Award (ECPA)
Film edukacyjny dostępny jest na stronie: http://www.dzieckowsieci.pl/strona.php?p=144
Oferta edukacyjna: http://www.dzieckowsieci.pl/strona.php?p... |