Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2008



06.10.2009

Resztę opowiem, jak wrócę...

KATEGORIA: Firmy komercyjne

POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ

Lato to nie tylko czas wakacji, urlopów i wypoczynku ale niestety także zwiększonej liczby wypadków drogowych. W lipcu 2008 roku PZU rozpoczął wakacyjną kampanię prewencyjną "Resztę opowiem, jak wrócę...", której celem była promocja bezpiecznych zachowań na drodze, a w efekcie - zmniejszenie liczby ofiar na drogach w czasie wakacyjnych podróży.

Założenia kampanii

Do najczęstszych przyczyn wypadków drogowych należą niedostosowanie prędkości do warunków ruchu drogowego, nieprzestrzeganie pierwszeństwa przejazdu, nieprawidłowe wyprzedzanie, wymijanie i omijanie, oraz nieprawidłowe przejeżdżanie przez przejścia dla pieszych. Wszystkie te przyczyny można wyeliminować lub zmniejszyć ich natężenie poprzez zmianę postaw kierowców.

Odbiorcami kampanii był ogół kierowców, bez względu na wiek i płeć, podróżujący na wakacje samochodami. U podstaw prowadzonych działań stała chęć wzbudzenia u odbiorców refleksji nad wartością życia, a zarazem jego kruchością. Działania zostały zaplanowane tak, aby w interesujący i bardzo emocjonalny sposób zwrócić uwagę na kwestie bezpieczeństwa na drodze, szczególnie w okresie letnim. Celem przekazu było zwrócenie uwagi na to, jak łatwo można stracić coś, co jest dla nas najcenniejsze - życie.

Komunikacja kampanii została oparta na wiarygodnym przekazie, mówiącym, że okres wakacyjny to dla każdego człowieka czas wyjątkowy, na który czeka się cały rok. Zamiast pokazywać cierpienie oraz smutek związany z wypadkiem drogowym, zdecydowano się na pokazanie wyjątkowości wakacyjnych chwil, które można stracić przez np. zbyt brawurową jazdę. Główny przekazem kampanii była myśl "aby nie stracić najpiękniejszego, jedź i wracaj bezpiecznie z wakacji"; zaś jej symbolem stała się kartka pocztowa wysyłana z wakacji. Ważne, aby nie była to ostatnia wiadomość od naszych bliskich...

Elementy kampanii

Kampania rozpoczęła się 20 lipca akcją teasarową. Na billboardach usytuowanych przy głównych trasach na terenie całej Polski, przy wjazdach do miejscowości wypoczynkowych oraz w wybranych lokalizacjach za granicą kraju umieszczono plakaty w formie pocztówki z wakacji z hasłem "Resztę opowiem, jak wrócę". W kolejnym etapie pod pocztówką został dodany napis: "PZU - z myślą o bezpieczeństwie".

Kampanii towarzyszyła emisja spotów telewizyjnych w głównych stacjach ogólnopolskich. Spoty przedstawiały migawki z wakacji, a elementem łączącym wszystkie historie były słowa na wysyłanych przez urlopowiczów pocztówkach: "Resztę opowiem jak wrócę...". Na ostatnim spocie ukazana została kartka z wakacji trzymana przez jej adresatów - parę starszych osób. Widzimy spadające na pocztówkę łzy, co ma sugerować tragiczne zakończenie którejś z przedstawionych historii.

Dopełnieniem kampanii telewizyjnej były spoty radiowe oraz działania prowadzone na wybranych stacjach benzynowych, gdzie kierowcom rozdawane były specjalnie wydane pocztówki. Nad dystrybutorami z paliwem pojawiły się również plakaty z logo kampanii, a na nalewakach do paliwa - reklama.

W ramach kampanii uruchomiono również witrynę internetową www.opowiemjakwroce.pl (w fazie poteaserowej www.bezpiecznewakacje.pzu.pl), która cieszyła się ogromnym zainteresowaniem użytkowników (w początkowej fazie działania serwisu odwiedziło, między 22 a 25 lipca 2008, odwiedziło go ponad 14 tys. użytkowników!). Na stronie internauci mogli odpowiadać na pytanie, o czym chcieliby opowiedzieć po powrocie z wakacji. Dodatkowo przeprowadzono konkurs "Bezpieczne lato", w ramach którego użytkownicy mogli zarekomendować innym propozycję miejsc bezpiecznych dla podróżujących. W ten sposób powstawał na bieżąco aktualizowany przewodnik. Na stronie znalazła się tam również zakładka edukacyjna "Bezpieczne podróże" - zbiór informacji przygotowujących do wyjazdu, porady dotyczące podróży, bezpieczeństwa na drodze oraz bezpiecznego wypoczynku. Rozrywki dostarczała natomiast interaktywna gra przypominająca o najistotniejszych rzeczach, które należy ze sobą zabrać wyjeżdżając samochodem w podróż.

Dobór odpowiednich mediów pozwolił na szeroki zasięg kampanii i celne dotarcie do grupy odbiorców (ogólnopolskie rozgłośnie radiowe i stacje telewizyjne, usytuowanie reklamy outdoorowej najbardziej "ruchliwych" miejscach). Dodatkowo, kampania była tak skonstruowana, aby w prowadzone działania zaangażować odbiorców (internet, stacje benzynowe).

Kampania trwała do 31 sierpnia 2008 r.

Efekty kampanii

Jednym z celów kampanii było wpłynięcie na postawy kierowców i ich edukacja w zakresie bezpiecznej jazdy. W badaniu przeprowadzonym po kampanii prewencyjnej "Resztę opowiem jak wrócę..." przez SMG/KRC aż 1/3 odbiorców zadeklarowała, że kampania wpłynęła na ich postępowanie. Średnia ocena reklamy w pięciopunktowej skali wyniosła 4. Aż 40 procent respondentów przyznało jej maksymalna ocenę na wymiarach: przekonuje do bezpiecznej jazdy, skłania do zastanowienia, uświadamia zagrożenia związane z niebezpieczną jazdą.

Dodatkowo, celem prowadzonych działań było wpłynięcie na zmniejszenie liczby wypadków drogowych i ofiar śmiertelnych. Według danych KGP w 2008 roku odnotowano zmniejszenie liczby ofiar śmiertelnych na drogach o 8,4% (porównanie lipiec i sierpień 2007 do lipiec i sierpień 2008).


PZU - nadawca kampanii

Działania PZU w zakresie promowania bezpieczeństwa wpisują się w filozofię good citizen, w której firma jako odpowiedzialny i aktywny uczestnik życia społecznego podejmuje działania na rzecz podnoszenia jego standardu.
Kampania była finansowana z funduszu prewencyjnego PZU. PZU SA i PZU Życie SA należą do nielicznych firm ubezpieczeniowych, które utworzyły taki fundusz i prowadzą działania prewencyjne. Grupa PZU przeznacza corocznie znaczne środki finansowe na działalność prewencyjną. Jest liderem pod względem zasięgu prowadzonych działań. Głównym celem działalności prewencyjnej Grupy PZU jest przyczynianie się do likwidacji zagrożeń dla życia i zdrowia ludzi oraz zwiększanie poziomu bezpieczeństwa.


KrajPolska
Kategoria konkursowaFirmy komercyjne
Problemy społeczneBezpieczeństwo ruchu drogowego
NadawcaPZU SA
WykonawcaAgencja Reklamowa Just
AdresaciKierowcy i pasażerowie samochodów
MediaPrasa, Radio, Telewizja, Internet, outdoor
Data zgłoszenia06.10.2009
Dodatkowe materiały
 plik: file_20091014171917_137.pdf
wyniki badań
 plik: file_20091015102835_876.doc
wpisy internautów ze strony www.opowiemjakwroce.pl