09.04.2010 Mamo, Tato, wolę wodę! KATEGORIA: Firmy komercyjne i fundacje firm Ogólnopolska kampania edukacyjna „Mamo, Tato, wolę wodę!” została przeprowadzona w 40 miastach w Polsce i objęła swym zasięgiem około 110 tys. przedszkolaków i około 165 tys. dzieci w wieku od 7 - 9 lat. Organizatorem kampanii „Mamo, Tato, wolę wodę!” jest firma Żywiec Zdrój S.A. Kampanię wspierał merytorycznie Instytut Żywności i Żywienia oraz Instytut Matki i Dziecka. Patronat honorowy nad akcją edukacyjną w placówkach oświatowych objęło Ministerstwo Zdrowia, natomiast patronat medialny stacja TVP2. Akcję wspierała także sieć sklepów Smyk.
Cel kampanii:
Kampania edukacyjna skierowana głównie do dzieci (poprzez nauczycieli) i rodziców. Nadrzędnym celem kampanii było zachęcenie dzieci do picia wody poprzez oddziaływanie na ich sferę emocjonalno-poznawczą, a rodziców - do przyzwyczajania maluchów do jej neutralnego smaku już od najmłodszych lat. W ramach kampanii podjęto próbę wpłynięcia na nawyki żywieniowe najmłodszych i ich zmiany na prawidłowe, bowiem zdrowy styl życia, w tym aktywność fizyczna i racjonalne odżywianie, ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego rozwoju dziecka i właściwego przebiegu procesu nauczania. Podkreślano rolę wody w codziennej diecie dziecka. By zainteresować dzieci wodą pokazywano ją w różnych aspektach. Dzieci odkrywały skąd pochodzi woda, jakie są jej właściwości i zastosowanie, jaki ma wpływ na życie i zdrowie człowieka oraz jak ją w prosty sposób oszczędzać podczas codziennych zajęć.
Opis programu:
Woda jest niezbędna do życia, to podstawowy element zbilansowanej diety. Jest najbardziej neutralnym płynem, bardzo korzystnym jeśli chodzi o kaloryczność. Woda nie zaburza apetytu ani kształtowania upodobań smakowych dziecka. Niestety większość rodziców nie zwraca uwagi na to, co piją ich dzieci i jak dużo kalorii przyjmują wraz z różnymi napojami czy sokami. Wskazania WHO są bardzo jasne – z płynów nie powinno pochodzić więcej niż 10% dziennego zapotrzebowania energetycznego. Jest to niezwykle istotne dla zapobiegania nadwadze i otyłości, które są coraz większym problemem wśród dzieci i młodzieży. Uczenie zdrowych nawyków żywieniowych, w tym zachęcanie do wybierania pozbawionej kalorii wody, jako zdrowszej alternatywy do słodkich napojów, oraz zachęcanie do aktywności fizycznej od najmłodszych lat ma duży wpływ na stan zdrowia w dorosłym życiu.
Szkoła i przedszkole to niezmiernie ważne miejsce kształtowania właściwych postaw i nawyków, ale nauka prozdrowotnych zachowań to także „misja” dla rodziców. Dlatego organizatorzy akcji postanowili przeprowadzić akcję edukacyjną w szkołach i w przedszkolach, ale dodatkowo przygotować materiały dla rodziców. Opracowano zestawy edukacyjne, w skład których weszły poradniki dla nauczycieli wraz ze scenariuszami zajęć, propozycją zabaw i doświadczeń, zeszyty ćwiczeń dla dzieci, plakaty i tablice dydaktyczne, broszury edukacyjne dla rodziców i wreszcie płyty z odgłosami wody i piosenką przygotowaną specjalnie na potrzeby akcji. Informacje o wodzie i zdrowym stylu życia dzieci zdobywały w towarzystwie Zdrojka – sympatycznego wodnego ludzika.
Założenia programowe oraz materiały edukacyjne dla dzieci, rodziców i nauczycieli zostały opracowane przez specjalistów (m.in. z zakresu żywienia, psychologa, ekologa i fizyka), a skonsultowane przez ekspertów z Instytutu Matki i Dziecka oraz Instytutu Żywności i Żywienia. Materiały zostały pozytywnie zaopiniowane przez metodyków z Ministerstwa Edukacji Narodowej. Oprócz zajęć w szkołach i przedszkolach zorganizowano konkursy związane z wodą i jej rolą w życiu człowieka i w środowisku.
Dla dzieci i ich rodziców firma Żywiec Zdrój S.A. zorganizowała spotkanie inauguracyjne w Złotych Tarasach w Warszawie. Jego celem było pokazanie rodzicom, jak ważna jest woda dla ich dzieci i jak przekonać pociechy do jej picia. Dzieciom zapewniono świetną zabawę, m.in. zajęcia edukacyjne, warsztaty taneczne i wokalne. Mogły również wziąć udział w licznych konkursach z nagrodami. Event wsparli prezenterzy telewizyjni Paulina i Maciej Kurzajewscy, Samuel Palmer oraz kilku znanych polskich sportowców, m.in. Piotr Wroński, Michał Kościuszko, Przemek Domański oraz Przemysław Saleta, którzy aktywnie zaangażowali się w kampanię „Mamo, Tato, wolę wodę!”. Zachęcali rodziców do konsultacji z ekspertami, propagując ideę programu.
Wsparcie specjalistów:
Rolą partnerów merytorycznych było czuwanie nad zgodnością publikowanych informacji z aktualną wiedzą, przede wszystkim w zakresie żywienia, w szczególności zaś konsultowanie wszelkich materiałów dydaktycznych. Nad kampanią „Mamo, Tato, wolę wodę!” czuwała rada programowa, w skład której wchodziła:
dr n. med. Agnieszka Jarosz z Instytutu Żywności i Żywienia
W ramach pracy w Instytucie Żywności i Żywienia bierze udział w badaniach dotyczących wpływu żywienia na zdrowie, oceny czynników ryzyka rozwoju chorób cywilizacyjnych, zapobiegania i leczenia chorób cywilizacyjnych. Prowadzi również działalność edukacyjno – szkoleniową.
dr hab. n. med. Halina Weker z Instytutu Matki i Dziecka
Specjalista w zakresie żywienia dzieci, członek Komisji Żywienia Dzieci i Młodzieży Komitetu Żywienia Człowieka Polskiej Akademii Nauk i wielu towarzystw żywieniowych. Od ponad 20 lat zajmuje się zagadnieniami bezpiecznego żywienia i żywnością wysokiej jakości dla najmłodszych dzieci.
Anna Kosk
Doświadczony psycholog, trener Fundacji Rozwoju Dzieci im. J. A. Komeńskiego, prowadzi szkolenia dla rodziców i nauczycieli. Jest dyrektorem przedszkola integracyjnego na warszawskim Żoliborzu.
Kampania i jej założenia zostały zaprezentowane podczas międzynarodowej konferencji dla specjalistów w zakresie żywienia, jako przykład słusznych działań promujących zdrowy tryb życia, zwłaszcza zaś właściwe odżywianie. Konferencja Naukowo-Szkoleniowa „Higiena Żywności i Żywienia Podstawą Zdrowia” odbyła się w dniach 1-4 września 2009 r. w Unieście.
Kanały komunikacji:
Integralnym elementem kampanii „Mamo, Tato, wolę wodę” była strona internetowa projektu http://www.mamanaczasie.pl/wolewode/ z informacjami dla rodziców i nauczycieli na temat tego, jak ważna jest woda w codziennej diecie dziecka oraz jak zachęcać dzieci do jej picia. Cały portal to kompendium wiedzy na temat zdrowego żywienia oraz rozwoju najmłodszych. Także na stronie www.edziecko.pl/wolewode powstała specjalna zakładka dotycząca programu z materiałami zarówno dla rodziców jak i dla dzieci (np. gry i quizy).
Przeprowadzona w ramach akcji kampania reklamowa objęła Telewizję, prasę i outdoor. Temat picia wody został poruszony w programach dla dzieci (Domisie) oraz dla dorosłych (popularne seriale oraz programy śniadaniowe). Artykuły edukacyjne pojawiły się w prasie poradnikowej. Przygotowany został także specjalny dodatek edukacyjny „Zdrowy Przedszkolak”, który był bezpłatnie dystrybuowany wśród rodziców w 8 największych miastach w Polsce (w okolicach przedszkoli).
Podsumowanie
Kampania „Mamo, Tato, wolę wodę!” cieszyła się ogromnym powodzeniem. Potwierdzeniem sukcesu kampanii było duże zainteresowanie nauczycieli i rodziców zarówno materiałami edukacyjnymi, jak i samą kampanią (o czym świadczy zaangażowanie rodziców, dzieci i nauczycieli, bardzo duża liczba nadesłanych prac w konkursie dla placówek edukacyjnych), ale także mediów. Ze względu na swój zasięg i kompleksowy charakter kampania stała się zauważalnym elementem w edukacji rodziców i ich dzieci na temat prawidłowych nawyków. Organizatorzy otrzymali mnóstwo zapytań o możliwość udziału w akcji edukacyjnej także z miejscowości, których kampania nie objęła, oraz zgłoszeń udziału w kolejnej edycji. Bardzo dobrze została oceniona przydatność materiałów przygotowanych w ramach akcji w ankiecie ewaluacyjnej przeprowadzonej wśród uczestników. Opinie zarówno rodziców jak i nauczycieli potwierdziły, że akcja była społecznie potrzebna.
Film z Przedszkola
Film z eventu w Złotych Tarasach |