Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2010



25.03.2011

Nie zamieniaj jednośladu na wieloślad

KATEGORIA: Inicjatywy obywatelskie

Krótki opis projektu

Celem projektu było ostrzeżenie i zwrócenie uwagi na skutki zbyt szybkiej i niebezpiecznej jazdy motocyklem oraz wywołanie refleksji nad stylem jazdy wśród grupy docelowej (motocykliści i młodzież – przyszli kierowcy). Kampanię rozpoczęto wraz z początkiem sezonu motocyklowego 2010.

Strategia

Brak wyobraźni, brawura, chęć zaimponowania to najczęstsze przyczyny wypadków. Ze wszystkich gałęzi transportu najbardziej niebezpieczny jest transport drogowy. Co roku w Polsce ginie niewielkie miasteczko. Raport Komendy Głównej Policji pokazuje, że w 2009 roku na polskich drogach straciło życie ponad 4,5 tysiąca osób, a niecałe 56 tysięcy zostało rannych.

Grupą docelową są motocykliści (jak wynika z badań są oni bardziej narażeni na wypadki niż pasażerowie aut) oraz młodzież licealna - przyszli kierowcy.

Celem kampanii było wywołanie refleksji nad stylem i bezpieczeństwem jazdy wśród motocyklistów oraz zmiana ich postaw. Dla licealistów kampania miała być swego rodzaju ostrzeżeniem. Strategia polegała na zaakcentowaniu roli kierowcy, od którego zależy bezpieczeństwo jego i pozostałych użytkowników dróg. Korzyść społeczna, jaką miała przynieść kampania to zmiana sposobu myślenia motocyklistów i przyszłych kierowców i świadomość, że jazda na motorze to nie tylko frajda, przygoda i poczucie wolności, ale także wypadki.

Do kampanii włączyli się Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego oraz Policja.

Uzasadnienie społecznego celu kampanii czyli autentyczność społecznego przedmiotu kampanii

Ukazując byłego motocyklistę,który przesiadł się z jednośladu na wózek inwalidzki, akcentujemy skutki brawurowej jazdy. Autentyczność bohatera sprawia, że spot zmusza do zastanowienia się nad swoim życiem. Inicjatorem kampanii jest Fundacja im. Doktora Piotra Janaszka PODAJ DALEJ, która od 2004r. obejmuje opieką osoby niepełnosprawne,w tym ofiary wypadków komunikacyjnych. Wśród nich jest Marcin Kupiecki, obecnie uczestnik zajęć aktywnej rehabilitacji w Fundacji. Jeszcze 3 lata temu motocyklista.

Wykorzystanie narzędzi komunikacji

Oś komunikacji stanowiła Telewizja Konin (współrealizator spotu), wsparta Internetem (portale motocyklowe, facebook, You Tube, www.podajdalej.org.pl) oraz komunikacją do dziennikarzy (informacja prasowa).

Reportaż o Marcinie Kupieckim (pomysłodawca i bohater kampanii) emitowany był w Telewizji Poznań (http://www.tvp.pl/poznan/spoleczenstwo/w...) oraz w Radiu Merkury (http://www.podajdalej.org.pl/assets/file...).

Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego w Koninie wykorzystuje materiał w trakcie szkoleń dla kierowców, którzy przekroczyli limit punktów karnych za naruszenie przepisów ruchu drogowego. Osoby niepełnosprawne (na wózkach inwalidzkich) po wypadkach komunikacyjnych prowadzą prelekcje w szkołach gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych.
Takie kanały komunikacji są najodpowiedniejsze, jeśli chodzi o dotarcie do grupy docelowej.

Efektywność

Brak badań ewaluacyjnych.
Kampania powstała właściwie bezkosztowo. Telewizja Konin zrealizowała spot, a w samym nagraniu pomogła konińska Policja zapewniając bezpieczeństwo bohaterów i ekipy. Dalsze kroki związane z rozpropagowaniem kampanii Fundacja podejmowała we własnym zakresie.

Kampanijność

Fundacja poza działaniem czysto pomocowym skierowanym do osób niepełnosprawnych i ich rodzin stara się zapobiegać powstawaniu niepełnosprawności (działania profilaktyczne). Stąd wiele działań skierowanych do osób zdrowych, m.in. spotkania osób niepełnosprawnych po wypadkach komunikacyjnych z młodzieżą szkolną, szkolenia kierowców MZK itp.

Opis inicjatora

Fundacja im. Doktora Piotra Janaszka PODAJ DALEJ (www.podajdalej.org.pl) działa na rzecz osób niepełnosprawnych od 2004 roku. Głównym jej celem jest usamodzielnianie podopiecznych.

Insight

Aspekt racjonalny (zwolnij, jedź bezpiecznie) nie skłania motocyklistów do zmiany zachowań. Warunkiem skuteczności przekazu jest jego autentyczność – ukazanie byłego motocyklisty, który obecnie (wskutek wypadku na motorze) siedzi na wózku.

BIG IDEA

Ukazanie byłego motocyklisty, który wskutek wypadku siedzi na wózku pozwoliło osiągnąć autentyczność przekazu. Jego życie zmieniło się diametralnie – jest niepełnosprawny i do końca życia będzie poruszał się na wózku, jest skazany na pomoc osób trzecich. To z jego ust pada wymowne hasło kampanii: „Nie zamieniaj jednośladu na wieloślad. Wiem co mówię.”
Jedź bezpiecznie, nie narażaj siebie i innych, chodzi o twoje życie…


KrajPolska
Kategoria konkursowaInicjatywy obywatelskie
Problemy społeczneBezpieczeństwo ruchu drogowego
NadawcaFundacja im. Doktora Piotra Janaszka PODAJ DALEJ, Konin (www.podajdalej.org.pl)
WykonawcaTelewizja Konin
AdresaciMotocykliści i młodzież (przyszli kierowcy)
MediaInternet, radio, prasa, telewizja
Data zgłoszenia25.03.2011
Dodatkowe materiały