Kampanie zgłoszone do konkursu
|
28.03.2011 Kampania społeczna „112 zgłoś się – do czego służy numer alarmowy 112” KATEGORIA: Inicjatywy lokalne
Krótki opis projektuKampania przeprowadzona na terenie powiatu bełchatowskiego ma na celu zaznajomienia mieszkańców z istotą funkcjonowania numeru alarmowego 112. Grupą docelową są wszyscy mieszkańcy powiatu, bowiem nie ma wyodrębnionej grupy,która mniej lub więcej orientuje się na temat zasad wykorzystania tego numeru StrategiaKampania przeprowadzona na terenie powiatu bełchatowskiego ma na celu zaznajomienia mieszkańców z istotą funkcjonowania numeru alarmowego 112. Organizatorem kampanii edukacyjno-informacyjnej jest Starostwo Powiatowe przy współpracy Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Bełchatowie. Bełchatowskie Centrum Powiadamiania Ratunkowego, które obsługuje numer alarmowy 112, codziennie rejestruje około 200 połączeń telefonicznych z różnego rodzaju zgłoszeniami. Niestety około 80 procent tych zgłoszeń to informacje nie związane w żaden sposób z sytuacjami kryzysowymi czy wypadkami. Często są to na przykład pytania o najbliższy warsztat samochodowy czy prośby o podanie numeru PIN do telefonu. Dlatego postanowiliśmy przeprowadzić wspólnie ze strażą pożarną akcję uświadamiającą obywateli, do czego tak naprawdę służy numer 112. Uzasadnienie społecznego celu kampanii czyli autentyczność społecznego przedmiotu kampaniiInicjatorem kampanii na temat prawidłowego wykorzystania numer alarmowego 112 jest Starostwo Powiatowe w Bełchatowie. Władze starostwa jako priorytet traktują bezpieczeństwo mieszkańców powiatu,dlatego angażują duże środki finansowe na rożnego rodzaju działania służące poprawie bezpieczeństwa (doposażanie w sprzęt służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo, remonty i modernizacje).Oprócz tego starostwo jest organizatorem przedsięwzięć o charakterze prewencyjnym i edukacyjnym, jak rzeczona kampania Wykorzystanie narzędzi komunikacjiPodstawowym elementem akcji były informacje w środkach masowego przekazu oraz plakaty, które kolportowane były na terenie całego powiatu. Plakaty pojawiły się w budynkach użyteczności publicznej na terenie powiatu, na tablicach ogłoszeń. Ponadto informacja o akcji została zamieszczona na stronie internetowej powiatu, w biuletynie samorządowym Echo Powiatu Bełchatowskiego (5.000 sztuk nakładu) oraz w lokalnej prasie. Dzięki organizacji konferencji prasowej inicjującej akcję,w której wziął udział znany aktor Bronisław Cieślak, filmowy porucznik Borewicz z serialu „07 zgłoś się”, udało się informację o kampanii rozpropagować wśród licznie przybyłych przedstawicieli mediów, którzy z kolei opublikowali ją w środkach masowego przekazu. Na akcję zareagowały również media ogólnopolskie, które informowały o tym ciekawym przedsięwzięciu. Efektywność1. Przeprowadzenie kampanii przyczyniło się do spadku liczby nieuzasadnionych zgłoszeń na numer alarmowy 112. Kontynuowanie kampanii ma na celu zmniejszenie liczby takich telefonów do minimum. Edukowanie społeczeństwa na temat zasad postępowania w sytuacjach kryzysowych, wypadków, katastrof, klęsk żywiołowych jest cały czas w naszym kraju potrzebne. KampanijnośćPlanujemy kontynuować kampanię w kolejnych latach, aż do maksymalnego możliwego wyeliminowania w mieszkańcach naszego regionu niepożądanych telefonów pod numer alarmowy 112. Kontynuacja będzie polegać na dodruku plakatów oraz być może innych adekwatnych do bieżącej sytuacji działań Opis inicjatoraInicjatorem kampanii jest Starostwo Powiatowe w Bełchatowie – organ samorządu lokalnego, odpowiedzialny między innymi za bezpieczeństwo w powiecie. InsightPrzekaz kampanii odwołuje się do nieuzasadnionych, niepotrzebnych telefonów pod numer alarmowy 112. Wiele osób dokładnie nie wie do jakich celów służy numer ALARMOWY 112, dlatego często wykręca go nawet w błahych przypadkach, które absolutnie nie mają związku z sytuacją kryzysową. Reasumując: wiemy, że numer 112 istnieje, ale nie mamy wiedzy do czego służy. BIG IDEAWsparcie wizerunkowe naszej akcji przez znanego aktora przełożyło się na lepsze zrozumienie istoty działania telefonu alarmowego przez mieszkańców regionu. Bronisław Cieślak wystąpił na konferencji prasowej, poparł akcję, odwiedził bełchatowskie Centrum Powiadamiania Ratunkowego, które obsługuje numer alarmowy 112 w naszym powiecie (przy okazji dzwoniąc ze swojego telefonu komórkowego wypróbował działanie CPRu). Kreatywnosć działań - niekonwencjonalnych formNiekonwencjonalnym działaniem jest zaproszenie do wizerunkowego wsparcia akcji aktora, kojarzonego z bezpieczeństwem poprzez słynną rolę porucznika milicji Borewicza. W przypadku organizacji kampanii przez samorząd, obecność osoby znanej szerokiemu gronu odbiorców, nie związanej z samorządem, polityką i lokalnym terenem, jest doskonałym pomysłem na przyciągnięcie uwagi odbiorców, którzy nie zwróciliby uwagi na przekaz pozbawiony tego rodzaju atrakcji. |
Kraj | Polska |
Kategoria konkursowa | Inicjatywy lokalne |
Problemy społeczne | Obronność i bezpieczeństwo |
Nadawca | Starostwo Powiatowe w Bełchatowie |
Wykonawca | Krzysztof Borowski, rzecznik prasowy Starostwa Powiatowego w Bełchatowie |
Adresaci | społeczność powiatu |
Media | lokalne oraz ogólnopolskie |
Data zgłoszenia | 28.03.2011 |