Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2010



28.03.2011

Kampania społeczna „112 zgłoś się – do czego służy numer alarmowy 112”

KATEGORIA: Inicjatywy lokalne

POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ

Krótki opis projektu

Kampania przeprowadzona na terenie powiatu bełchatowskiego ma na celu zaznajomienia mieszkańców z istotą funkcjonowania numeru alarmowego 112. Grupą docelową są wszyscy mieszkańcy powiatu, bowiem nie ma wyodrębnionej grupy,która mniej lub więcej orientuje się na temat zasad wykorzystania tego numeru

Strategia

Kampania przeprowadzona na terenie powiatu bełchatowskiego ma na celu zaznajomienia mieszkańców z istotą funkcjonowania numeru alarmowego 112. Organizatorem kampanii edukacyjno-informacyjnej jest Starostwo Powiatowe przy współpracy Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Bełchatowie. Bełchatowskie Centrum Powiadamiania Ratunkowego, które obsługuje numer alarmowy 112, codziennie rejestruje około 200 połączeń telefonicznych z różnego rodzaju zgłoszeniami. Niestety około 80 procent tych zgłoszeń to informacje nie związane w żaden sposób z sytuacjami kryzysowymi czy wypadkami. Często są to na przykład pytania o najbliższy warsztat samochodowy czy prośby o podanie numeru PIN do telefonu. Dlatego postanowiliśmy przeprowadzić wspólnie ze strażą pożarną akcję uświadamiającą obywateli, do czego tak naprawdę służy numer 112.

Kampania kierowana jest do całej społeczności powiatu, niestety zarówno wśród starszych i młodszych jest pewna grupa, która nie rozumie istoty funkcjonowania numeru 112. Dzięki kampanii chcemy zwiększyć zakres społeczeństwa odnośnie wykorzystywania numeru alarmowego 112, zmienić postawy ludzi, którzy dzwonią pod niego z błahymi sprawami, tym samym zmniejszyć ilość „fałszywych” i nieuzasadnionych zgłoszeń, które angażują dyżurnych w straży i blokują linię alarmową.

Uzasadnienie społecznego celu kampanii czyli autentyczność społecznego przedmiotu kampanii

Inicjatorem kampanii na temat prawidłowego wykorzystania numer alarmowego 112 jest Starostwo Powiatowe w Bełchatowie. Władze starostwa jako priorytet traktują bezpieczeństwo mieszkańców powiatu,dlatego angażują duże środki finansowe na rożnego rodzaju działania służące poprawie bezpieczeństwa (doposażanie w sprzęt służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo, remonty i modernizacje).Oprócz tego starostwo jest organizatorem przedsięwzięć o charakterze prewencyjnym i edukacyjnym, jak rzeczona kampania

Wykorzystanie narzędzi komunikacji

Podstawowym elementem akcji były informacje w środkach masowego przekazu oraz plakaty, które kolportowane były na terenie całego powiatu. Plakaty pojawiły się w budynkach użyteczności publicznej na terenie powiatu, na tablicach ogłoszeń. Ponadto informacja o akcji została zamieszczona na stronie internetowej powiatu, w biuletynie samorządowym Echo Powiatu Bełchatowskiego (5.000 sztuk nakładu) oraz w lokalnej prasie. Dzięki organizacji konferencji prasowej inicjującej akcję,w której wziął udział znany aktor Bronisław Cieślak, filmowy porucznik Borewicz z serialu „07 zgłoś się”, udało się informację o kampanii rozpropagować wśród licznie przybyłych przedstawicieli mediów, którzy z kolei opublikowali ją w środkach masowego przekazu. Na akcję zareagowały również media ogólnopolskie, które informowały o tym ciekawym przedsięwzięciu.

Efektywność

1. Przeprowadzenie kampanii przyczyniło się do spadku liczby nieuzasadnionych zgłoszeń na numer alarmowy 112. Kontynuowanie kampanii ma na celu zmniejszenie liczby takich telefonów do minimum. Edukowanie społeczeństwa na temat zasad postępowania w sytuacjach kryzysowych, wypadków, katastrof, klęsk żywiołowych jest cały czas w naszym kraju potrzebne.
2. Plakaty pojawiły się w budynkach użyteczności publicznej całego powiatu. Ponadto plakat zamieszczony na całej (ostatniej stronie-okładce) biuletynu samorządowego Echo Powiatu Bełchatowskiego dotarł do około 5000 mieszkańców regionu. Relacje na temat akcji pojawiły się we wszystkich lokalnych środkach masowego przekazu, informacja "przebiła się" również do mediów ogólnopolskich.
3. Media lokalne - 11, media ogólnopolskie - 8
4. Do kosztów naszej kampanii zalicza się w zasadzie jedynie zwrot kosztów dojazdu aktora Bronisława Cieślaka do Bełchatowa na konferencję prasową inicjująca akcję. W wyniku negocjacji aktor zgodził się wesprzeć medialnie kampanię, bez pobierania honorarium za udział. Projekt plakatu został wykonany we własnym zakresie, druk również. Uważam, że jest to walor tej akcji, którą udało się na taka skalę przeprowadzić za ok. 500 złotych.

Kampanijność

Planujemy kontynuować kampanię w kolejnych latach, aż do maksymalnego możliwego wyeliminowania w mieszkańcach naszego regionu niepożądanych telefonów pod numer alarmowy 112. Kontynuacja będzie polegać na dodruku plakatów oraz być może innych adekwatnych do bieżącej sytuacji działań

Opis inicjatora

Inicjatorem kampanii jest Starostwo Powiatowe w Bełchatowie – organ samorządu lokalnego, odpowiedzialny między innymi za bezpieczeństwo w powiecie.

Insight

Przekaz kampanii odwołuje się do nieuzasadnionych, niepotrzebnych telefonów pod numer alarmowy 112. Wiele osób dokładnie nie wie do jakich celów służy numer ALARMOWY 112, dlatego często wykręca go nawet w błahych przypadkach, które absolutnie nie mają związku z sytuacją kryzysową. Reasumując: wiemy, że numer 112 istnieje, ale nie mamy wiedzy do czego służy.

BIG IDEA

Wsparcie wizerunkowe naszej akcji przez znanego aktora przełożyło się na lepsze zrozumienie istoty działania telefonu alarmowego przez mieszkańców regionu. Bronisław Cieślak wystąpił na konferencji prasowej, poparł akcję, odwiedził bełchatowskie Centrum Powiadamiania Ratunkowego, które obsługuje numer alarmowy 112 w naszym powiecie (przy okazji dzwoniąc ze swojego telefonu komórkowego wypróbował działanie CPRu).

Kreatywnosć działań - niekonwencjonalnych form

Niekonwencjonalnym działaniem jest zaproszenie do wizerunkowego wsparcia akcji aktora, kojarzonego z bezpieczeństwem poprzez słynną rolę porucznika milicji Borewicza. W przypadku organizacji kampanii przez samorząd, obecność osoby znanej szerokiemu gronu odbiorców, nie związanej z samorządem, polityką i lokalnym terenem, jest doskonałym pomysłem na przyciągnięcie uwagi odbiorców, którzy nie zwróciliby uwagi na przekaz pozbawiony tego rodzaju atrakcji.


KrajPolska
Kategoria konkursowaInicjatywy lokalne
Problemy społeczneObronność i bezpieczeństwo
NadawcaStarostwo Powiatowe w Bełchatowie
WykonawcaKrzysztof Borowski, rzecznik prasowy Starostwa Powiatowego w Bełchatowie
Adresacispołeczność powiatu
Medialokalne oraz ogólnopolskie
Data zgłoszenia28.03.2011