Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2010



30.03.2011

Tu mieszkam, tu kupuję

KATEGORIA: Inicjatywy społeczne firm

POWIEKSZ
POWIEKSZ

Krótki opis projektu

Celem programu jest promowanie robienia zakupów w lokalnych sklepach spożywczych „za rogiem”, będących istotnym elementem lokalnych społeczności i polskiej gospodarki. Grupą docelową są po konsumenci, liderzy opinii, samorządy lokalne oraz właściciele lokalnych sklepów.

Strategia

Problem: Według AC Nielsen na polskim rynku istnieje 150 000 sklepów detalicznych. Każdego roku ich liczba maleje, w ubiegłym roku o 4%. Pond 40% sklepów detalicznych stanowią małe sklepy spożywcze o powierzchni do 40 m2. Z drugiej strony handel tradycyjny wciąż generuje 60% obrotów na rynku detalicznym.
Misja programu: promować kupowanie po sąsiedzku w sklepach spożywczych „za rogiem”, będących istotnym elementem lokalnych społeczności i polskiej gospodarki.
Zakupy w lokalnych sklepach odzwierciedlają lokalny patriotyzm, są ekologiczne, zdrowe i pozwalają oszczędzić czas. Segment ten jest szczególnie ważny, zarówno dla polskiej gospodarki, jak i społeczeństwa. Generuje znaczącą liczbę miejsc pracy, szczególnie w rejonach zagrożonych wysokim bezrobociem. Jednocześnie małe sklepy osiedlowe są ostoją tradycyjnego, spokojnego stylu życia, miejscem integracji lokalnej społeczności; stanowią zdrową przeciwwagę dla szybkiego tempa życia, anonimowości i braku rzeczywistych kontaktów międzyludzkich.

Uzasadnienie społecznego celu kampanii czyli autentyczność społecznego przedmiotu kampanii

MAKRO jako inicjator programu, partner i ekspert w biznesie, zaangażowany w sprawy swoich klientów profesjonalnych z branży handlu detalicznego podejmuje liczne działania mające wesprzeć tę grupę. Od 2010 firma prowadzi ogólnopolski projekt szkoleniowy dla mikro i małych przedsiębiorców oraz ich pracowników – IDEALNY BIZNES, w którym do tej pory przeszkolono ponad 4000 uczestników. W ramach programu doradztwa prowadzony jest również remodelling sklepów przez Doradców.

Wykorzystanie narzędzi komunikacji

Działania skierowane bezpośrednio do właścicieli sklepów opierały się głównie na dystrybucji materiałów edukacyjnych i promujących akcję. Właściciele sklepów, którzy zgłosili się do programu w 2010 roku (poprzez zakładkę „Weź udział w akcji” na www.tumieszkamtukupuje.pl), otrzymali pakiet materiałów do wykorzystania w swojej placówce, m.in. plakat informujący o akcji i tabliczkę „otwarte/zamknięte” do umieszczenia na drzwiach sklepu, a także ulotkę informującą o założeniach programu "Tu mieszkam, tu kupuję".
Akcję wspierali w 2010 roku: Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej, Naczelna Rada Zrzeszeń Handlu i Usług oraz Slow Food Polska.
We współpracę zaangażowali się również celebryci - Odeta Moro-Figurska i Andrzej Nejman.
Patronat medialny nad akcją do końca listopada 2010 obejmowało Wydawnictwo Polskapresse, jako wydawnictwo obejmujące wiele tytułów lokalnych.
Prowadzone były również konkursu w mediach regionalnych.
Na potrzeby programu uruchomiono stronę internetową, na której można znaleźć wiele ciekawych i przydatnych informacji oraz przystąpić do programu: www.tumieszkamtukupuje.pl

Działania PR

W czerwcu 2010 została zorganizowana pod patronatem Dziennika Gazety Prawnej debata o sytuacji i perspektywach lokalnego handlu w Polsce z udziałem przedstawicieli organizacji pozarządowych, samorządów lokalnych i MAKRO.
Materiały prasowe(w tym audio) o zwyczajach zakupowych Polaków i korzyściach wynikających z robienia zakupów w lokalnych sklepach dystrybuowane przez cały czas trwania programu do mediów branżowych, ogólnopolskich, regionalnych oraz lifestylowych – tradycyjnych i internetowych

Efektywność

W ciągu dwóch miesięcy od uruchomienia dystrybucji, po materiały zgłosiło się ponad 4 tysiące właścicieli sklepów. Do tej pory do akcji przystąpiło ponad 6 tysięcy sklepów.
W 2010 roku ukazało się 298 publikacji w mediach: 127 w Internecie, 44 w prasie, 36 w radiu i 15 w telewizji.

Kampanijność

Akcja została zapoczątkowana w 2010 roku i będzie kontynuowana w 2011 roku poprzez współpracę Rady Programowej z samorządami lokalnymi w celu poprawy sytuacji lokalnych sklepów, a także z wykorzystaniem poprzednio używanych narzędzi, a także social media.MAKRO przeprowadziło wraz z ekspertami z SGH badanie „Kupowanie po sąsiedzku”Raport z badania opinii klientów i właścicieli sklepów na temat kupowania w sklepach osiedlowych, którego wyniki zostaną ogłoszone w maju

Opis inicjatora

MAKRO Cash & Carry istnieje od 1994 roku i działa w branży samoobsługowego handlu hurtowego, posiada obecnie 33 hale. Usługi firmy obejmują zarówno zaopatrzenie, jak i rozwiązania biznesowe, m.in. doradztwo i szkolenia.

Opis pomysłu reklamowego - jeśli dotyczy

Oznakowanie wewnętrzne i zewnętrzne hal MAKRO

Insight

nie dotyczy

BIG IDEA

nie dotyczy


KrajPolska
Kategoria konkursowaInicjatywy społeczne firm
Problemy społeczneKonsumpcjonizm i konsumenci
NadawcaMAKRO Cash and Carry Polska S.A.
WykonawcaMAKRO Cash and Carry Polska S.A.
Adresaciopinia publiczna, liderzy opinii, samorządy lokalne, właściciele lokalnych sklepów
Mediaogólnopolskie, regionalne, kobiece, branżowe
Data zgłoszenia30.03.2011