Kampanie zgłoszone do konkursu
|
30.03.2011 Czas zmienić przyzwyczajenia KATEGORIA: Inicjatywy instytucji publicznych
Krótki opis projektuKampania skierowana była do osób dorosłych (25-45 lat). Miała na celu zwrócenie uwagi na problem okazjonalnego, z pozoru niewinnego używania narkotyków przez osoby o ustabilizowanej pozycji społecznej i zawodowej. Realizowana była w województwie zachodniopomorskim od maja do września 2010 r. StrategiaJak wskazują badania problem zażywania narkotyków dotyczy w ostatnich latach nie tylko młodzieży. Dorośli sięgają po narkotyki głównie w celu poszukiwania form przezwyciężania bezbarwności codziennego życia, walki z nudą, poczuciem bezsensu, brakiem zainteresowań. Obserwuje się też coraz szersze liberalne nastawienie do tzw. „miękkich” narkotyków. Uzasadnienie społecznego celu kampanii czyli autentyczność społecznego przedmiotu kampaniiWydział Współpracy Społecznej UM WZ zajmuje się m.in. realizacją Wojewódzkiego Programu Przeciwdziałania Uzależnieniom na lata 2006 – 2015. Zainicjowanie kampanii wynikało z realizacji zadania Samorządu Województwa jakim jest ograniczenie skutków społecznych nadmiernego spożywania substancji psychoaktywnych poprzez m.in. inicjowanie własnych, innowacyjnych projektów oraz podejmowanie działań na rzecz aktywnego uczestnictwa mediów w ukazywaniu szeroko rozumianych problemów uzależnień. Wykorzystanie narzędzi komunikacji- Emisja 30 sek. spotu w lokalnych rozgłośniach radiowych. Przy wyborze rozgłośni kierowano się zasięgiem na terenie woj. zachodniopomorskiego oraz słuchalnością, przy szczególnym uwzględnieniu odbiorców kampanii. Działania PRW celu zapewnienia jak najszerszego odbioru kampanii towarzyszyli patroni medialni. Byli to TVP o/ Szczecin, Kurier Szczeciński, Polskie Radio Szczecin. Kampania rozpoczęła się konferencją prasową. Nawiązano współpracę polegającą na zamieszczaniu artykułów promujących kampanię w gazetach lokalnych województwa. EfektywnośćKampania miała zasięg wojewódzki i obejmowała szereg różnorodnych działań, zmierzających w kierunku jej szerokiej promocji. Ponad dwadzieścia gmin województwa zachodniopomorskiego podpisało porozumienie w sprawie realizacji kampanii na swoim terenie. Niezależnie od współpracy z gminami w ramach realizacji kampanii nawiązano współpracę polegającą na zamieszczaniu artykułów promujących kampanię w gazetach lokalnych województwa zachodniopomorskiego. Kampanii towarzyszyli patroni medialni: TVP o/ Szczecin, Kurier Szczeciński, Polskie Radio Szczecin. Ponadto aktywnymi partnerami kampanii byli Polskie Radio – Regionalna Rozgłośnia w Koszalinie, internetowy portal informacyjny Infoludek.pl, mobLink, RCJ reklama w autobusach, TV City, Agencja Reklamowa DCS. KampanijnośćWydział Współpracy Społecznej przy realizacji swych zadań stara się brać pod uwagę aktualną sytuację w kraju i w województwie zachodniopomorskim. Kampania była odpowiedzią na zaistniałe potrzeby i problem zażywania substancji psychoaktywnych przez ludzi dorosłych. W tym sensie kampania jest kontynuacją i konsekwencją prowadzonych przez inicjatora działań. Kampania nie będzie wznawiana, jednak inicjator realizuje inne zadania związane z jej tematyką i poruszonym problemem społecznym. Opis inicjatoraWydział Współpracy Społecznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopolskiego realizujący m.in. zadania wynikające z Wojewódzkiego Programu Przeciwdziałania Uzależnieniom na lata 2006-2015. InsightRealizacja kampanii poprzedzona była wieloletnimi obserwacjami, prowadzonymi m.in. w placówkach lecznictwa odwykowego czy analizowaniem danych związanych z zażywaniem środków psychoaktywnych. Badania wskazują na wzrost zażywania tych środków przez osoby o ustabilizowanej pozycji społecznej. Kampania ma w założeniu ukazać beneficjentom szkodliwość substancji psychoaktywnych, a także skutki ich spożywania – uzależnienie, problemy w pracy, osamotnienie i brak zrozumienia związane z nałogiem. BIG IDEAW celu skierowania uwagi beneficjentów na problem wykorzystano graficzny obraz kampanii oraz jej hasło. Talerz z narkotykami miał zwrócić uwagę na dostępność środków psychoaktywnych, ich upowszechnianie się, wiążące się z nimi nawyki i przyzwyczajenia. Celowo nie używa się sformułowania nałóg, aby odwoływać się do zachowań, które z pozoru wydają się nie grożące uzależnieniem. Hasło miało utrwalić się w świadomości, zachęcić do poszukiwania szerszych informacji na temat kampanii. Kreatywnosć działań - niekonwencjonalnych formWiodącymi nośnikami treści kampanii były jej produkty w postaci ulotki, billboardu, spotu radiowego oraz strony internetowej. Niekonwencjonalną nowoczesną formą zastosowaną w kampanii była mobilna strona internetowa, która funkcjonowała przez pół roku. Pozwalała ona użytkownikom telefonii komórkowej na szybki i łatwy dostęp do produktów kampanii oraz zamieszczanych na stronie informacji. |
Kraj | Polska |
Kategoria konkursowa | Inicjatywy instytucji publicznych |
Problemy społeczne | Profilaktyka – zdrowie i uzależnienia, Promocja zdrowia |
Nadawca | Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego |
Wykonawca | Agencja DCS |
Adresaci | Osoby o ustabilizowanej pozycji społecznej i zawodowej w wieku 25-45. |
Media | Radio, prasa, internet, outdoor. |
Data zgłoszenia | 30.03.2011 |
Dodatkowe materiały | Spot tv |
plik: file_20110331134012_230.mp3 Spot radiowy |