Kampanie zgłoszone do konkursu
|
07.04.2011 „Zły dotyk” (II edycja) – ogólnopolska kampania społeczna poświęcona problemowi wykorzystywania seksualnego dzieci. KATEGORIA: Inicjatywy obywatelskie
Krótki opis projektuCelem kampanii było dostarczenie wiedzy na temat problemu wykorzystywania seksualnego dzieci, ochrony najmłodszych przed wykorzystaniem oraz pomocy dzieciom,które doświadczyły przemocy seksualnej. Akcja społeczna była skierowana głównie do rodziców i profesjonalistów, ale także samych dzieci. StrategiaWykorzystywanie seksualne dzieci to aktywność seksualna z udziałem dziecka(do 15 roku życia),podjęta przez dorosłego,nastolatka,dziecko.Sprawca ma przewagę wiekową,fizyczną lub intelektualną nad swoją ofiarą.Wykorzystywanie seksualne ma miejsce wtedy,gdy następuje bezpośredni kontakt fizyczny o charakterze seksualnym,ale także, kiedy nie ma takiego kontaktu(pornografia).Prawo polskie zabrania osobie dorosłej podejmowania czynności seksualnych wobec dziecka. Jest to przestępstwo, które określa Art. 200 kodeksu karnego Problem wykorzystywania seksualnego dzieci dotyka wiele młodych ludzi.Badania pokazały, że w polskich domach rzadko rozmawia się na temat wykorzystywania seksualnego dzieci.Jednym z najważniejszych założeń akcji było uświadomienie rodzicom i opiekunom dzieci, że jest to problem dotykający wszystkich warstw społecznych nie tylko tych „z marginesu”.Kampania została skierowana głównie do rodziców i profesjonalistów pracującymi z dziećmi,a jej celem była edukacja w zakresie możliwości ochrony najmłodszych i pomocy dzieciom,które doświadczyły wykorzystywania.Korzyścią społeczną,jaką miała przynieść kampania, było uwrażliwienie społeczeństwa i wywołanie refleksji nad problemem wykorzystywania seksualnego dzieci w Polsce. Celem organizatorów było także nakłonienie rodziców do podjęcia aktywności mających na celu wzrost asertywności i świadomości dzieci,otwarcia w domu rozmów na trudne tematy tak,aby dzieci miały poczucie,że ich najbliżsi wysłuchają ich także w sprawach niełatwych i kłopotliwych.Autorzy kampanii postulowali również o jak najszybszą ratyfikację przez polski parlament Konwencji Rady Europy o ochronie dzieci przed seksualnym wykorzystywaniem i niegodziwym traktowaniem w celach seksualnych.Ważnym elementem strategii kampanii „Zły dotyk”(II edycja) były lokalne aktywności prowadzone przez instytucje i organizacje,które przyłączyły się do kampanii.Odbiorcom kampanii zostały udostępniane materiały edukacyjne(broszury,ulotki,plakaty,moduły e-learning) Uzasadnienie społecznego celu kampanii czyli autentyczność społecznego przedmiotu kampaniiPrzed kampanią Fundacja Dzieci Niczyje przeprowadziła badania nt. wiktymizacji dzieci i młodzieży.W ich wyniku okazało się, że 8% badanych to ofiary złego dotyku w dzieciństwie.Znacząco częściej doświadczenia takie miały dziewczynki(10%) niż chłopcy.Sprawcami takich doświadczeń były osoby znajome(35%) i członkowie rodziny(27%).FDN jest organizacją,zajmującą się ochroną dzieci przed krzywdzeniem oraz pomocą ofiarom.Kampania miała przybliżyć problem wykorzystywania dzieci i wskazać metody pomocy. Wykorzystanie narzędzi komunikacjispot telewizyjny (emitowany przez telewizje TVN) Działania PR12 maja odbyła się konferencja prasowej poświęcona wynikom badan nt. wiktymizacji dzieci i młodzieży w Polsce skierowana do mediów i profesjonalistów.W kampanię społeczną aktywnie włączyły się media. FDN podjęła współpracę z telewizją TVN,portalem Onet.pl,radiem TOK FM oraz firmą zajmującą się reklamą zewnętrzną – AMS.Partnerzy medialni zapewnili emisję spotów telewizyjnych i radiowych,bannera internetowego,billboardy oraz współpracę redakcyjną.Akcja wspierana była także przez Gazetę Wyborczą EfektywnośćNie były prowadzone pomiary efektywności kampanii. Kampanijność„Zły dotyk”(II edycja) jest kontynuacją poprzedniej edycji „Zły dotyk”. Skuteczność poprzedniej edycji kampanii polegała na wzroście poziomu społecznej świadomości istnienia problemu.Niestety praktyka pomocy dzieciom pokazała,że problem wykorzystywania dzieci w Polsce jest nadal powszechny. Z tego powodu FDN we współpracy z Rzecznikiem Praw Dziecka postanowiła reaktywować kampanię po 8 latach przerwy,organizując II edycję kampanii.W kolejnych latach planowana jest III edycja akcji. Opis inicjatoraFundacja Dzieci Niczyje działa od 1991 roku.Jest największą w Polsce organizacją pozarządową zajmującą się ochroną dzieci przed krzywdzeniem oraz pomocą dzieciom-ofiarom przemocy,a także ich rodzinom. Opis pomysłu reklamowego - jeśli dotyczy"Dzieci skrzywdzone przez zły dotyk chcą się stać niewidoczne".Chcą się schować,ukryć,zataić w sobie to,co przeżyły.Ze wstydu,strachu,przerażenia.Taki stan psychiczny dziecka wykorzystanego seksualnie ukazuje zarówno spot telewizyjny, radiowy,jak i reklama prasowa.Dobiega końca przerwa między lekcjami.W tle słyszymy radosne okrzyki dzieci.Nagle w szkolnej szatni pełnej kurtek jedna z kurtek delikatnie się porusza.Okazuje się,że za kurtą,jakby chciała wtopić się w tło,schowała się dziewczynka. InsightNaszą intencją było uświadomienie rodziców,opiekunów dzieci,że poprzez wzmacnianie dziecka w przekonaniu,że jego ciało należy tylko do niego i ma prawo decydować co się z nim dzieje,możemy wyposażyć je w umiejętności,które mogą ułatwić mu ochronę przed potencjalnym sprawcą wykorzystywania seksualnego.Świadomość,że wykorzystywanie seksualne dzieci jest problemem,z którym trzeba walczyć,istnieje już w społeczeństwie.Nowością jest przekaz,że można wzmocnić ochronę dziecka poprzez rozmowę,edukację BIG IDEAGłówną koncepcją było wykorzystanie motywu “niewidzialności” – opartego na stanie psychicznym, z jakim mierzy się dziecko wykorzystywane seksualnie. Idea “niewidzialności” i chowania się w sobie została wykorzystana zarówno na poziomie obrazu, jak i sloganu kampanii. Kreatywnosć działań - niekonwencjonalnych formPoza działaniami medialnymi na stronie www.zlydotyk.pl przygotowano kurs e-learningowy dla rodziców,profesjonalistów nt. problemu wykorzystywania,sposobów ochrony i pomocy dzieciom dotkniętych tym szczególnym rodzajem przemocy.Dla dzieci i młodzieży,które pod wpływem narzędzi edukacyjnych dystrybuowanych podczas kampanii albo samego przekazu będą chciały porozmawiać o swoich trudnych doświadczeniach związanych z wykorzystywaniem, dostępny był bezpłatnie i anonimowo Telefon Zaufania 116 111. |
Kraj | Polska |
Kategoria konkursowa | Inicjatywy obywatelskie |
Problemy społeczne | Walka z przemocą |
Nadawca | Fundacja Dzieci , Rzecznik Praw Dziecka |
Wykonawca | Agencja Grey Poland |
Adresaci | rodzice, profesjonaliści pracujący z dziećmi, dzieci |
Media | print, radio, TV, Internet |
Data zgłoszenia | 07.04.2011 |
Dodatkowe materiały | plik: file_20110408103547_276.mp3 Spot radiowy |
Spot tv | |
plik: file_20110408103917_316.jpg Citilight |