Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2010



07.04.2011

Każdy ruch w Internecie zostawia ślad/ IV etap kampanii społecznej „Dziecko w Sieci”

KATEGORIA: Inicjatywy obywatelskie

Krótki opis projektu

Celem kampanii było przekazanie informacji o nowelizacji kodeksu karnego(08/06/10),według której uwodzenie dzieci w Internecie jest wg polskiego prawa przestępstwem zagrożonym karą pozbawienia wolności.Kampania skierowana była do młodzieży korzystającej z sieci,rodziców oraz potencjalnych sprawców.

Strategia

Badania prowadzone wśród dzieci i młodzieży oraz doświadczenia organizacji prowadzących projekty pomocowe pokazują,że wielu młodych ludzi doświadcza w sieci przemocy o charakterze seksualnym.Młodzi internauci, zafascynowani osobą po drugiej stronie komputera,bezwzględnie wierzą i ufają,w to co osoba ta pisze.Nie biorą pod uwagę,że przesyłając swoje zdjęcia i bardzo osobiste informacje nieznajomemu narażają swoją prywatność.Nie zdają sobie sprawy z konsekwencji działań w sieci,między innymi takich,że mogą stać się ofiarą wykorzystywania.Rodzice i opiekunowie młodych ludzi często nie wiedzą,że uwodzenie dzieci w sieci jest przestępstwem i że są instytucje,do których można się zgłosić po pomoc doświadczając przemocy w sieci.Z kolei sprawcy czują się bezkarni i bez konsekwencji działają w Internecie.Pierwszą grupą docelową podjętych działań była młodzież korzystająca z sieci,często nie zdająca sobie sprawy z zagrożeń jakie tam na nią czyhają.Ponadto,kolejną ważną grupą,do której chcieliśmy dotrzeć z przekazem,byli rodzice i opiekunowie,którzy powinni wiedzieć co ich dzieci robią spędzając czas przy komputerze.Ludzie dorośli często nie zdają sobie sprawy z problemu,ponieważ się o nim nie mówi,a jeśli się nie mówi,to nie ma się czym martwić.Kolejna grupa,do której skierowana była kampania to potencjalni sprawcy,którzy nie zdają sobie sprawy,że ich działania nakierowane na uwodzenie dzieci w Internecie są niezgodne z prawem i że grozi za nie kara pozbawienia wolności. Założeniem kampanii było dotarcie do wszystkich zainteresowanych z informacją,że działania uwodzenia dzieci w sieci są przestępstwem i grozi za nie kara więzienia.Uwrażliwienie rodziców i opiekunów,na to co dziecko robi w sieci;Uświadomienie społeczeństwa,że człowiek polujący na dzieci w sieci to przestępcć;promocja oferty pomocowej www.helpline.org.pl i www.dyżurnet.pl;poinformowanie potencjalnych sprawców,że nie są bezkarni;ich działania są przestępstwem.

Uzasadnienie społecznego celu kampanii czyli autentyczność społecznego przedmiotu kampanii

Według badań sondażowych,blisko 3/4 spośród najmłodszych internautów otrzymuje w sieci propozycje spotkania w świecie realnym.Ponad 1/4 skorzystała z niej co najmniej raz.Tym większym sukcesem jest więc wprowadzenie przepisów pozwalających na ściganie,karanie osób,których celem jest wykorzystanie dziecka,nawet jeśli nie doszło do niego w świecie realnym.Realizując kampanię poruszyliśmy ten problem wprost,ukazaliśmy rodzicom jego wagę oraz wskazaliśmy ofiarom miejsca,w których otrzymają pomoc.

Wykorzystanie narzędzi komunikacji

W związku z efektywnością I edycji kampanii,wykorzystaliśmy doświadczenie i wiedzę z poprzedniego projektu.Wykorzystaliśmy media o największym zasięgu oddziaływania:
-Spot telewizyjny:Reklama telewizyjna(30 sek.)emitowana była ponad 500 razy przez: TVP, TV Info,TV Polonia,TVN,TVN Siedem,TVN Turbo,TVN 24,TV 4
-Reklama Infoscreen:Spoty telewizyjne w wersji 15 sek. Prezentowane były na ekranach Infoscreen firmy Stroer zlokalizowanych na stacjach warszawskiego metra. Od 8 do 22 czerwca reklama wyemitowana została 700 razy.
-Reklama radiowa kampanii(30 sek.)emitowana była w stacjach: TOK FM,Programie III PR,Radio Kolor,Złote Przeboje
-Reklama zewnętrzna:200 billboardów i 40 plakatów Citylight(m.in.na wiatach przystankowych i stacjach metra)prezentowanych było na nośnikach firmy Stroer w Warszawie,Poznaniu,Łodzi, Krakowie,Katowicach i Gdańsku.Ponadto w Warszawie plakaty kampanii prezentowane były na 150 słupach reklamowych firmy Warexpo
-Reklama prasowa publikowana była ponad 130 razy w ogólnopolskich i lokalnych gazetach
codziennych i magazynach: Gazeta Wyborcza,Metro,Przekrój,Forum,Polityka,Chip,Komputer Świat.
-Internet-Dzięki współpracy z Wirtualną Polską bannery kampanii wyświetlane były milion razy w portalu WP.pl. Reklamy prezentowane były również w serwisie Allegro oraz serwisach prowadzonych przez organizatorów i partnerów kampanii.
-Dzięki współpracy z firmą Cash4You,reklama kampanii prezentowana była w 660 bankomatach w całej Polsce.
-Plakaty, ulotki, broszury

Działania PR

W obszarze działań PR było zorganizowanie konferencji(skierowanej do mediów)poświęconej nowelizacji kodeksu karnego,ułatwiającej wykrywanie i karanie uwodzenia w sieci.Składała się z kilku paneli tematycznych,podczas których omówiono nowe regulacje prawne dotyczące wykorzystania seksualnego dzieci w Internecie zaprezentowano nową odsłonę kampanii,wskazano nasiloną rolę policji w zakresie zwalczania przestępczości seksualnej wobec dzieci w sieci oraz w jaki sposób można jej przeciwdziałać.

Efektywność

Według badań Omnibus online,przeprowadzonych przez Gemius S.A na zlecenie FDN we wrześniu 2010 r., z przekazami kampanii „Każdy ruch w Internecie zostawia ślad” zetknęło się 41%. dorosłych internautów w wieku 15+.Najbardziej widoczną formą przekazu okazały się spoty reklamowe emitowane w telewizji (74%).Blisko połowa badanych zetknęła się z bannerami kampanii emitowanymi w Internecie (48%).Reklamy zewnętrzne (billboardy i plakaty) odnotowało 15 proc. badanych, reklamy w prasie codziennej 15%,a w magazynach–10% respondentów.

Kampanijność

Ogólnopolska kampania społeczna Dziecko w Sieci zainicjowana została przez FDN Niczyje w 2004 r. FDN zorganizowała do tej pory kilka akcji społecznych poświęconych problemowi bezpieczeństwa w Sieci w ramach kampanii „Dziecko w Sieci”,m.in.„Nigdy nie wiadomo, kto jest po drugiej stronie”, „Internet to okno na świat".Działania w ramach akcji„Dziecko w sieci” będą kontynuowane, każdorazowo w trosce o bezpieczeństwo młodych użytkowników Internetu.

Opis inicjatora

Fundacja Dzieci Niczyje oraz Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa tworzące Polskie Centrum Programu Safer Internet.

Opis pomysłu reklamowego - jeśli dotyczy

W związku z sukcesem przygotowanej w 2004 r.kampanii„Cześć, jestem Wojtek i też mam 12 lat" oraz rozpoznawalnością bohaterów Wojtka i Ani,postanowiliśmy wykorzystać ich wizerunek w kolejnej edycji działań przeciwko uwodzeniu dzieci w sieci,tworząc kontynuację oryginalnej historii. W nowej odsłonie kampanii,bohaterowie historii pojawiają się ponownie podczas rozmowy ze sobą online,jednak tym razem za Wojtkiem zamyka się krata więzienna (konsekwencje napastowania nastolatków w sieci).

Insight

Założenia kampanii były wielokierunkowe,ponieważ przekaz miał dotrzeć zarówno do rodziców i opiekunów,ale również do sprawców,których zachowanie było do tej pory bezkarne.Chcieliśmy dotrzeć do grona młodych osób dotkniętych przestępstwem wykorzystywania w sieci.Udało nam się uświadomić potencjalnym ofiarom,że prawo zawsze jest po ich stronie oraz wskazać instytucje do których można zgłosić się po pomoc.Zwróciliśmy uwagę nastolatkom, aby byli czujni zawierając nowe znajomości w Internecie.

BIG IDEA

Główną koncepcją kampanii było wykorzystanie motywu poprzedniej edycji kampanii„Cześć jestem Wojtek i też mam 12 lat"oraz rozszerzenie historii o kolejną scenę(główny bohater za kratami więziennymi).Wykorzystując element kraty(w dosłowny/dosadny sposób)zobrazowaliśmy powagę problemu oraz konsekwencje napastowania dzieci w sieci.Podstawą wykorzystania motywu kraty więziennej było nagłośnienie zmian, dotyczących nowelizacji kodeksu prawnego,według której uwodzenie dzieci w sieci to przestępstwo . 

Kreatywnosć działań - niekonwencjonalnych form

Poza działaniami medialnymi na stronie www.dzieckowsieci.pl przygotowano kurs
e-learningowy dla dorosłych na temat przestępczości seksualnej w sieci. Wszystkie przypadki przemocy można w dalszym ciągu zgłaszać na www.helpline.org.pl (serwis prowadzony przez Fundację Dzieci Niczyje i Fundację Orange) i www.dyżurnet.pl (prowadzony przez Naukową i Akademicką Sieć Komputerową).


KrajPolska
Kategoria konkursowaInicjatywy obywatelskie
Problemy społeczneWalka z przemocą
NadawcaFundacja Dzieci Niczyje
WykonawcaVA Strategic Communication
Adresacidzieci, rodzice, potencjalni sprawcy
MediaTV, RADIO, PRINT, INTERNET
Data zgłoszenia07.04.2011
Dodatkowe materiały

Spot tv
 plik: file_20110408104318_780.mp3
Spot radiowy
 plik: file_20110408104701_859.PDF
Plakat