Kampanie zgłoszone do konkursu
|
07.04.2011 Każdy ruch w Internecie zostawia ślad/ IV etap kampanii społecznej „Dziecko w Sieci” KATEGORIA: Inicjatywy obywatelskie
Krótki opis projektuCelem kampanii było przekazanie informacji o nowelizacji kodeksu karnego(08/06/10),według której uwodzenie dzieci w Internecie jest wg polskiego prawa przestępstwem zagrożonym karą pozbawienia wolności.Kampania skierowana była do młodzieży korzystającej z sieci,rodziców oraz potencjalnych sprawców. StrategiaBadania prowadzone wśród dzieci i młodzieży oraz doświadczenia organizacji prowadzących projekty pomocowe pokazują,że wielu młodych ludzi doświadcza w sieci przemocy o charakterze seksualnym.Młodzi internauci, zafascynowani osobą po drugiej stronie komputera,bezwzględnie wierzą i ufają,w to co osoba ta pisze.Nie biorą pod uwagę,że przesyłając swoje zdjęcia i bardzo osobiste informacje nieznajomemu narażają swoją prywatność.Nie zdają sobie sprawy z konsekwencji działań w sieci,między innymi takich,że mogą stać się ofiarą wykorzystywania.Rodzice i opiekunowie młodych ludzi często nie wiedzą,że uwodzenie dzieci w sieci jest przestępstwem i że są instytucje,do których można się zgłosić po pomoc doświadczając przemocy w sieci.Z kolei sprawcy czują się bezkarni i bez konsekwencji działają w Internecie.Pierwszą grupą docelową podjętych działań była młodzież korzystająca z sieci,często nie zdająca sobie sprawy z zagrożeń jakie tam na nią czyhają.Ponadto,kolejną ważną grupą,do której chcieliśmy dotrzeć z przekazem,byli rodzice i opiekunowie,którzy powinni wiedzieć co ich dzieci robią spędzając czas przy komputerze.Ludzie dorośli często nie zdają sobie sprawy z problemu,ponieważ się o nim nie mówi,a jeśli się nie mówi,to nie ma się czym martwić.Kolejna grupa,do której skierowana była kampania to potencjalni sprawcy,którzy nie zdają sobie sprawy,że ich działania nakierowane na uwodzenie dzieci w Internecie są niezgodne z prawem i że grozi za nie kara pozbawienia wolności. Założeniem kampanii było dotarcie do wszystkich zainteresowanych z informacją,że działania uwodzenia dzieci w sieci są przestępstwem i grozi za nie kara więzienia.Uwrażliwienie rodziców i opiekunów,na to co dziecko robi w sieci;Uświadomienie społeczeństwa,że człowiek polujący na dzieci w sieci to przestępcć;promocja oferty pomocowej www.helpline.org.pl i www.dyżurnet.pl;poinformowanie potencjalnych sprawców,że nie są bezkarni;ich działania są przestępstwem. Uzasadnienie społecznego celu kampanii czyli autentyczność społecznego przedmiotu kampaniiWedług badań sondażowych,blisko 3/4 spośród najmłodszych internautów otrzymuje w sieci propozycje spotkania w świecie realnym.Ponad 1/4 skorzystała z niej co najmniej raz.Tym większym sukcesem jest więc wprowadzenie przepisów pozwalających na ściganie,karanie osób,których celem jest wykorzystanie dziecka,nawet jeśli nie doszło do niego w świecie realnym.Realizując kampanię poruszyliśmy ten problem wprost,ukazaliśmy rodzicom jego wagę oraz wskazaliśmy ofiarom miejsca,w których otrzymają pomoc. Wykorzystanie narzędzi komunikacjiW związku z efektywnością I edycji kampanii,wykorzystaliśmy doświadczenie i wiedzę z poprzedniego projektu.Wykorzystaliśmy media o największym zasięgu oddziaływania: Działania PRW obszarze działań PR było zorganizowanie konferencji(skierowanej do mediów)poświęconej nowelizacji kodeksu karnego,ułatwiającej wykrywanie i karanie uwodzenia w sieci.Składała się z kilku paneli tematycznych,podczas których omówiono nowe regulacje prawne dotyczące wykorzystania seksualnego dzieci w Internecie zaprezentowano nową odsłonę kampanii,wskazano nasiloną rolę policji w zakresie zwalczania przestępczości seksualnej wobec dzieci w sieci oraz w jaki sposób można jej przeciwdziałać. EfektywnośćWedług badań Omnibus online,przeprowadzonych przez Gemius S.A na zlecenie FDN we wrześniu 2010 r., z przekazami kampanii „Każdy ruch w Internecie zostawia ślad” zetknęło się 41%. dorosłych internautów w wieku 15+.Najbardziej widoczną formą przekazu okazały się spoty reklamowe emitowane w telewizji (74%).Blisko połowa badanych zetknęła się z bannerami kampanii emitowanymi w Internecie (48%).Reklamy zewnętrzne (billboardy i plakaty) odnotowało 15 proc. badanych, reklamy w prasie codziennej 15%,a w magazynach–10% respondentów. KampanijnośćOgólnopolska kampania społeczna Dziecko w Sieci zainicjowana została przez FDN Niczyje w 2004 r. FDN zorganizowała do tej pory kilka akcji społecznych poświęconych problemowi bezpieczeństwa w Sieci w ramach kampanii „Dziecko w Sieci”,m.in.„Nigdy nie wiadomo, kto jest po drugiej stronie”, „Internet to okno na świat".Działania w ramach akcji„Dziecko w sieci” będą kontynuowane, każdorazowo w trosce o bezpieczeństwo młodych użytkowników Internetu. Opis inicjatoraFundacja Dzieci Niczyje oraz Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa tworzące Polskie Centrum Programu Safer Internet. Opis pomysłu reklamowego - jeśli dotyczyW związku z sukcesem przygotowanej w 2004 r.kampanii„Cześć, jestem Wojtek i też mam 12 lat" oraz rozpoznawalnością bohaterów Wojtka i Ani,postanowiliśmy wykorzystać ich wizerunek w kolejnej edycji działań przeciwko uwodzeniu dzieci w sieci,tworząc kontynuację oryginalnej historii. W nowej odsłonie kampanii,bohaterowie historii pojawiają się ponownie podczas rozmowy ze sobą online,jednak tym razem za Wojtkiem zamyka się krata więzienna (konsekwencje napastowania nastolatków w sieci). InsightZałożenia kampanii były wielokierunkowe,ponieważ przekaz miał dotrzeć zarówno do rodziców i opiekunów,ale również do sprawców,których zachowanie było do tej pory bezkarne.Chcieliśmy dotrzeć do grona młodych osób dotkniętych przestępstwem wykorzystywania w sieci.Udało nam się uświadomić potencjalnym ofiarom,że prawo zawsze jest po ich stronie oraz wskazać instytucje do których można zgłosić się po pomoc.Zwróciliśmy uwagę nastolatkom, aby byli czujni zawierając nowe znajomości w Internecie. BIG IDEAGłówną koncepcją kampanii było wykorzystanie motywu poprzedniej edycji kampanii„Cześć jestem Wojtek i też mam 12 lat"oraz rozszerzenie historii o kolejną scenę(główny bohater za kratami więziennymi).Wykorzystując element kraty(w dosłowny/dosadny sposób)zobrazowaliśmy powagę problemu oraz konsekwencje napastowania dzieci w sieci.Podstawą wykorzystania motywu kraty więziennej było nagłośnienie zmian, dotyczących nowelizacji kodeksu prawnego,według której uwodzenie dzieci w sieci to przestępstwo . Kreatywnosć działań - niekonwencjonalnych formPoza działaniami medialnymi na stronie www.dzieckowsieci.pl przygotowano kurs |
Kraj | Polska |
Kategoria konkursowa | Inicjatywy obywatelskie |
Problemy społeczne | Walka z przemocą |
Nadawca | Fundacja Dzieci Niczyje |
Wykonawca | VA Strategic Communication |
Adresaci | dzieci, rodzice, potencjalni sprawcy |
Media | TV, RADIO, PRINT, INTERNET |
Data zgłoszenia | 07.04.2011 |
Dodatkowe materiały | Spot tv |
plik: file_20110408104318_780.mp3 Spot radiowy | |
plik: file_20110408104701_859.PDF Plakat |