Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2010



08.04.2011

„Zmień swoje życie. Pomożemy Ci w tym”

KATEGORIA: Inicjatywy instytucji publicznych

POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ

Krótki opis projektu

Kampania miała na celu poinformowanie osób doznających przemocy o możliwościach uzyskania pomocy w Ogólnopolskim Pogotowiu dla ofiar przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia”. Grupę docelową stanowiły ofiary i świadkowie przemocy w rodzinie.

Strategia

Badania pokazują, że dla wielu osób przemoc w rodzinie ciągle pozostaje tematem tabu. Mimo nagłaśniania problemu i prowadzenia od kilkunastu lat działań edukacyjnych w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie, osoby doznające przemocy mają problemy z dotarciem do specjalistów, którzy mogliby pomóc im w poradzeniu sobie z przemocą. Działające od ponad 15 lat na zlecenie PARPA Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieskiej Linia” prowadzi telefon (801-12-00-02 płatny pierwszy impuls połączenia) gdzie dyżurują psycholodzy i prawnicy przygotowani do udzielania wsparcia i porad, a w sytuacji zagrożenia życia i zdrowia do podejmowania interwencji.
Nadrzędnym celem kampanii było ułatwienie osobom krzywdzonym przez najbliższych dostępu do profesjonalnej, bezpłatnej pomocy. Wiązało się to ze zwiększeniem wiedzy ofiar i świadków przemocy nt możliwości uzyskania pomocy, zmianą postaw wobec zjawiska przemocy w rodzinie i gotowością do korzystania z narzędzi jakie daje znowelizowana (sierpień 2010r) ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie.

Uzasadnienie społecznego celu kampanii czyli autentyczność społecznego przedmiotu kampanii

PARPA działa na mocy ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Zgodnie z ustawą, zadania z zakresu przeciwdziałania alkoholizmowi wykonuje się poprzez odpowiednie kształtowanie polityki społecznej, w tym m.in. przeciwdziałanie przemocy w rodzinie (art. 2 ust.1 pkt. 7). Kampania służyła też promocji znowelizowanej ustawy o przeciwdziałaniu przemocy rodzinie i zadań wynikających z Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie na lata 2006-2016.

Wykorzystanie narzędzi komunikacji

W trakcie kampanii wykorzystano plakaty i ulotki z hasłem „Zmień swoje życie. Pomożemy Ci w tym. Wsparcie jest bliżej niż myślisz (...)” oraz ofertą Pogotowia „Niebieska Linia”. W ulotkach w formie „wydzieranki” (format karty kredytowej) zamieszczono informacje o możliwościach uzyskania pomocy zarówno w Pogotowiu „Niebieska Linia” jak i innych, ogólnopolskich placówkach interwencyjno-pomocowych.
Na stronie internetowej www.niebieskalinia.info dostępne były banery internetowe wykonane w programie flash, które podmioty mogą zamieścić na swoich stronach internetowych. Reklamę zamieszczono także w prasie: adresowanej do profesjonalistów – miesięcznik „Charaktery”, „popularnej” – „Super Express” i kobiecej - „Oliwia”. Dodatkowo informacja o kampanii zamieszczana była w prasie lokalnej przez samorządy lokalne do których trafiła informacja wraz plakatami i ulotkami.
Ulotki za pośrednictwem firmy IDS, zajmującej się dystrybucją materiałów informacyjno-promocyjnych, trafiły do placówek medycznych i były dostępne dla pacjentów.

Działania PR

Kampania została objęta patronatem Ministra Zdrowia. Włączyły się w nią – także użyczając swoje logo – Ministerstwo Sprawiedliwości, Komenda Główna Policji i Krajowa Rada Kuratorów Sądowych.

Efektywność

Informacje o kampanii oraz plakaty i ulotki zostały wysłane do wszystkich samorządów lokalnych, ośrodków pomocy społecznej, komend i komisariatów policji, sądów okręgowych i rejonowych, prokuratur okręgowych i rejonowych. Reklama (plakat z tekstem informacyjnym) została zamieszczona przez PARPA w miesięcznikach „Charaktery”, „Oliwia” oraz w gazecie ”Superexpress” oraz przez samorządy gminne w prasie lokalnej.
W celu zwiększenia dostępności do profesjonalnej pomocy w Pogotowiu „Niebieska Linia” na okres trzech miesięcy uruchomiono dodatkową - trzecią - linię telefoniczną (801-12-00-02). W wyniku kampanii zwiększyła się liczba osób dzwoniących do Pogotowia „Niebieska Linia”. W omawianym okresie o 20% zwiększyła się liczba telefonów z prośbą o informacje, pomoc i interwencję.
29 listopada 2010r pomiędzy PARPA, Ministerstwem Sprawiedliwości i Komendą Główną Policji podpisane zostało porozumienie o współpracy w zakresie prowadzenia telefonu dla ofiar przemocy w rodzinie. W wyniku porozumienia banery promujące Pogotowie „Niebieska Linia” zostały umieszczone na stronach internetowych Ministerstwa Sprawiedliwości, Komendy Głównej Policji, wszystkich sądów okręgowych i rejonowych, prokuratury oraz komend policji.
Do odbiorców trafiło ogółem prawie 150 tys. szt. ulotek i ok. 30 tys szt. plakatów.
Kwota przeznaczona na kampanię w 2010r – 74.604,38 zł, w 2011r.

Kampanijność

Promocja Ogólnopolskiego Pogotowia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia” jest realizowana sukcesywnie przy okazji przedsięwzięć PARPA. Rozpoczęte w formie kampanii w 2010r. działania były kontynuowane w pierwszym kwartale 2011r – dystrybucja plakatów i ulotek, banery internetowe, insert i reklama w „Charakterach”.
W 2011r przeznaczono 44.145,21

Opis inicjatora

PARPA –agenda rządowa, podległa Ministrowi Zdrowia. Realizuje zadania dot. profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, w tym prowadzi Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia”

Opis pomysłu reklamowego - jeśli dotyczy

1. Odejść od epatowania skutkami przemocy fizycznej - wiele ofiar ulega przemocy psychicznej i nie identyfikuje się z wizerunkiem pobitej kobiety;
2. dać nadzieję na „lepsze jutro”, zachęcić do skorzystania z pomocy „Niebieskiej Linii”.
Wykorzystano zdjęcie kobiecej twarzy, oświetlonej tak, że lewa część wyłania się z cienia, a prawa jest w pełnym świetle. Uśmiech podkreślony niebieską linią ma na zasadzie skojarzenia pomóc zapamiętać nazwę placówki.

Insight

Osoby doznające przemocy w rodzinie oraz świadkowie mają wewnętrzne opory związane ze zgłoszeniem przemocy do służb. Wpływa na po poczucie wstydu, bezradności, brak wiary w skuteczność interwencji służb, a czasem brak wiedzy nt. możliwości uzyskania pomocy. W sierpniu 2010r. znowelizowana ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie wprowadziła szereg rozwiązań prawnych, które pozwalają na bardziej skutecznie udzielanie pomocy rodzinom, w których jest przemoc.

BIG IDEA

Głównym celem kampanii było przypomnienie o funkcjonowaniu Ogólnopolskiego Pogotowia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia”, jego ofercie i dostępności oraz promocja wybranych rozwiązań prawnych wynikających z nowelizacji ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie.


KrajPolska
Kategoria konkursowaInicjatywy instytucji publicznych
Problemy społeczneWalka z przemocą
NadawcaPaństwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Al. Jerozolimskie 155, 02-326 Warszawa, tel. 22/2506357
WykonawcaAgencja reklamowa „Cobalt Blue”, Warszawa
Adresaciosoby doznające przemocy w rodzinie i świadkowie
Mediaprasa centralna i lokalna
Data zgłoszenia08.04.2011