12.04.2011 Przeciwdziałaj dyskryminacji - to nie jest trudne! KATEGORIA: Inicjatywy lokalne Plakat Plakat Plakat Plakat Plakat Krótki opis projektuCel: Zwiększenie udziału osób wykluczonych społecznie w życiu społeczno – kulturalnym środowisk lokalnych
Grupa docelowa: instytucje i organizacje działające w społecznościach lokalnych pragnące realizować działania przyczyniające się do ograniczenia zjawiska dyskryminacji i wykluczenia społecznego StrategiaDefinicja problemu
Sytuacja osób należących do grup mniejszościowych w Polsce jest ciągle trudna. Pomimo zmian wynikających z przepisów prawa, a także otwarcia się Polski na inne kraje i kultury w społeczeństwie dominuje brak zrozumienia dla sytuacji i problemów z jakimi borykają się osoby należące do tych grup, wynikający z małej wrażliwości na różnorodność oraz małej liczby możliwości konfrontowania się (spotkania) z tymi osobami. Skutkiem tego są 'niewidzialne' bariery jakich doświadczają osoby należące do grup mniejszościowych w codziennym życiu oraz doświadczane przez nich dyskryminacyjne zachowania - od utrudniania podjęcia zatrudnienia, przez przemoc psychiczną i fizyczną.
Jednocześnie obserwowalne jest ograniczone zainteresowanie prowadzeniem tego typu działań osób powołanych do prowadzenia edukacji w społecznościach lokalnych (instytucje publiczne, w tym domy kultury, biblioteki, centra aktywności lokalnej, organizacje pozarządowe) do podejmowania tej tematyki w realizowanych działaniach oraz deficyt kompetencji do prowadzenia edukacji społecznej w tym zakresie. Wynikają one m.in. z niewielkiej dostępności do pomysłów/ materiałów wskazujących w jaki sposób można prowadzić tego typu działania w małych społecznościach.
Uzasadnienie wyboru grupy docelowej
Grupą docelową kampanii są osoby mogące prowadzić działania edukacyjne związane z przeciwdziałaniem dyskryminacji w społecznościach lokalnych - instytucje publiczne oraz organizacje pozarządowe.
Cele kampanii
- zwiększenie kompetencji społeczności lokalnych do przeciwdziałania dyskryminacji w życiu społeczno – kulturalnym
- zwiększenie zainteresowania społeczności lokalnych prowadzeniem działań w zakresie przeciwdziałania dyskryminacji. Uzasadnienie społecznego celu kampanii czyli autentyczność społecznego przedmiotu kampaniiInicjator kampanii, Stowarzyszenie Lambda Warszawa jest organizacją, której celem jest m.in. przeciwdziałanie dyskryminacji, w tym dyskryminacji ze względu na płeć i orientację seksualną. Stowarzyszenie od 2004 roku uczestniczy w przygotowaniu i realizacji inicjatyw, służących przeciwdziałaniu dyskryminacji - m.in. Europejski Rok Równych Szans dla Wszystkich, Komisja Dialogu Społecznego ds. równego traktowania, koordynacja na terenie Polski 'żywych blibliotek'. Wykorzystanie narzędzi komunikacjiNarzędzia komunikacji reklamowej i PR
- komunikacja za pomocą materiałów drukowanych (podręcznik przedstawiający możliwości prowadzenia działań edukacyjnych w zakresie przeciwdziałania dyskryminacji w społecznościach lokalnych) i plakatu - otrzymały je wszystkie gminy w Polsce
- wystawa - wystawę można wypożyczyć nieodpłatnie do wykorzystania jej w prowadzeniu działań antydyskrmyinacyjnych: przedstawia ona sytuację osób należących do grup dyskryminowanych, te osoby w sytuacjach codziennego życia oraz dostarcza informacji na temat doświadczanej przez nie dyskryminacji i wykluczenia
- bannery elektroniczne oraz artykuły sponsorowane na stronach partnerów medialnych.
Uzasadnienie wyboru mediów
Do uczestnictwa w kampanii wybrano media, z których korzystają przewidywani odbiorcy projektu - scharakteryzowano ich na potrzeby kampanii jako osoby wykazujące aktywność społeczną, poszukujące możliwości realizacji nowatorskich działań, interesujące się rozwojem lokalnym. Dlatego też patronami medialnymi zostały portale przeznaczone dla organizacji pozarządowych (ngo.pl), portale prezentujące sytuację osób należących do grup mniejszościowych (osoby niepełnosprawne, kobiety, mniejszości seksualne). Należy podkreślić, że tematyka podejmowana przez projekt stanowi w Polsce ciągle temat uznawany za kontrowersyjny i pozyskanie partnerów medialnych nie jest łatwe. Działania PR-artykuły sponsorowane w portalach homiki.pl, ngo.pl, innastrona.pl
-bannery (odnośniki do strony projektu) na stronach ngo.pl, afryka.org, www.bezuprzedzen.pl, www.niepelnosprawni.pl, independent, homiki.pl, innastrona.pl, wstronekobiet.pl
-profile na portalach społecznościowych - facebook.pl, nk.pl, grono.net
-strona internetowa projektu www.przeciwdziałajdyskryminacji.pl
-wysyłka podręcznika stanowiącego inspirację do prowadzenia działań antydyskryminacyjnych do wszystkich gmin w Polsce EfektywnośćEfektywność zmian jako postaw
Realizator kampanii, z uwagi na jej lokalny i rozproszony charakter nie przeprowadził badania ewaluacyjnego oceniający zmianę postaw lub rozpoznawalność przekazu kampanii. Pośrednio o zmianach postaw oraz efektach przeprowadzonej kampanii świadczy zarejestrowane przez Stowarzyszenie przeprowadzenie łącznie 116 wydarzeń antydyskryminacyjnych w społecznościach lokalnych, inspirowanych przekazem Kampanii. Pozawala to wnioskować na temat skuteczności przekazu kampanii, który zachęcał do podjęcia właśnie takich działań, dostarczając do tego adekwatnych narzędzi.
Dotarcie kampanii
Całkowitą liczbę odbiorców kampanii szacujemy na około 18,6 tys. osób, w tym:
- 2479 gmin, które otrzymały publikację
- 2500 osób, które obejrzały wystawę w trakcie jej pięciu prezentacji
- 2300 osób, które pobrały podręcznik ze strony internetowej kampanii
- 11300 unikalnych odwiedzin strony internetowej kampanii
Ilość publikacji medialnych
Łącznie około 20 ze strony partnerów medialnych, dodatkowo w związku z przeprowadzonymi pokazani wystawy około 100 artykułów w mediach lokalnych (średnio 20 artykułów towarzyszących prezentacji wystawy w jednej lokalizacji)
Informacja o wydanych środkach na kampanię
Całkowity koszt - 54 348 zł. KampanijnośćW kolejnych latach planuje się udostępnianie materiałów projektu dla zainteresowanych podmiotów. Na materiały te składają się podręcznik wyjaśniający w jaki sposób przygotować i przeprowadzić działania edukacyjne w zakresie przeciwdziałania dyskryminacji w społecznościach lokalnych oraz towarzysząca im wystawa/ Opis inicjatoraLambda Warszawa powstała w 1997 roku, jednym z obszarów aktywności organizacji jest prowadzenie działań przeciwdziałających dyskryminacji, przede wszystkim ze względu na płeć i orientację seksualną. Opis pomysłu reklamowego - jeśli dotyczyNie dotyczy. InsightPrzekaz kampanii jest skierowany do osób które chcą prowadzić różnorodne działania edukacyjne w społecznościach lokalnych, poszukujących inspiracji w zakresie podejmowanej tematyki. Kampania poprzez proste hasło wskazujące, że przeciwdziałanie dyskryminacji nie jest trudne ma je do tego zachęcić. BIG IDEAJeżeli myślisz, że dyskryminacja to trudny temat do działań w społecznościach lokalnych - pokażemy ci, że tak nie jest. Kreatywnosć działań - niekonwencjonalnych formUżycie do promocji podręcznika, przedstawiającego w kompleksowy sposób możliwości prowadzenia edukacji antydyskryminacyjnej w społecznościach lokalnych. Jednocześnie kreacja podręcznika zachęca do odwiedzenia strony projektu i (czego oczekują organizatorzy kampanii), podjęcia działań. |