Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2010



15.04.2011

Super W 

KATEGORIA: Inicjatywy obywatelskie

POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ

Pod hasłem „Super W. Czas prawdziwych bohaterów” ruszyła rekrutacja wolontariuszy SZLACHETNEJ PACZKI i AKADEMII PRZYSZŁOŚCI. Z myślą o nich powstał specjalny serwis internetowy. Tu każdy mógł zobaczyć siebie w roli superbohatera, o którym mówią dziennikarze i sławni ludzie, w roli kogoś, kto naprawdę odmieni świat…

Krótki opis projektu

CEL
• zrekrutowanie wolontariuszy akcji Stowarzyszenia WIOSNA: 5000 wolontariuszy akcji SZLACHETNA PACZKA i 1095 wolontariuszy w projekcie AKADEMIA PRZYSZŁOŚCI
• promocja wolontariatu jako prawdziwego bohaterstwa

GRUPA DOCELOWA
Polacy w wieku 18-30 lat

CZAS KAMPANII 15.09.2010 - 30.10.2010

Strategia

Programy pomocowe Stowarzyszenia WIOSNA wymagają od wolontariuszy ogromnego i bardzo osobistego zaangażowania. W SZLACHETNEJ PACZCE docierają oni do biednych rodzin w swojej okolicy, przeprowadzają ankiety środowiskowe, a następnie opiekują się jedną rodziną aż do końca akcji. W AKADEMII PRZYSZŁOŚCI wolontariat polega na całorocznej pracy z dziećmi, mającymi szkolne porażki – wolontariusz pomaga jednemu z uczniów AKADEMII w rozwiązaniu konkretnego problemu w nauce, a także w odbudowaniu poczucia własnej wartości. Stowarzyszenie WIOSNA promuje model pomocy 1:1:1 – każdej potrzebującej rodzinie/dziecku pomaga indywidualnie jeden wolontariusz i jeden konkretny darczyńca. Praca wolontariusza to wyjątkowe zaangażowanie, ale też odwaga, by wejść w świat biedy, porażek i realnie zmieniać świat.

Kampanię przygotowano z myślą o ludziach w wieku 18-30 lat. Założenie to oparto o dane dotyczące osób biorących udział w akcjach w poprzednich latach – w obu projektach większość (ok. 75%) stanowili studenci.

Kampania toczyła się przede wszystkim w Internecie. Na stronie rekrutacyjnej www.superw.pl znajdowała się specjalna aplikacja internetowa – każdy, kto tam wszedł mógł „wkleić” swoje zdjęcie do spotu promującego kampanię „Super W” i zobaczyć siebie w roli superbohatera w specjalnym wydaniu Teleexpressu. Film ze swoim udziałem można było następnie przesłać swoim znajomym lub opublikować na Facebooku. W spocie „Super W” wystąpili prezenterzy Teleexpressu Maciej Orłoś i Beata Chmielowska-Olech oraz znani aktorzy młodego pokolenia, Mateusz Kościukiewicz i Olga Frycz.

Kampania miała zaowocować zrekrutowaniem 6 tysięcy wolontariuszy: 5000 wolontariuszy SZLACHETNEJ PACZKI i 1095 wolontariuszy AKADEMII PRZYSZŁOŚCI. Naszym celem była też promocja wolontariatu jako prawdziwego bohaterstwa i osoby wolontariusza, który jest bohaterem, dokonuje wyjątkowych czynów i zmienia świat wokół siebie

Uzasadnienie społecznego celu kampanii czyli autentyczność społecznego przedmiotu kampanii

Wolontariat to jedna z najważniejszych form zaangażowania w społeczeństwie obywatelskim. W Polsce wciąż w wolontariat angażuje się dużo mniej osób (zaledwie 16%) niż w pozostałych krajach europejskich. Stowarzyszenie WIOSNA promuje tę formę pomocy, realizując dwa ogólnopolskie programy pomocowe oparte o bardzo duże zaangażowanie wolontariuszy. Wypływa to z idei pomocy mądrej i bezpośredniej, która przyświeca nam od 10 lat: „to nie rzeczy pomagają, a ludzie”.

Wykorzystanie narzędzi komunikacji

Najważniejszym narzędziem wykorzystanym w kampanii była strona internetowa www.superw.pl oraz interaktywny spot promujący akcję. Film nakręcono we współpracy z redakcją Teleexpressu w konwencji specjalnego wydania programu – Maciej Orłoś donosi o 
narodzinach wielkiego bohatera, a reporterka relacjonuje na żywo wydarzenia z placu Zamkowego w Warszawie, gdzie zebrał się rozentuzjazmowany tłum. Twarz superbohatera pojawia się na wielkiej płachcie na Zamku Królewskim i koszulce znanego aktora. Tym bohaterem może stać się każdy – przenośnie i dosłownie, bo właśnie w te miejsca aplikacja internetowa umożliwia wklejenie własnego zdjęcia.

Przykład spotu z wklejonym zdjęciem można obejrzeć klikając link:

http://www.superwu.pl/index.php?name=d4x6ipjpne

(w materiałach dodatkowych załączono plik bez wklejonego zdjęcia)

Kampania Super W promowana była na antenie Teleexpressu, którego dziennikarze osobiście zaangażowali się w akcję, dodatkowo „zajawka” w której Maciej Orłoś zachęca do wejścia na stronę www.superw.pl emitowana była na antenie TVP1. Pozostałe działania promocyjne i reklamowe koncentrowały się w Internecie – w mediach społecznościowych, serwisach studenckich i portalach pracowych. Ponadto kampania prowadzona była na poziomie regionalnym przez wojewódzkie i rejonowe struktury SZLACHETNEJ PACZKI i AKADEMII PRZYSZŁOŚCI (prasa regionalna i studencka, radia studenckie, lokalne portale, plakaty na uczelniach, ulotki w kinach, kawiarniach, akademikach, etc.).

Działania PR

Działania PR kampanii Super W podzielić można na trzy etapy:

• początek akcji: w Teleexpressie ukazuje się materiał o tajemniczym bohaterze, dzień później okazuje się, że tym kimś jest Super W, czyli wolontariusz WIOSNY
• zamieszczanie informacji o rekrutacji w Internecie i mediach regionalnych (media społecznościowe, fora studenckie, portale z ogłoszeniami o pracę, w radiu i prasa studencka)
• zainteresowanie mediów ogólnopolskich i branżowych nietypową kampanią promującą wolontariat

Efektywność

Dzięki kampanii Super W udało się zrekrutować w całej Polsce:

• 5780 wolontariuszy do akcji SZLACHETNA PACZKA 2010
• 1095 wolontariuszy do akcji AKADEMIA PRZYSZŁOŚCI w roku szkolnym 2010/2011

W czasie kampanii ukazało się 237 materiałów dziennikarskich o akcji Super W w telewizji, prasie, radiu i Internecie.

Wszystkie koszty przygotowania i przeprowadzenia kampanii wyniosły 16 tys. złotych.

Kampanijność

Kampania Super W była pierwszą zorganizowaną na ogólnopolską skalę akcją rekrutacji wolontariuszy do wszystkich projektów Stowarzyszenia WIOSNA. W poprzednich latach wolontariusze rekrutowani byli przez każdy projekt osobno i bez wykorzystania środków masowego przekazu.

Kolejne odsłony kampanii Super W planowane są każdego roku na przełomie września i października.

Opis inicjatora

Kampanię Super W przygotowało działające od 2001 roku Stowarzyszenie WIOSNA, które realizuje dwa ogólnopolskie programy pomocowe: SZLACHETNĄ PACZKĘ i AKADEMIĘ PRZYSZŁOŚCI.

Opis pomysłu reklamowego - jeśli dotyczy

Super W to wielki bohater. Kim tak naprawdę jest? – ta zagadka była punktem wyjścia dla kampanii. Odpowiedź brzmi: Super W może stać się każdy, jeśli tylko znajdzie odwagę i moc, aby pomagać innym.
Kampanię utrzymano w konwencji filmów i komiksów o superbohaterach, odznaczających się nadprzyrodzoną mocą. Hasło „Czas prawdziwych bohaterów” nieprzypadkowo brzmiało jak tytuł hollywoodzkiej produkcji, choć po odkryciu prawdziwego sensu kampanii nabierało dodatkowego znaczenia.

Insight

Kampania Super W odwoływała się do aspiracji młodych ludzi, by być bohaterem, sprawdzić się i wykazać odwagą, ale też, by poprzez pomaganie innym poczuć, że jest się kimś wyjątkowym.

BIG IDEA

Pomysł na reklamę opierał się o pytanie: „kim jest Super W?” i odpowiedź, wskazującą na odbiorcę kampanii. Stąd zrealizowano interaktywny spot, w którym każdy mógł wkleić swoją fotografię i zobaczyć właśnie siebie w roli superbohatera. Podobny zamysł przyświecał tworzeniu kreacji graficznej na stronę internetową, plakaty i ulotki – dłoń z wyciągniętym do przodu palcem wskazującym jasno i dobitnie wskazywała, że Super W to właśnie Ty!

Kreatywnosć działań - niekonwencjonalnych form

Strona www.superw.pl i zamieszczony na niej interaktywny spot – wklejając własne zdjęcie można było zobaczyć siebie w roli wielkiego bohatera w specjalnym wydaniu Teleexpressu.


KrajPolska
Kategoria konkursowaInicjatywy obywatelskie
Problemy społeczneWolontariat
NadawcaStowarzyszenie WIOSNA
WykonawcaStowarzyszenie WIOSNA we współpracy firmami Dius Film, Prasa i Film oraz AdMinistry
AdresaciPolacy w wieku 18-30 lat
MediaInternet
Data zgłoszenia15.04.2011
Dodatkowe materiały