Kampanie zgłoszone do konkursu
|
15.04.2011 „Ratujemy bałtyckie foki szare.” KATEGORIA: Inicjatywy obywatelskie
Krótki opis projektuCelem kampanii było uświadomienie społeczeństwu, że w Polsce, w wodach Bałtyku, mieszkają foki szare, a im życiu niestety zagraża ciągłe niebezpieczeństwo, wynikające z degradacji środowiska naturalnego na bałtyckich plażach. Chcieliśmy uruchomić w świadomości innych odruch dbania o środowisko. StrategiaW Bałtyku żyje kilka gatunków fok, w tym foka szara, zwana „polską” foką, gdyż polskie plaże były od zawsze jej naturalną ostoją. Niestety coraz rzadziej spotyka się ją na polskich plażach, gdyż z uwagi na ciągłe zagospodarowywanie nadmorskich plaż, to płochliwe zwierzę szuka bezpieczniejszych miejsc do życia. Ratunkiem dla polskiej foki szarej jest wyznaczenie terenów objętych statusem rezerwatu, gdzie foka mogłaby bezpiecznie bytować oraz edukacja społeczeństwa w zakresie odpowiednich zachowań w stosunku do fok – niepłoszenie, niedokarmianie itd. Kampania skierowana była do ogółu społeczeństwa - zarówno kobiet jak i mężczyzn, rodzin z dziećmi, miała na celu poszerzanie wiedzy na temat problemu foki szarej również wśród najmłodszych. W związku z tym, skoncentrowaliśmy się na grupie z potencjałem postawy społecznej, osób popierających działania proekologiczne. Wybraliśmy grupę osób, dla których bardzo ważny jest komfort, wygoda ale jednocześnie podążających za nowościami i trendami, prezentujących postawę proekologiczną. Grupa docelowa to osoby o wysokiej świadomości zachowań proekologicznych lub ze skłonnościami do podwyższenia tej świadomości. Osoby nowoczesne, ale pragmatyczne podążające za technologiami przynoszącymi praktyczną korzyść, a nie za gadżetami. Założeniem kampanii było zobrazowanie problemu związanego z degradacją środowiska przez człowieka na bałtyckich plażach, które były kiedyś zamieszkiwane przez uroczy gatunek fok szarych. Niestety z czasem plaże zostały zanieczyszczone, w skutek czego foki musiały szukać domu gdzie indziej. Uzasadnienie społecznego celu kampanii czyli autentyczność społecznego przedmiotu kampaniiAkcja miała na celu uruchomienie w świadomości ludzi odruchu chęci dbania o środowisko naturalne. Foki szare chcą mieć swój dom na bałtyckich plażach i wspólnie możemy im takie miejsce stworzyć. Wykorzystanie narzędzi komunikacjiW ramach kampanii zrealizowany został "Nadmorski road show", składający się z 30 odrębnych eventów w 6 nadmorskich kurortach – 3 akcje dziennie: rano i po południu na plaży, wieczorem na deptaku. Akcje skierowane były głównie na edukację dzieci w temacie ochrony fok, a rodziców również w zakresie szerszej świadomości ekologicznej, związanej z oszczędzaniem wody i energii (dzięki Green Technology Bosch). Działania PRPartnerem kampanii była firma Bosch, która wykorzystując renomę swojej marki jako proekologicznej wzmocniła siłę oddziaływania docierając do użytkowników sprzętu AGD, dla których bardzo ważne jest oszczędzanie wody i energii. EfektywnośćNie dysponujemy danymi ewaluacyjnymi dotyczącymi zmian parametrów świadomości społecznej problemu. Natomiast fakt, iż inicjatorzy kampanii zdecydowali się na przeprowadzenie kolejnej edycji akcji latem 2011r., niezbicie świadczy o efektywności podjętych działań. KampanijnośćW związku z wielkim zainteresowaniem i entuzjazmem wypoczywających nad morzem Polaków, z jakim spotkały się działania prowadzone latem 2010 roku, inicjatorzy akcji postanowili zorganizować kolejny cykl imprez w nadmorskich miejscowościach wypoczynkowych w sezonie letnim 2011. Kampania będzie tym razem organizowana w oparciu o jeszcze bogatszy scenariusz aktywności edukacyjnych skierowanych zarówno do dorosłych, jak i dzieci. Opis inicjatoraWWF jest jedną z największych na świecie organizacji działających na rzecz ochrony środowiska naturalnego. Bosch-producent sprzętu AGD w oparciu o tzw. GREEN TECHNOLOGY i firmę dbającą o środowisko. Opis pomysłu reklamowego - jeśli dotyczyW związku z poruszanym problemem głównym bohaterem reklamy była foka szara, której wizerunek wykorzystaliśmy we wszystkich materiałach promujących kampanię. Wykorzystanie wizerunku, bezbronnego ssaka miało na celu wywołanie silnych emocji i głębszego zastanowienia się nad postawą społeczeństwa wobec środowiska naturalnego. Z kolei najmłodsi uczestnicy naszych akcji ambientowych mogli dostrzec w foce, miłe i ładne stworzenie, które potrzebuje opieki i troski. Insight- Niewiedza społeczeństwa na temat faktu, że polskie plaże były naturalną ostoją foki szarej BIG IDEAPomysł reklamowy odwołuje się do emocji konsumenta. Głównym bohaterem kampanii jest foka szara, przykuwająca uwagę konsumentów, wzbudza pozytywne emocje, wreszcie powoduje zainteresowanie problemem i chęć niesienia pomocy. Firmę Bosch w tym ujęciu przedstawiono jako partnera, który nie pozostaje obojętny na problemy ekologiczne lecz wspiera projekt powrotu foki szarej na bałtyckie plaże. Konsumentów nakłanialiśmy do przyłączenia się do wspólnej akcji Bosch&WWF, aby pomóc fokom wrócić do domu. Kreatywnosć działań - niekonwencjonalnych formPostawiliśmy na edukację i informację, poprzez dobrą zabawę. Obraliśmy dwa równolegle kierunki prowadzonych działań ambientowych: |
Kraj | Polska |
Kategoria konkursowa | Inicjatywy obywatelskie |
Problemy społeczne | Edukacja, Ekologia i środowisko, Kampanie wizerunkowe organizacji i instytucji, 1% |
Nadawca | WWF |
Wykonawca | VA Strategic Communication |
Adresaci | Kobiety, mężczyźni, dzieci |
Media | brak |
Data zgłoszenia | 15.04.2011 |