Kampanie zgłoszone do konkursu
|
15.04.2011 Kampania społeczna „Spotkajmy się w bibliotece” KATEGORIA: Inicjatywy obywatelskie
Krótki opis projektuCelem kampanii było StrategiaKampania była jednym z kluczowych elementów działań komunikacyjnych prowadzonych w ramach Programu Rozwoju Bibliotek (PRB), realizowanego przez Fundację Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego. Adresatem PRB są mieszkańcy małych miejscowości. Fundacja chce sprawić, aby nowoczesne i aktywne biblioteki ułatwiły im pełne uczestnictwo w życiu społecznym i gospodarczym. Dlatego prowadzi działania służące wzmocnieniu potencjału bibliotek publicznych. Uzasadnienie społecznego celu kampanii czyli autentyczność społecznego przedmiotu kampaniiInicjatorem kampanii była Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego, która prowadzi Program Rozwoju Bibliotek. Wizja biblioteki prezentowana w kampanii była zbieżna z wizją biblioteki realizowaną w ramach PRB. W jej myśl biblioteki powinny być miejscami otwartymi, inspirującymi, których działalność wykracza poza tradycyjne funkcje związane z wypożyczaniem książek. Realizacji tej wizji służą działania podejmowane w programie (m.in. dostawy do bibliotek komputerów, szkolenia bibliotekarzy). Wykorzystanie narzędzi komunikacjiW kampanii zostały wykorzystane następujące narzędzia: Działania PRWystawa w BUWie była okazją do spotkania z przyjaciółmi i interesariuszami PRB: bibliotekarzami, politykami, przedstawicielami instytucji działających na rzecz bibliotek. Instalacje wyeksponowały obszary, które w nieoczywisty sposób łączą się z biblioteką: czytanie, pisanie, spotkanie, informacja, słuchanie, odpoczynek. Najbardziej barwnym elementem było ponad sto wielkich pomarańczowych pufów, które po zakończeniu wystawy pozostały w bibliotece, i z których cały czas korzystają studenci. EfektywnośćPrzed rozpoczęciem kampanii zostało przeprowadzone badanie wizerunku bibliotek i bibliotekarzy. Obecnie trwa ewaluacja dotychczasowych działań podjętych w PRB. Jednym z punktów jest badanie wizerunku bibliotek oraz zmian, które zaszły w stosunku do 2010 roku. Wyniki badań będą dostępne w maju 2011. KampanijnośćKampania była elementem działań promocyjnych i rzeczniczych rozpoczętych w ramach PRB. Polegają one na promowaniu biblioteki jako atrakcyjnego miejsca spotkań. Podstawowym narzędziem jest portal bibliotek publicznych www.biblioteki.org, działania informacyjne są stale prowadzone mediach i na Facebooku, a także za pomocą comiesięcznego biuletynu Programu Rozwoju Bibliotek, który dociera do ponad 4500 odbiorców. Opis inicjatoraInicjatorem kampanii była Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego, która od 2009 r. prowadzi ogólnopolski Program Rozwoju Bibliotek Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności. Opis pomysłu reklamowego - jeśli dotyczyPomysł to pokazanie małej biblioteki jako atrakcyjnego i bezpiecznego miejsca spotkań dla osób w każdym wieku, mających różne zainteresowania. Spot przedstawia bawiące się dzieci, mężczyznę redagującego na komputerze gazetę, kobiety tworzące abażury. Każdej czynności towarzyszy wizualna metafora - pojawiający się kącik dla dzieci czy kolejne wydania gazety. Energia i pomysłowość ludzi sprawia, że biblioteka się zmienia – bibliotekarka razem z mieszkańcami tworzy prawdziwe miejsce spotkań. InsightWedług badań bardzo wielu osobom biblioteka kojarzyła się z książkami i ich wypożyczaniem (odpowiednio 52% i 19%). Jednocześnie najmocniej artykułowaną potrzebą mieszkańców małych miejscowości jest posiadanie bezpiecznego miejsca spotkań bez alkoholu. BIG IDEAPomysł polegał na pokazaniu biblioteki, która nie odbiega aż tak bardzo od rzeczywistości. Taka biblioteka nie mogła być zbyt nowoczesna, a więc nierealna. Kreatywnosć działań - niekonwencjonalnych formKoncepcja wystawy, która mogła zostać łatwo i sprawnie przetransportowana, a następnie zainstalowana w innych miejscach. Wystawa podróżowała więc po całym kraju i odwiedzała różnej wielkości biblioteki. |
Kraj | Polska |
Kategoria konkursowa | Inicjatywy obywatelskie |
Problemy społeczne | Inne, Walka z wykluczeniem społecznym |
Nadawca | Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego |
Wykonawca | Adliner Integrated Marketing Communication |
Adresaci | Mieszkańcy wsi i małych miast |
Media | telewizja, outdoor, Internet |
Data zgłoszenia | 15.04.2011 |
Dodatkowe materiały |