Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2010



15.04.2011

„Bezpieczne drogi ratują życie”

KATEGORIA: Inicjatywy obywatelskie

POWIEKSZ
POWIEKSZ

Kampania była częścią Projektu „Europejski Atlas Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego” (European Road Safety Atlas) realizowanego w ramach Europejskiego Programu Oceny Ryzyka na Drogach EuroRAP (European Road Assessment Programme). Umożliwia on ocenę poziomu zagrożenia zdrowia i życia uczestników ruchu drogowego w krajach Europy według jednolitej metodyki.

Krótki opis projektu

Celem ogólnym kampanii było podniesienie wiedzy polskich kierowców, przedstawicieli mediów, ekspertów i decydentów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego nt. poziomu ryzyka na polskich i europejskich drogach, aby pomóc w redukcji liczby zabitych i ciężko rannych w wypadkach drogowych.

Strategia

W 2009 roku w wypadkach na polskich drogach zginęło 4.572 osób. Od 2008 roku Polska zajmuje 1 miejsce w UE pod względem liczby zabitych na drogach.

W 95% to zachowanie człowieka wpływa na powstanie wypadku drogowego, zaś droga w 35%. Dlatego konieczna jest przede wszystkim zmiana kultury bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego, ale także wskazanie administracji drogowej obszarów infrastruktury wymagających priorytetowej poprawy.

Kampania spełniała następujące cele szczegółowe w 2 grupach docelowych:
a) kierowcy i użytkownicy dróg:
- wpłynięcie na zmianę zachowań na drogach o najwyższym ryzyku (zachowanie szczególnej ostrożności, bezpiecznej prędkości, stosowanie pasów bezpieczeństwa, itp.),
- poinformowanie o możliwości zaplanowania bezpieczniejszej trasy, celem ominięcia czarnych i czerwonych odcinków dróg;
b) eksperci i decydenci odpowiedzialni za bezpieczeństwo ruchu:
- prezentacja międzyregionalnych i międzynarodowych różnic w bezpieczeństwie infrastruktury drogowej,
- pobudzenie do debaty by wyrównywać standardy budowy dróg do najwyższych w Europie,
- mobilizowanie do podjęcia działań oraz umacnianie partnerstwa między tymi, którzy są odpowiedzialni za system bezpieczeństwa ruchu drogowego.

W ramach kampanii „Bezpieczne drogi ratują życie” komunikowano:
• MAPĘ RYZYKA NA POLSKICH DROGACH, która prezentuje 5 poziomów ryzyka: od koloru zielonego (najniższe ryzyko) do koloru czarnego (najwyższe ryzyko),
• ATLAS RYZYKA NA DROGACH W POLSCE – bogato ilustrowany mapami i wykresami folder wraz z komentarzem. Jest on przydatny w szczególności kierowcom planującym bezpieczną podróż, przedstawicielom mediów prezentującym i tłumaczącym problemy bezpieczeństwa ruchu drogowego, administracji drogowej przy podejmowaniu decyzji o usprawnieniu systemu zarządzania bezpieczeństwem oraz politykom do podejmowaniu decyzji o inicjowaniu i wspieraniu działań strategicznych na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce,
• EUROPEJSKI ATLAS RYZYKA.

Uzasadnienie społecznego celu kampanii czyli autentyczność społecznego przedmiotu kampanii

Fundacja Rozwoju Inżynierii Lądowej od lat prowadzi prace badawcze, projektowe i wdrożeniowe na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. W organizacji tej powstał, obecnie rządowy, Krajowy Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego GAMBIT. Fundacja jest inicjatorem Programu EuroRAP w Polsce oraz generalnym wykonawcą projektu Europejski Atlas BRD.
(www.fril.org.pl)

Wykorzystanie narzędzi komunikacji

1. Media relations:
a. konferencja prasowa – (7.10.2010 r., Warszawa),
b. press kit rozesłany do dziennikarzy ogólnokrajowych, branżowych i regionalnych,
c. udział przedstawicieli wykonawców w wywiadach i programach radiowych i telewizyjnych.

2. Internet PR:
a. strona www.eurorap.pl oraz www.eurorap.org -  prezentacja map ryzyka wraz z obszernym komentarzem, możliwość pobrania materiałów ze strony,
b. mapy ryzyka w internetowym narzędziu planowania podróży na portalu www.targeo.pl.

3. BTL:
a. folder „Atlas ryzyka na drogach w Polsce” – nakład 1000 egzemplarzy,
b. plakat „Bezpieczne drogi ratują życie” – nakład 600 sztuk,
c. mapa „Europejski Atlas Ryzyka” – nakład 300 sztuk.
Ponadto polskie mapy ryzyka w raporcie europejskim w formie drukowanej oraz on-line ten-t.eurorap.org - raport przekazany (przez polskiego europosła oraz polskich partnerów projektu) Komisji Europejskiej do planowania działań w nowym Europejskim Programie Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2011–2020.

Dotarcie do grup docelowych za pośrednictwem mediów:
• ogólnokrajowe – zakomunikowanie mapy ryzyka na drogach w Polsce,
• regionalne – prezentacja poziomu ryzyka na drogach regionalnych oraz pozycji w rankingu województw,
• branżowe – dotarcie z informacją do specjalistów zajmujących się problematyką bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Działania PR

• Prezentacja wyników kampanii na branżowych konferencjach naukowych w kraju w 2010 roku: m.in. „Zimowa Szkoła Niezawodności” organizowana przez PAN i Politechnikę Warszawską; Międzynarodowa Konferencja „Ofiary Wypadków Drogowych – Nasza Wspólna Odpowiedzialność”; Komitet Transportu Polskiej Akademii Nauk,
• Internetowa ankieta „Opowiedz nam o bezpieczeństwie na drogach w Twoim województwie” umieszczona na stronie www.eurorap.pl i skierowana do kierowców i uczestników ruchu drogowego.

Efektywność

Budżet kampanii wynosił 100.000 zł. W jego ramach opracowano mapy ryzyka, treści wszystkich materiałów informacyjnych wraz z drukiem, media relations (konferencja prasowa, press kity) oraz zorganizowano kampanię.

Efektywność kampanii:
• 27 tys. odwiedzin na stronie www.eurorap.pl w ciągu pierwszego miesiąca kampanii,
• udział prawie 800 respondentów w internetowej ankiecie „Opowiedz nam o bezpieczeństwie na drogach w Twoim województwie”:
- 32% respondentów widziało mapy ryzyka na drogach w Polsce
- 65% badanych widziało mapy ryzyka w Internecie, 15% w telewizji, 36% w czasopismach np. motoryzacyjnych lub prasie, 5% w radiu
- 95% ankietowanych uznało, że korzystanie z map ryzyka jest bardzo lub dość łatwe
- od 2008 r. wzrósł z 70 do 86% udział osób świadomych, że drogi jednojezdniowe bez pasa dzielącego są najniebezpieczniejszym typem dróg;
• rozpowszechnienie map ryzyka wśród kierowców poprzez media i Internet,
• debata medialna na temat bezpieczeństwa ruchu drogowego zainicjowana ukazaniem się map ryzyka na drogach w Polsce,
• imienne doręczenie folderów z mapami ryzyka do wszystkich decydentów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego,
• wykorzystanie map ryzyka przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad oraz zarządy dróg wojewódzkich do planowania obszarów wymagających priorytetowej poprawy dzięki mapie odcinków krytycznych i propozycjom środków zaradczych,
• wzmocnienie partnerstwa pomiędzy 12 instytucjami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo dróg: rządowymi, pozarządowymi, prywatnymi i mediami dzięki zaangażowaniu w kampanię,
• nacisk społeczny na zarządców dróg ze strony kierowców bądź organizacji działających na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu na lokalnych drogach poprzez wykorzystywanie wyników badań jako argumentów i dowodów wskazujących na podjęcie działań,
• linki do strony www.eurorap.pl oraz publikacja map ryzyka na innych portalach internetowych (www.targeo.pl).

Szczegóły w załączonej prezentacji Power Point.

Kampanijność

Kampania „Bezpieczne drogi ratują życie” jest kontynuacją dwóch wcześniejszych kampanii prowadzonych w Polsce w latach 2008 i 2009 w ramach projektu „Europejski Atlas Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego”. Mapy ryzyka mogą być corocznie aktualizowane oraz porównywane w stosunku do poprzednich okresów. Planowana jest realizacja nowego projektu pt. „Atlas ryzyka na drogach w Polsce w latach 2011-2015”.

Opis inicjatora

Fundacja Rozwoju Inżynierii Lądowej - niezależna organizacja użytku publicznego stworzona przy Politechnice Gdańskiej w celu rozwoju i promocji dyscypliny naukowej „Inżynieria lądowa".

Insight

Punktem wyjścia jest wysoki poziom ryzyka na drogach w Polsce. W 95% to indywidualne zachowania człowieka wpływają na powstanie wypadku drogowego, zaś droga w 35%. Dlatego, by zredukować ryzyko konieczne jest przede wszystkim wpłynięcie na zmianę zachowań kierowców na niebezpiecznych odcinkach (np. jazda z bezpieczną prędkością, z zapiętymi pasami bezpieczeństwa lub zmieniana trasy podróży) oraz wskazanie administracji drogowej obszarów infrastruktury wymagających priorytetowej poprawy.

BIG IDEA

Idea kampanii została osadzona na przekazaniu szerokiemu gronu odbiorców kompletu wiarygodnych informacji na temat ryzyka na polskich drogach. Mapa prezentująca poziom ryzyka na poszczególnych odcinkach dróg w pięciu kolorach wzbudziła zainteresowanie grup docelowych i okazała się prostym narzędziem oceny stanu bezpieczeństwa zarówno dla kierowców planujących bezpieczną podróż, jak i decydentów w planowaniu przebudowy i modernizacji dróg w dostosowaniu do standardów bezpieczeństwa.


KrajPolska
Kategoria konkursowaInicjatywy obywatelskie
Problemy społeczneBezpieczeństwo ruchu drogowego
NadawcaFundacja Rozwoju Inżynierii Lądowej
WykonawcaFundacja Rozwoju Inżynierii Lądowej, Polski Związek Motorowy, Politechnika Gdańska
AdresaciUżytkownicy dróg, eksperci i specjaliści zajmujący się problemami bezpieczeństwa ruchu drogowego, jednostki nadzoru nad ruchem i zarządcy dróg (Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oraz zarządy dróg wojewódzkich), jednostki zajmujące się nauką jazdy i egzaminowaniem kierowców (Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego).
MediaTelewizja, radio, prasa i internet.
Data zgłoszenia15.04.2011
Dodatkowe materiałyplik: folder_2010.pdf
 plik: raport_z_kampanii.ppt