Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2010



19.04.2011

Ogólnopolski program „P&G. Żyj, poznawaj, rozwijaj się”

KATEGORIA: Inicjatywy społeczne firm

Krótki opis projektu

Program „P&G. Żyj, poznawaj, rozwijaj się” skierowany jest do dzieci znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej. Łączy on edukację ekologiczną i obywatelską, a jego celem jest stworzenie warunków do wielostronnego rozwoju młodych ludzi oraz osiągnięcie realnych korzyści dla środowiska naturalnego.

Strategia

Odpowiedzialność społeczna jest wpisana w misję Procter & Gamble i przejawia się we wszystkich obszarach działalności firmy. W skali globalnej P&G realizuje ponad 100 programów społecznych w blisko 60 krajach. Strategia odpowiedzialności społecznej „P&G. Żyj, poznawaj, rozwijaj się” ma na celu niesienie wielowymiarowej pomocy dzieciom najbardziej potrzebującym. W 2007 roku P&G postawiła sobie za cel dotarcie ze wsparciem do 300 milionów dzieci w potrzebie na całym świecie do 2012 roku. P&G uważa działalność na rzecz społeczności, w których żyje i pracuje, za swój obowiązek, ale jednocześnie przywilej. Dlatego też udziela wsparcia materialnego, finansowego i merytorycznego lokalnym placówkom edukacyjnym i organizacjom pozarządowym. Polska edycja programu „P&G. Żyj, poznawaj, rozwijaj się” opiera się na wolontariacie i to m.in. dzięki wolontariuszom P&G stała się możliwa jego realizacja. Program ten stanowi odpowiedź na potrzeby społeczności, w ramach których prowadzi swoją działalność firma. P&G dostrzega w Polsce m.in. silną potrzebę wsparcia dzieci ze środowisk zagrożonych ubóstwem i patologią.
Program „P&G. Żyj, poznawaj, rozwijaj się” realizowany jest w ramach partnerstwa P&G oraz Fundacji Nasza Ziemia i opiera się na sieci Klubów Naszej Ziemi, zakładanych i prowadzonych w całej Polsce przez wolontariuszy (m.ini z P&G). Działalność Klubów polega na realizacji zajęć łączących edukację ekologiczną i obywatelską. Każdy z Klubów realizuje jeden z czterech przygotowanych przez organizatorów bloków tematycznych z dziedziny ekologii. Dzięki tym zajęciom dzieci mają szansę nie tylko uczestniczyć w ciekawych i pouczających lekcjach oraz wycieczkach i imprezach, ale także otrzymują wsparcie w mierzeniu się z codziennymi problemami – trudnościami w nauce i brakiem dostępu do materiałów edukacyjnych. Dotychczas programem objętych zostało aż 30 tysięcy dzieci w całej Polsce. Kolejna edycja, która rozpoczęła się w sierpniu 2010 roku, ma na celu dotarcie do 50 tysięcy dzieci.

Uzasadnienie społecznego celu kampanii czyli autentyczność społecznego przedmiotu kampanii

Misją P&G jest poprawianie jakości życia konsumentów na całym świecie poprzez dostarczanie produktów i usług najwyższej jakości oraz przez działalność społeczną. Realizacja programu pozwala realizować cele firmy w zakresie zrównoważonego rozwoju (dotarcie do 2012 r. ze wsparciem do 300 mln. dzieci w potrzebie na całym świecie i do 50 tys. w Polsce). Poprzez zajęcia w Klubach Naszej Ziemi, P&G ma możliwość poprawy jakości życia dzieci.

Wykorzystanie narzędzi komunikacji

Działania komunikacyjne skierowano do 3 grup: uczestników programu, pracowników P&G i mediów.
Uczestnicy byli informowani na bieżąco o poszczególnych etapach za pośrednictwem mailingów. Ponadto organizowane były spotkania i szkolenia dla opiekunów Klubów Naszej Ziemi oraz koordynatorów programu. Stworzono także specjalną platformę komunikacyjną dla koordynatorów ze wszystkich lokalizacji P&G w Polsce, której zadaniem jest ułatwienie wymiany informacji i doświadczeń.
O programie informowano wszystkich pracowników P&G, których zachęcano do angażowania się w wolontariat. Komunikacja obejmowała malingi, wewnętrzną stronę firmy oraz prezentacje i wystawy.
Działania media relations obejmowały media ogólnopolskie i lokalne, przy czym szczególny nacisk położono na relacje z mediami lokalnymi z miast i miejscowości, w których powstały Kluby Naszej Ziemi. Do dziennikarzy kierowano informacje prasowe, ponadto aranżowano wywiady z koordynatorami programu. W Łodzi zorganizowana została konferencja prasowa poświęcona realizacji programu „P&G. Żyj, poznawaj, rozwijaj się” w tym regionie.
Wszyscy zainteresowani programem mogli śledzić jego przebieg na stronie pgrozwija.pl oraz na profilu na Facebooku. Zarówno strona, jak i profil są na bieżąco aktualizowane, a każdy Klub Naszej Ziemi ma możliwość ich współtworzenia poprzez dodawanie wpisów z relacjami z ich aktywności na profilu Facebook oraz prowadzenie blogów na stronie.

Działania PR

Oprócz komunikacji skierowanej do uczestników programu oraz mediów, prowadzono działania mające na celu zainteresowanie programem osób niezaangażowanych bezpośrednio w jego realizację. Służyła temu strona internetowa pgrozwija.pl oraz profil na Facebooku. Dodatkowo zaś, dzięki współpracy z lokalnymi mediami, prowadzone były konkursy ekologiczne dla czytelników prasy lokalnej.

Efektywność

Efekty programu są mierzone przy uwzględnieniu następujących kryteriów:
 liczba Klubów Naszej Ziemi powstałych na terenie całego kraju,
 liczba dzieci (w tym dzieci w potrzebie) uczestniczących w zajęciach,
 liczba dzieci, do których z działaniami dotarły Kluby,
 liczba pracowników-wolontariuszy zaangażowanych w realizację programu,
Od inauguracji ogólnopolskiej edycji programu „P&G. Żyj, poznawaj, rozwijaj się” w 2009 r. powstało 209 Klubów Naszej Ziemi, które zgromadziły ponad 6 800 Klubowiczów, z czego 4 700 to dzieci w potrzebie. Ideą działalności Klubów jest podejmowanie działań i inicjatyw angażujących nie tylko klubowiczów, ale całe społeczności lokalne, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci w trudnej sytuacji życiowej. Poprzez swoją aktywność Kluby dotarły do 31 000 dzieci w całej Polsce. Ogromne znaczenie miało zaangażowanie wolontariuszy zarówno ze strony lokalnych placówek edukacyjnych, jak i oddziałów P&G w Polsce. Obecnie program wspierany jest przez blisko 50 pracowników firmy.
Dzięki udziałowi w programie dzieci uzyskują bezpłatny dostęp do ciekawych materiałów edukacyjnych i biorą udział w zajęciach wspomagających ich rozwój. Dla wielu dzieci wywodzących się ze środowisk zagrożonych ubóstwem lub patologią program jest jedyną okazją rozbudzenia ciekawości świata, poszerzenia horyzontów i wsparcia ich talentów – wszystko to poprzez inicjatywy (wycieczki, konkursy, zajęcia), do których w przeciwnym razie nie miałyby dostępu. Dzieci poznają również w przystępny sposób problematykę ekologiczną i uczą się odpowiedzialności za społeczność lokalną. Program przyczynia się więc do kształtowania wśród młodego pokolenia postaw obywatelskich i pro-ekologicznych.
Realizacja programu wspierana była przez lokalne media. W ciągu 2010 roku ukazało się 26 publikacji prasowych, 41 internetowych, a ponadto 4 nagrania radiowe.

Kampanijność

Program jest kontynuacją działań prowadzonych na warszawskim Targówku. Przez ponad 3 lata P&G prowadziła Klub Dzieci Targówka opierający się na zaangażowaniu pracowników firmy, dzielących się z dziećmi swoim czasem, pasjami i umiejętnościami. Dzięki zaangażowaniu wolontariuszy oraz współpracy z Fundacją Nasza Ziemia, od 2010 r. objęto programem ponad 200 lokalizacji i 30 tys. dzieci w całym kraju. W sierpniu 2010 r. ruszyła 2 edycja programu, przewidująca dotarcie do 50 tys. dzieci w Polsce.

Opis inicjatora

Inicjatorem akcji jest P&G - jedna z największych, globalnych firm FMCG. Cztery miliardy razy dziennie, marki P&G pojawiają się w życiu ludzi na całym świecie.

Opis pomysłu reklamowego - jeśli dotyczy

Nie dotyczy

Insight

Program jest odpowiedzią na potrzeby dzieci ze środowisk zagrożonych patologią i ubóstwem. Punktem wyjścia dla programu jest ich trudna sytuacja życiowa – brak dostępu do interesujących zajęć pozalekcyjnych, brak wsparcia w rozwijaniu pasji i talentów, trudna sytuacja materialna. P&G zgodnie ze swoją misją poprzez program „P&G. Żyj, poznawaj, rozwijaj się” stwarza możliwości lepszego funkcjonowania oraz wszechstronnego rozwoju dzieci znajdujących się w potrzebie.

BIG IDEA

Program nie przewidywał działań o charakterze stricte reklamowym. Promocja opierała się na działaniach komunikacyjnych skierowanych do pracowników, uczestników oraz mediów i na stałym kontakcie ze szkołami i innymi placówkami na terenie kraju. Idea akcji – pomoc dzieciom w potrzebie poprzez edukację ekologiczną – spotkała się z dużym zainteresowaniem ze strony adresatów. Program od początku opiera się na wolontariacie oraz na współpracy P&G z organizacją pozarządową – Fundacją Nasza Ziemia.

Kreatywnosć działań - niekonwencjonalnych form

• Nowatorskie bloki tematyczne: Ptasie Ogrody – chrońmy bioróżnorodność, Woda – podstawa życia, Człowiek jako część ekosystemu, Jestem eko - jestem trendy
• Konkurs na najciekawsze pomysły na innowacyjne rozwiązania korzystne dla środowiska
• Realizacja przez dzieci projektów, z którymi docierają do innych dzieci w potrzebie (np. dzieci ze szkoły tworzą ogród dla dzieci z domu dziecka)
• Konkurs na najciekawszy blog


KrajPolska
Kategoria konkursowaInicjatywy społeczne firm
Problemy społeczneEkologia i środowisko, Społeczna odpowiedzialność biznesu, Wolontariat
NadawcaNadawcą programu i jego pomysłodawcą jest firma Procter & Gamble w Polsce.
WykonawcaRealizację programu P&G powierzyła nadzór nad programem partnerowi projektu - Fundacji Nasza Ziemia - oraz agencji Twenty Four Seven PR.
AdresaciAdresatami programu są przede wszystkim dzieci znajdujące się w trudnej sytuacji życiowej, jak również lokalne społeczności, placówki opiekuńcze i edukacyjne, a ponadto pracownicy firmy oraz media.
MediaW ramach działań medialnych współpracowano z mediami ogólnopolskimi oraz lokalnymi. Publikacje ukazały się m.in. w: Gazecie Wyborczej, Gazecie Pomorskiej, Dzienniku Gazecie Prawnej, Polsce, Forbesie, Dzienniku Elbląskim, Echu Miasta Łódź, Pressie, Gazecie Szkolnej i innych. Publikacje internetowe znalazły się na wielu portalach: ― lokalnych np.: szczytno.naszemiasto.pl, wegorzewo.naszemiasto.pl,
Data zgłoszenia19.04.2011