Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2012



07.02.2013

FairTrade: Yours & Mine

KATEGORIA: Kampanie organizacji pozarządowych

Opis celu kampanii

Edukacja i przybliżenie warunków życia w krajach trzeciego świata. Zbudowanie bazy do czynnego wspierania FairTrade jako organizacji wspierającej rozwój ubogich krajów.

Grupa docelowa

Kampania była kierowana do wszystkich osób od 10 roku życia.

Strategia

Globalnym problemem jest błędnie przygotowywana i alokowana pomoc dla krajów trzeciego świata.
Doraźne akcje humanitarne działają krótko, a czasami wręcz powodują odwrotne do zamierzonych skutki. Przykładem są zrzuty moskitier w Afryce, które wykorzystywane były jako sieci rybackie, przez to odłowiony został ze zbiorników wodnych narybek i pogłowie ryb drastycznie się zmniejszyło.
FairTrade w założeniu dostarcza "wędkę", a nie gotową rybę. Edukacja, wspieranie przedsiębiorczości i tworzenie miejsc pracy są głównymi celami działania organizacji.
Pomoc musi być długofalowa i nastawiona na mobilizację kapitału ludzkiego.

Każdy, od małego dziecka powinien poznawać problemy krajów trzeciego świata i sposoby pomocy.
Pierwszym krokiem jest edukacja na poziomie poznania różnic między naszą cywilizacją a najbiedniejszymi regionami świata.
Dopiero zrozumienie podstawowych potrzeb pozwoli przekonać do rozwiązań, które będą efektywne.
Dla najmłodszej grupy docelowej w założeniu dociera tylko prosty przekaz pokazujący codzienność rówieśniczki w Afryce i odniesienia do własnej rzeczywistości. Od dorosłych ludzi film wymaga zrozumienia dwóch warstw i porównania problemów, które różnią nasze światy.

Przekaz jest niejednoznaczny, opiera się na kontraście między tym co słyszymy, a tym co widzimy.
Nasuwa się pytanie o powód takiego zabiegu i dopiero zestawienie naszego, komfortowego życia z ciężkim życiem dzieci w Afryce daje impuls do zastanowienia się nad skalą problemów w Afryce.

Opis przebiegu kampanii

Kampania wystartowała w październiku 2012 roku. Premieria filmu miała miejsce na Światowej VI Konferencji Miast Sprawiedliwego Handlu, w której uczesniczyli przedstawiciele Sprawiedliwego Handlu ze 125 krajów. W prezentacji spotu brali udział wszyscy przedstawiciele FairTrade oraz zaproszeni goście z Polski i zagranicy. Każdy z uczestników konferencji otrzymał kopię filmu i prawo do dystrybucji w swoim kraju. Oryginalny film został przygotowany w języku angielskim i niemal na całym świecie jest wyświetlany w tej wersji. Wyjątkiem są Czechy, dla których powstała dubbingowana wersja.
Film otwierał Festiwal Globalni Lokalnie, organizowany przez Polską Akcję Humanitarną, został włączony do europejskiego programu edukacyjnego, z inicjatywy polskiego europarlamentarzysty oraz był wyświetlany w ramach Tygodnia Edukacji Globalnej.
Obecnie jest dystrybuowany przez FairTrade na całym świecie.

Wykorzystanie narzędzi komunikacji

Ze względu na społeczny charakter filmu oraz brak budżetu na promocję spotu, działania marketingowe skupione były na PR. Informacja o spocie trafiła do wszystkich mediów ogólnopolskich, dostępna była w serwisie PAP oraz w mediach międzynarodowych. Spot był wsparciem dla wielu działań społecznych w Polsce i na świecie.

Efektywność

Zasięg kampani 125 krajów.
1. Efektywność jako zmiana postaw - wzrost zakupów produktów FairTrade średnio o 3% na całym świecie, co przy założeniach wzrostu o 1% daje 200% efektywności w stosunku do założeń
2. Dotarcie kampanii - przy dostępnym budżecie i zakładanych planach dystrybucyjnych założenie dotarcia na poziomie 160% bazy wg FairTrade
3. Ilość publikacji medialnych na świecie - 460 artykułów na świecie wg. FairTrade
4. Na kampanię przeznaczone było 15.000 Euro (budżet produkcyjny), co przełożyło się na globalny wzrost sprzedaży produktów FairTrade kilku milionów Euro (brak precyzyjnych danych).

Kampanijność

2 lata temu wyprodukowaliśmy wspólnie z telewizją RTL i muzykiem Moby spot o różnicach w zarobkach, promujący ideę równości FairTrade, który zotał nagrodzony pierwszą nagrodą SUKUMA MiLLENIUM AWARD, z ramienia UNESCO. Planujemy kolejne kampanie z FairTrade, jednak bez precyzyjnych dat.

Opis inicjatora

Polskie Stowarzyszenie Sprawiedliwego Handlu promuję ideę pomocy krajom trzeciego świata.

Opis i wyjaśnienie pomysłu reklamowego - jeśli dotyczy

nie dotyczy


KrajPolska
Problemy społeczneAktywizacja i społeczeństwo obywatelskie, Edukacja, Kampanie wizerunkowe organizacji i instytucji, 1%, Konsumpcjonizm i konsumenci, Pomoc rozwojowa, Pomoc społeczna, Praca i polityka zatrudnienia, Prawa człowieka, Równouprawnienie i tolerancja, Społeczna odpowiedzialność biznesu, Wolontariat
NadawcaPolskie Stowarzyszenie Sprawiedliwego Handlu
WykonawcaGrupa Symetria, studio filmowe star&ring
Adresaciodbiorcy od 10 roku życia, bez ograniczeń
Mediainternet, festiwale filmowe, akcje społeczne, eventy, spotkania
Data zgłoszenia07.02.2013
Dodatkowe materiały