Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2012



27.02.2013

"Cichy kochanek"

KATEGORIA: Kampanie organizacji pozarządowych

KATEGORIA: Kampanie o tematyce zdrowotnej

Opis celu kampanii

Zwrócenie uwagi osób niesłyszących, w szczególności młodzieży, na zagrożenia związane z AIDS, w związku z rosnącą ilością znajomości nawiązywanych przez osoby niesłyszące przez internet.

Grupa docelowa

Osoby niesłyszące, internauci, przede wszystkim osoby w wieku 15-30 lat.

Strategia

Rośnie liczba nawiązywanych znajomości przez internet przez osoby niesłyszące, ponieważ ten sposób kontaktowania się likwiduje bariery w porozumiewaniu się z innymi osobami. Jednocześnie z roku na rok rośnie w Polsce liczba wykrywanych zakażeń wirusem HIV. Z kolei zasób słów, nazw własnych i metafor dotyczących HIV jest w języku migowym dużo uboższy, niż w mówionym i pisanym języku polskim. Osoby niesłyszące od urodzenia mają problem z rozumieniem pisanego języka polskiego, gdyż jest on dla nich językiem obcym, wyuczonym, w odróżnieniu od naturalnego języka gestów (języka migowego), którym posługują się od urodzenia. Język ten ma uboższe słownictwo, zupełnie inną strukturę gramatyczną, jest językiem przestrzennym. Treści przekazujące wiedzę niesłyszącym w ich naturalnym kanale komunikacji powinny być poszerzane, zwłaszcza w tematyce zagrażającej zdrowiu i życiu. Dlatego należy przedstawiać niesłyszącym te ważne informacje w sposób najbardziej dla nich zrozumiały.

Stworzenie spotu promującego profilaktykę odnośnie HIV/AIDS opartego na mocnym przekazie wizualnym i wykorzystanie w nim znaków alfabetu palcowego „ukrytego” w treści klipu sprawia, że jest on od razu rozpoznawalny dla niesłyszących a jednocześnie intrygujący dla osób nie znających znaków migowych.

Opis przebiegu kampanii

Kampania o charakterze viralowym rozpoczęła się 17.08.2012 r. poprzez umieszczenie spotu w kanałach internetowych, przede wszystkim w serwisie Youtube. Spot "Cichy kochanek" ma skłonić osoby z grupy docelowej do odwiedzenia strony www.cichykochanek.pl, na której umieszczono krótkie filmy edukacyjne w języku migowym o profilaktyce dot. zagrożeń związanych z HIV/AIDS.

Wykorzystanie narzędzi komunikacji

W kampanii wykorzystano internet, ponieważ grupą docelową były osoby niesłyszące w wieku 15-30 lat korzystające z internetu.

Efektywność

Nie mierzono efektywności.

Kampanijność

Kampania jest częścią większego projektu "Nie zamykaj oczu na HIV", w ramach którego stworzono krótkie filmy edukacyjne w Polskim Języku Migowym oraz przeprowadzono akcję informacyjną przychodniach oraz w serwisach internetowych skierowanych do osób niesłyszących.

Opis inicjatora

Fundacja Między Uszami ma na celu uwrażliwienie słyszącej części społeczeństwa na odmienną tożsamość językową osób niesłyszących oraz promowanie "dwujęzyczności" wśród osób niesłyszących.

Opis i wyjaśnienie pomysłu reklamowego - jeśli dotyczy

Zaskakujące użycie kontekstu zmysłowej sytuacji erotycznej do przedstawienia zagrożeń wynikających z rozprzestrzeniania się wirusa HIV. Zbudowanie klimatu nawiązującego do produktów z segmentu premium (perfumy, ekskluzywna bielizna, itp.) i skupiona narracja zostały użyte celowo, by w zaskakujący sposób zwrócić uwagę na problem. Wyróżnikiem spotu jest to, że komunikat przekazywany jest za pomocą Polskiego Języka Migowego.


KrajPolska
Problemy społeczneProfilaktyka – zdrowie i uzależnienia
NadawcaFundacja Między Uszami
WykonawcaAgencja Reklamowa OPUS B, Mojo Film (reż. Tadeusz Śliwa, autor zdjęć Marek Rajca), Ztudio
Adresaciosoby niesłyszące w wieku 15-30 lat, internauci
Mediainternet
Data zgłoszenia27.02.2013
Dodatkowe materiały