Kampanie zgłoszone do konkursu
|
27.02.2013 Nie marnuj jedzenia. Myśl ekologicznie. KATEGORIA: Kampanie organizacji pozarządowych
Opis celu kampaniiMarnowanie żywności to problemem złożony: społecznym, ekonomicznym i ekologicznym. Grupa docelowaGrupa wybrana na pods. badań FPBŻ oraz SMG/KRC. Osoby w wieku 25-35 lat, żyjące w dużych miastach, robiąca duże zakupy, jedząca poza domem to grupa najczęściej marnująca i wrażliwa na ekotrendy. StrategiaW Polsce 24% konsumentów przyznaje się do wyrzucania żywności, rocznie marnuje się aż 9 mln ton jedzenia. Produkcja, transport, przechowywanie żywności wymaga ogromnych zasobów i nakładów ekologicznych, które zostają zmarnowane wraz z wyrzuconym jedzeniem. Produkcja i transport żywności to ok. 20% ilości emitowanych gazów cieplarnianych, a metan pochodzący z gnijącej żywności jest 20 razy groźniejszy niż CO2. Na produkcję 1 kg wołowiny zużywa się 5010 tys. litrów wody, czyli tyle ile 1 człowiek wypija w ciągu 18 lat. Opis przebiegu kampaniiKampania trwała 1,5 mc. Opierała się na kolejnych „odsłonach” poszczególnych działań: działania promocyjne w tradycyjnych mediach, interaktywne angażujące użytkowników oraz media relations .W kampanię zostali zaangażowani partnerzy organizacji, aby działania były wielowymiarowe i pozwoliły na skuteczne dotarcie do grupy docelowej. W ramach kampanii powstał spot tv, spot radiowy, a także 3 filmiki viralowe z udziałem Mariki i Projektu Warszawiak, interaktywna aplikacja na FB. Kampanię otwierała konferencja prasowa zorganizowana z Polską Federacją Konsumentów oraz program Pożyteczni.pl i udział w programach śniadaniowych.. Istotne było włączenie tematyki Świąt Wielkiej Nocy w przebieg kampanii i przygotowanie przez Jana Kuronia i Grzegorza Łapanowskiego pakietów porad i przepisów jak przygotować, przechować i wykorzystać żywności kupioną na święta. Dodatkowo zaangażowanie największych sieci handlowych pozwoliło dotrzeć z przekazem do konsumentów również na zakupach. Wykorzystanie narzędzi komunikacjiBB i CLP na przystankach autobusowych i przy sklepach, ekrany w komunikacji miejskiej, ekrany i strony www sieci handlowych, spoty w tv oraz w radio, prasa oraz www lifestylowe i eko, poradnikowe, kulinarne. Profil FB - funkcja dyskusyjna, dzielenie się radami o wykorzystaniu jedzenia i fiszkami o skutkach jej marnowania. Aplikację na FB „Lodówka”, w której użytkownicy uczyli się jak prawidłowo obchodzić się z żywnością. Stronia - źródłem wiedzy pogłębionej z ankietą edukacyjną i filmami edukacyjnymi, w których Grzegorz Łapanowski opowiadał jak układać produkty w lodówce, czytać etykiety i co zrobić z pojedynczymi produktami. Na stronie zamieszczono pakiet porad na święta, stworzony przez J. Kuronia i G. Łapanowskiego. Virale z udziałem Mariki oraz Projektu Warszawiak w niestandardowy sposób mówiły o problemie marnowania żywności i jego ekologicznych skutkach. Media relations: konferencja prasowa, www lifestylowe, kulinarne, eko, materiały w ogólnopolskich: tv, radio, tygodniki opinii. Efektywność1. Zmiana postaw. KampanijnośćKampania był kolejną edycją kampanii "Nie marnuj jedzenia" prowadzonej przez Federację Polskich Banków Żywności od 2009 roku. Opis inicjatoraFederacja Polskich Banków Żywności jest organizacją pożytku publicznego, której misją jest ograniczanie marnowania żywności i niedożywienia w Polsce. Federacja realizuje rzesza 29 Banków Żywności. |
Kraj | Polska |
Problemy społeczne | Ekologia i środowisko, Konsumpcjonizm i konsumenci, Pomoc społeczna |
Nadawca | Federacja Polskich Banków Żywności |
Wykonawca | Federacja Polskich Banków Żywności, HillBilly, RoToCo, Fenomem |
Adresaci | Konsumenci w wieku 25-35, mieszkańcy dużych miast |
Media | TV, radio, Internet, prasa, outdoor |
Data zgłoszenia | 27.02.2013 |
Dodatkowe materiały | plik: FPBZ_Nie marnuj jedzenia_3.mp3 |