Kampanie zgłoszone do konkursu
|
28.02.2013 Alcosfery. Picie w biznesklasie KATEGORIA: Kampanie organizacji pozarządowych KATEGORIA: Kampanie o tematyce zdrowotnej
Opis celu kampaniiKampania ma na celu zwrócenie uwagi na specyfikę tzw. HFA czyli wysokofunkcjonujących alkoholików (z ang. High-Functioning Alcoholic), zmianę sposobu myślenia (edukacja, informacja) o osobach uzależnionych, podejmujących leczenie oraz pomoc osobom pijącym szkodliwie i uzależnionym w nazwaniu własnego problemu (diagnoza, identyfikacja), zachęcenie ich do skorzystania z pomocy psychologicznej i ewentualnie podjęcia decyzji o leczeniu Grupa docelowaOsoby pijące szkodliwie/ryzykownie; wysokofunkcjonujący alkoholicy, ich otoczenie, rodzina, przyjaciele; szeroka opinia publiczna, media i osoby świadczące profesjonalnie pomoc psychologiczną StrategiaPicie HFA jest bagatelizowane ze względu na iluzję bezpieczeństwa i społeczną akceptację. Tymczasem alkohol w każdej grupie przynosi tak samo dotkliwe konsekwencje (w sferach emocjonalnej, społecznej, rodzinnej). Osoby z grupy HFA mimo uzależnienia, osiągają sukcesy zawodowe, cieszą się poważaniem w swoim środowisku, teoretycznie nic nie wskazuje na to, że zmagają się z nałogiem. Nieustannie wmawiają sobie i otoczeniu, że sytuacja jest pod kontrolą. Picie w tej grupie jest rzadko poruszanym i słabo uświadomionym w Polsce problemem, podczas gdy tylko kilka procent alkoholików to tacy, którzy pasują do stereotypowego wyobrażenia (bardzo zła sytuacja materialna, bezrobocie, itp.) Opis przebiegu kampaniiOficjalny start kampanii miał miejsce 17 października 2012 roku na konferencji prasowej. Stworzono samodzielną, połączoną z portalem Facebook, platformę komunikacyjną www.alcosfery.org. Pierwszy etap wspierało specjalne wydanie książki Caroline Knapp "Picie. Opowieść o miłości". Równolegle podjęto działania: emisja spotów w Telewizji Publicznej, publikacja listów kobiet o alkoholu w ich życiu (na stronie internetowej i w miesięczniku Zwierciadło), media relations, komunikacja na fanpage’u, stworzenie zakładki "Nie czekaj, sprawdź!" (informacje dotyczące form pomocy osobom uzależnionym, specjalnie opracowane na potrzeby kampanii pytania diagnostyczne). W późniejszym czasie wystartował również blog pisany anonimowo przez „Polę”, która kilkanaście lat temu zakończyła swój związek z alkoholem (kolejne wpisy są promowane na Facebooku, możliwe jest też komentowanie ich z poziomu strony internetowej kampanii). Wykorzystanie narzędzi komunikacjiPatronat merytoryczny nad akcją objęła Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, patronat medialny – Program 1 Telewizji Polskiej. Projekt uzyskał też partnerstwo Wydawnictwa PWN i miesięcznika Zwierciadło. 17 października 2012r. odbył się briefing prasowy inaugurujący Kampanię Alcosfery. Wykorzystane narzędzia komunikacji: platforma komunikacyjna ww.alcosfery.org, fanpage na Facebooku, emisja spotów w Telewizji Publicznej, działania media relations kierowane głównie do mediów ogólnopolskich (publikacje ukazały się między innymi w: Dzień Dobry TVN, Kawa czy Herbata, TVN 24, Pytanie Na Śniadanie, Gazeta Wyborcza, Zwierciadło, Interia.pl, Onet.pl). Twórcy kampanii uczestniczyli w konferencji naukowo-szkoleniowej „Alkoholizm Kobiet - Pułapka w Poszukiwaniu Siebie” oraz nawiązywali bezpośrednie kontakty z ośrodkami prowadzącymi terapie uzależnień w całej Polsce. EfektywnośćOstateczna ewaluacja kampanii zostanie przeprowadzona po jej zakończeniu. Na tym etapie odbiła się szerokim echem w mediach (załączona prezentacja) – o problemie zaczęło się głośno mówić. Ogółem pojawiły się 74 publikacje w jednych z najbardziej opiniotwórczych mediów – w tym 7 w telewizji, 9 w prasie, 4 w radiu. Do dyskusji włączają się również użytkownicy Facebooka (fanpage – ponad 400 aktywnych fanów, najpopularniejszy post zobaczyło 11 261 użytkowników) oraz strony internetowej (komentarze)- łącznie 11 035 odwiedzin. KampanijnośćKampania jest kontynuowana. W planach są m.in. warsztaty dla pracodawców i osób profesjonalnie świadczących pomoc psychologiczną (uwrażliwienie na problem uzależnienia w procesie diagnozowania). W kolejnych etapach twórcy chcą również podjąć temat ryzykownego picia wśród młodzieży. Opis inicjatoraCelem Fundacji FIRST (status OPP) jest skuteczne udzielanie profesjonalnej pomocy (edukacja, pomoc specjalistów, wsparcie w wychowaniu dzieci, rozwój, leczenie itp.) osobom w trudnej sytuacji życiowej |
Kraj | Polska |
Problemy społeczne | Edukacja, Profilaktyka – zdrowie i uzależnienia, Promocja zdrowia |
Nadawca | Fundacja Innowacyjnych Rozwiązań Społecznych i Terapeutycznych (FIRST) |
Wykonawca | Fundacja Innowacyjnych Rozwiązań Społecznych i Terapeutycznych (FIRST) |
Adresaci | Osoby pijące szkodliwie/ryzykownie; wysokofunkcjonujący alkoholicy, ich otoczenie, rodzina, przyjaciele; szeroka opinia publiczna, media i osoby świadczące profesjonalnie pomoc psychologiczną |
Media | prasa, telewizja, internet, radio |
Data zgłoszenia | 28.02.2013 |
Dodatkowe materiały | plik: Alcosfery.pptx |