Kampanie zgłoszone do konkursu
|
05.03.2013 "5 porcji warzyw, owoców lub soku" KATEGORIA: Kampanie organizacji pozarządowych KATEGORIA: Kampanie o tematyce zdrowotnej
Opis celu kampaniiGłównym celem kampanii "5 porcji warzyw, owoców lub soku" była edukacja w zakresie kształtowania prawidłowych nawyków żywieniowych, a tym samym zmiany postaw w grupie docelowej dotycząca zwiększenia spożycia warzyw, owoców i soków. Grupa docelowaKampania skierowana była głównie do dzieci w wieku wczesnoszkolnym - uczniów I-III klas szkół podstawowych, szkół specjalnych i nauczycieli. Grupy wspierające stanowili rodzice i lekarze. StrategiaProblem kampanii został określony na podstawie badań przeprowadzonych przez IQS Quant Group w kwietniu 2010 r. dla KUPS z których wynikało, że tylko 33% matek i 33% dzieci jada co najmniej 5 razy dziennie owoce i warzywa. Te same badania wykazały, że tylko 49% matek daje dzieciom do szkoły owoce, a 14% - warzywa. Konfrontując wyniki badań z zaleceniami WHO, według której dzienna dawka owoców i warzyw powinna wynosić 400g. Również wg wskazań IŻŻ należy spożywać owoce i warzywaprzy każdym posiłku, czyli 5 razy dziennie. Dostrzeżono istotny problem braku świadomości znaczenia owoców i warzyw w zbilansowanej diecie rodziców dzieci wczesnoszkolnych. Wybór właśnie tej grupy docelowej podyktowany był faktem, iż w młodym wieku kształtują się nawyki i postawy, które pozostają na resztę życia. Twórcy kampanii założyli, że poprzez prowadzenie działań edukacyjnych uda się zwiększyć świadomość dzieci, rodziców, nauczycieli i lekarzy na temat istotnej roli warzyw, owoców i soków w codziennej diecie, a to z kolei skutkować będzie większym ich spożyciem wśród dzieci. Aby uzyskać zamierzony efekt w strategii odniesiono się do wartości i osobowości marki (m.in. troski o zdrowie, edukacji i promocji zdrowia), esencji marki (idea kampanii jako sposób na zdrowy styl życia), insight marki (każde dziecko posiada swoje marzenia, do realizacji których potrzebuje energii i siły płynących z witamin), reason to believe – zalecenia WHO, badania naukowe, własne badania ilościowe. Opis przebiegu kampaniiProgram „5 porcji warzyw, owoców lub soku II” prowadzony był od 1 lipca 2011 r. do 30 czerwca 2012 r. W trakcie kampanii powstała strona internetowa www.5porcjiwszkole.pl oraz film edukacyjny „Sok, czyli owoc w płynie” skierowny do nauczycieli, uczniów, dziennikarzy umieszczony na stronie internetowej i fan page’u kampanii, a także w serwisie YouTube. Do szkół zostało rozesłane: 5000 sztuk scenariuszy lekcji wraz z załącznikami oraz materiałami dydaktycznymi dla nauczycieli, 5000 płyt CD zawierających wszystkie materiały edukacyjne, regulaminy kampanii oraz gry komputerowe, 300 000 zeszytów ćwiczeń dla dzieci, 5000 plakatów informujących o udziale szkoły w programie, 300 000 broszur informacyjnych dla rodziców, 5000 plansz do gry w owocowo-warzywne domino. Moment kulminacyjny akcji stanowił konkurs „Piję sok przez cały rok”, w którym uczestnicy, za pomocą dowolnych form, mieli podzielić się zdobytą wiedzą prozdrowotną ze swoim otoczeniem. Wykorzystanie narzędzi komunikacjiW planie komunikacji uwzględniono działania do wszystkich grup docelowych, zgodnie ze strategią long tail, dzięki której dobrano różnorodne narzędzia komunikacyjne, tak aby dotrzeć do różnych, często niejednorodnych grup społecznych (społeczności lokalne o odmiennych osobliwościach społeczno-kulturowych). W celu zwiększenia prestiżu kampanii, a także wypracowania zaufania uczestników do programu, rozpoczęto proces pozyskiwania patronów honorowych- Agencja Ryku Rolnego, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Minister Edukacji Narodowej oraz Państwowa Inspekcja Sanitarna. Patronów merytorycznych - wszyscy Wojewódzcy Kuratorzy Oświaty (16). oraz patronów medialnych: portale CzasDzieci.pl i abcZdrowie.pl, miesięcznik Shape. EfektywnośćEfektywność programu w postaci zmiany postaw w grupach docelowych badano poprzez dwukrotne przeprowadzenie ankiet wśród dzieci (przed rozpoczęciem realizacji scenariuszy lekcji oraz po ich zakończeniu). Z badań wynika, że świadomość dzieci na temat zasad zdrowego żywienia zwiększyła się średnio o 13% w porównaniu z wiedzą sprzed programu. Po zrealizowaniu programu, 69% dzieci wie, że warzywa i owoce należy spożywać 5 razy dziennie (przed programem: 39%), a 86%, że produkty te są źródłem naturalnych witamin (przed programem: 74%). Kampania bezpośrednio objęła swoim zasięgiem 3 775 szkół, a w nich 288 135 dzieci i 5 014 nauczycieli. Ponadto około 600 000 rodziców i opiekunów oraz 20 128 lekarzy. Do konkursu „Piję sok przez cały rok” przystąpiło 512 szkół (około 50 000 dzieci).Witrynę www.5porcjiwszkole.pl w okresie od 1.10.2011r. do 20.06.2012r. odwiedziło 78 348 użytkowników, odnotowano 373 409 odsłon. Film "Sok, czyli owoc w płynie" za pośrednictwem strony internetowej programu obejrzało 9 845 osób. Odnotowano 21 publikacji prasowych, 116 internetowych i 6 radiowych zawierających wypowiedzi celebrytów (Dorota Gardias), dietetyków, kucharzy, dziennikarzy zdrowotnych, lekarzy. Jak również liczne audycje radiowe: w Programie Czwartym Polskiego Radia, w Radiu TOK FM, Radiu PIN, Radiu PLUS FM, a także spotkania z dziennikarzami w czołowych wydawnictwach: Edipresse, G+J, Hubert Burda Media. Budżet kampanii opiewający na kwotę 729 300 zł netto został wykorzystany optymalnie. KampanijnośćKampnia "5 porcji warzyw, owoców lub soku" to kontynuacjia działań zapoczątkowych w 2008 roku. Edycja 2011-2012 była pierwszą,w pełni prowadzoną przez agencję HealthThink Public Relations. Opis inicjatoraKampania została zrealizowana z inicjatywy Stowarzyszenia Krajowej Unii Producentów Soków (KUPS), organizacji non profit zrzeszającej producentów soków, napojów i nektarów. |
Kraj | Polska |
Problemy społeczne | Edukacja, Promocja zdrowia |
Nadawca | Stowarzyszenie Krajowej Unii Producentów Soków (KUPS) |
Wykonawca | HealthThink Public Relations |
Adresaci | uczniowie klas wczesnoszkolnych,nauczyciele, rodzice, lekarze |
Media | radio, prasa |
Data zgłoszenia | 05.03.2013 |
Dodatkowe materiały |