Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2012



06.03.2013

Alkohol tylko w spryskiwaczach

KATEGORIA: Akcje obywatelskie

POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ

Opis celu kampanii

Kampania ma służyć poprawie motywacji związanej z trzeźwością za kółkiem wśród zmotoryzowanych. Utrwalać mocną zasadę ze nie ma tolerancji dla picia i prowadzenia.
każdy kto tak robi to jakby się narażał na jazdę bez szyby posiadanie szyby i spryskiwacza wycieraczki jest niezbędne dla możliwości jazdy jako takiej i kultury jazdy w ogóle.

Grupa docelowa

Kierowcy. Głównie młodzi. Którzy bagatelizują trzeźwość ich stosunek do bezwzględnej abstynencji związanej z prowadzeniem pojazdów jest lekki. Z reguły bagatelizują skutki albo wypierają problem.

Strategia

Problem prowadzenia pojazdów pod wpływem alkoholu jak mniemamy dotyczy młodych kierowców którzy wypierają zarzut picia za kółkiem, posługując się stereotypem przecież to mnie nie dotyczy, to nie ja, to tylko 300 metrów jazdy, każdy ma coś na sumieniu etc.
Uwiarygodnienie kampanii polega na skrótowości hasła - Alkohol tylko w spryskiwaczach. Żaden alkohol nie jest dopuszczalny w samochodzie, jedyny jaki może nam przyjść do głowy to ten służący do czyszczenia szyby. Kto go nie stosuje ma szybę ubryzganą błotem, sam jest ubryzgany błotem, jak pijany kierowca ubryzgany jest wyrzutami, zarzutami czy co najgorsze prokuratorskim oskarżeniem.
Posłużenie się wizualizacją plakatu filmowego miało służyć zaskoczeniu odbiorcy, który zrażony rezonerskimi i nachalnymi formami promowania trzeźwości uodpornił się już na wszelkie argumenty. W tym przypadku zmylony imitacją plakatu filmowego ma być szybko wyciągnięty do odpowiedzi pt Jak wygląda moja trzeźwość? Zaskoczenie odbiorcy, który spodziewa się zaproszenia do kina ma być pod szyldem... a... to o to chodzi - ma służyć szczerej odpowiedzi kierowców, oszukania ich percepcji i zniechęcenia do akcji odnośnie trzeźwości.

Opis przebiegu kampanii

Kampanie zrealizowano w ramach akcji z przedmiotu profilaktyka uzależnień na specjalności pedagogika resocjalizacyjna w czasie zajęć dydaktycznych w Filii Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Piotrkowie Trybunalskim.
Duża grupa studentów realizująca akcje pomogła zebrać fundusze (sponsorzy) na druk plakatu w formacie A1 (100 sztuk) i ulotek około 1000 sztuk.
Wykonanie plakatu, stylizacja filmowa, druk, wreszcie dystrybucja plakatu na osiedlowych i podziemnych parkingach (sklep Focus Mall) a także rozdawanie ulotek na stacjach paliwowych i rozwieszania plakatów na mieście sklepy motoryzacyjne, zakłady naprawcze mechaniki pojazdowej, punkty diagnostyczne wypełniły większość czasu studentów poświęconego akcji.
Dwóch studentów zostawiło tez ulotki w klubie nocnym odwiedzanym porze piotrkowską młodzież.

Wykorzystanie narzędzi komunikacji

Ulotki zostawione za wycieraczką samochodów w małym Piotrkowie Trybunalskim na pewno zwróciły zainteresowanie kierowców ze względu na niecodzienna formę i zbliżenie formy ulotki do promocyjnego zwiastuna filmowego.

Efektywność

Badanie skutków kampanii ze względu na skromność budżetu a także mało rąk do pracy pozostawało poza naszymi możliwościami. Skromnym probierzem ewentualnej ewaluacji mogą być zrelacjonowane wypowiedzi kierowców, że ich problem nie dotyczy, ale pochwalają taką formułę profilaktyczną i uważają ją za ważną.

Kampanijność

Chcielibyśmy przy wyjeździe ze stacji paliwowej umieścić dmuchaną imitację butelki wódki z napisem: UWAGA Kierowco! Alkohol omijaj szerokim łukiem. Ale która sieć stacji na to pójdzie:(

Opis inicjatora

Grzegorz Stanecki opiekun roku i prowadzący zajęcia na kierunku pedagogika specjalność resocjalizacja w Filii Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Piotrkowie Trybunalskim

Opis i wyjaśnienie pomysłu reklamowego - jeśli dotyczy

Zmyła polega na tym że kierowca myśląc że ma do czynienia z plakatem filmowym poświęca mu uwagę, gdy tymczasem chodzi znów o te namolne agitowanie w stronę trzeźwości:) Mamy Cię!


KrajPolska
Problemy społeczneBezpieczeństwo ruchu drogowego, Profilaktyka – zdrowie i uzależnienia, Promocja zdrowia
NadawcaGrzegorz Stanecki Filia UJK w Piotrkowie Trybunalskim
WykonawcaStanecki Grzegorz Stanecki, Bartek Czerwiński, Szymon Madejczyk, Kamila Bogórska, Kamila Kagankiewicz, Michalina Ożarek, Katarzyna Sidowska Michalak Magdalena
AdresaciMlodzi kierowcy
MediaPlakat, ulotka, prasa lokalna
Data zgłoszenia06.03.2013