Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2012



07.03.2013

Partnerstwo - równe szanse dla kobiet i mężczyzn

KATEGORIA: Kampanie organizacji pozarządowych

POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ

Opis celu kampanii

Głównym zamysłem kampanii było zwrócenie uwagi na to, w jaki sposób podział ról i obowiązków w życiu rodzinnym przekłada się na życie zawodowe oraz na uczestnictwo w życiu publicznym kobiet i mężczyzn. Kampanii przyświecała myśl, że mała zmiana ustalonego od wieków porządku (kobieta zajmuje się domem i dziećmi, a mężczyzna zarabia na dom) pociągnie za sobą ogromną przemianę społeczną i rzeczywistą realizację idei równych szans dla kobiet i mężczyzn we wszystkich obszarach życia.

Grupa docelowa

Najprościej byłoby napisać, że kampanię adresowaliśmy do całego społeczeństwa. Jednak poszczególne elementy kampanii były tworzone z myślą o konkretnych odbiorcach: panie, pracodawcy, ojcowie, dzieci.

Strategia

Choć kampania miała bardzo proste założenie - przekonać społeczeństwo do partnerskiego modelu podziału zadań w życiu rodzinnym, zawodowym i publicznym, zdawaliśmy sobie sprawę, że już realizacja tego celu nie będzie prosta. Nie wybraliśmy zatem jednej metody mówienia o problemie - skorzystaliśmy z całej gamy pomysłów i narzędzi. Połączyliśmy to, co jest naszą mocną stroną - czyli eksperckie "szkiełko i oko", z intuicyjnym "czuciem i wiarą". Nasza kampania była jak babuszka-matrioszka - ułożona z kolejnych warstw, na które składały się mini kampanie, mini przesłania i mnóstwo elementów: kameralne warsztaty dla ojców, konkurs na książkę dla dzieci, prowokacyjne spoty i filmy animowane, pokazy filmów dokumentalnych i fotografii, otwarte debaty i poważniejsze konferencje, film dokumentalny o ojcostwie, publikacje raportów i książek w tym powstanie "Inspiratora partnerskiego". Najważniejsze jednak było to, że sami chcieliśmy realizować naszą kampanię zgodnie z zasadą partnerstwa. Dlatego do wsparcia kampanii zostało zaproszonych wiele organizacji reprezentujących przeróżne środowiska z Polski, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Szwecji czy Stanów Zjednoczonych. I tak samo ważny był dla nas udział w projekcie kobiet i mężczyzn. Do tej pory to głównie panie były adresatkami takich kampanii...Kampanię została stworzona wokół pięciu tematów: wizerunek kobiet i mężczyzn w mediach, obecność pań i panów w polityce, podział obowiązków domowych, rynek pracy, a także równość płci w 3 sektorze

Opis przebiegu kampanii

Nie będzie łatwo pisać o przebiegu kampanii. Kampania trwała ponad rok, a 1000 znaków to zdecydowanie za mało, żeby opisać co się wydarzyło. Jedno jest pewne - nasza kampania miała bardzo mocne wejście. Zapoczątkowaliśmy ją polską premierą amerykańskiego filmu dokumentalnego "Miss Representation", dzięki któremu udało się rozpocząć szerszą debatę na temat tego, dlaczego świat w mediach jest pokazywany męskimi oczami, i jakie to ma konsekwencje dla kształtowania się ról w społeczeństwie. To był punkt wyjścia do innych działań. Oto kilka przykładów tych, skierowanych na partnerstwo w rodzinie i aktywne ojcostwo: w Gdańsku odbyły się warsztaty dla ojców, w Warszawie debata "Tato bez fikcji", do sieci wrzuciliśmy trzy, dla niektórych kontrowersyjne filmy animowane: Policz kociaki, Mężczyzna przyszłości nadchodzi oraz Jaś i Małgosia. Nakręciliśmy też spot "Dzielcie się obowiązkami", w którym przekonujemy, że równouprawnienie zaczyna się w domu. Po drodze był konkurs na książkę dla dzieci.

Wykorzystanie narzędzi komunikacji

Kampania nie miała jeden twarzy, jednego patrona medialnego, autora ani zamkniętej formuły. Jej siła polegała na tym, że była dobrem wspólnym - każdy mógł mógł ją pochwycić i "puścić dalej". I tak też się działo. O kampanii i jej elementach opowiedziała większość polskich mediów zarówno elektronicznych, jak i tradycyjnych. Szczególne zainteresowanie wykazała Gazeta Wyborcza i Wysokie Obcasy. Udało nam się połączyć siły z realizowaną przez GW akcją społeczną "Energia kobiet" i wspólnie zorganizować pokaz dokumentu Miss Representation oraz warsztaty dla ojców. Nasze działania zaowocowały też serią artykułów na temat obrazu kobiet w kulturze masowej, a także współczesnego Ojca-Polaka. Do adresatów kampanii docieraliśmy różnymi kanałami, głównie za pośrednictwem Internetu (dedykowana strona www, media społecznościowe, newsletter), dzięki wsparciu partnerów, a także dzięki obecności na konferencjach, seminariach, okrągłych stołach. Spot był puszczany w kinie Helios przed seansami.

Efektywność

Choć trudno ocenić, jaki nasza kampania miała wpływ na życie przeciętnych Kowalskich, wiemy że została zauważona przez ludzi sprawujących władzę. Efekt? Rzecznik Praw Obywatelskich obiecała wziąć pod lupę seksistowskie reklamy. Końcówka naszej kampanii zbiegła się też z polityczną dyskusją o urlopach ojcowskich i rodzicielskich, która zaowocowała rządowymi zmianami w polityce prorodzinnej. Nie mamy złudzeń - zmiany tej nie dokonały jedynie nasze przewrotne spoty, ale z pewnością nasze raporty, analizy i argumentacja przyczyniły się do niektórych decyzji polityków. Co o naszej kampanii mówią liczby: ponad 2000 osób wzięło udział w organizowanych przez Instytut Spraw Publicznych wydarzeniach publicznych (debaty, projekcje filmów, konferencje, seminaria, spotkania dla dzieci). Spot "Dzielcie się obowiązkami" na kanale You Tube należącym do ISP obejrzano ponad pięć tysięcy razy, ale spot był też nadawany w kinach i pokazywany w telewizji, wirusowo też krążył w sieci, w serwisach partnerów i w serwisach informacyjnych. Podobnie nasze filmy animowane i film dokumentalny na temat ojcostwa. Polskie media z sympatią odniosły się do naszych działań. W sumie naliczyliśmy ponad sto materiałów dziennikarskich nawiązujących do naszych działań. W konkursie na książkę dla dzieci otrzymaliśmy ponad trzydzieści opowiadań. Efektem konkursu było wydanie 300 egz. książki "Król zwierząt". Kampania finansowana była z dotacji. Spot "Dzielcie się obowiązkami" został zrobiony pro bono.

Kampanijność

Od lat angażujemy się w działania na rzecz równouprawnienia. Walczymy z dyskryminacją i nierównym traktowaniem różnych grup społecznych: kobiet, imigrantów, bezrobotnych. Wcześniej realizowaliśmy między innymi projekt "Kobiety na listach wyborczych". Ostatnio powołaliśmy Obserwatorium Równości Płci

Opis inicjatora

ISP to niezależny think-tank, który uczestniczy w debacie wokół istotnych dla Polski spraw. Nie zamykamy naszej wiedzy na zakurzonych półkach - dzielimy się naszym dorobkiem z innym dla dobra kraju.


KrajPolska
Problemy społeczneRównouprawnienie i tolerancja
NadawcaInstytut Spraw Publicznych
WykonawcaInstytut Spraw Publicznych, Jacek Pawlak, Malgorzata Głuchowska, Tomasz Saliński
AdresaciKobiety, mężczyźni, dzieci
MediaRóżne np. wyborcza.pl, TVP. TVN, Wysokie Obcasy
Data zgłoszenia07.03.2013
Dodatkowe materiały