Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2012



07.03.2013

Szlachetna Paczka: Zostań bohaterem i zmieniaj świat na lepsze!

KATEGORIA: Kampanie organizacji pozarządowych

POWIEKSZ
POWIEKSZ

Opis celu kampanii

Zostań bohaterem i zmieniaj świat na lepsze.Zostać bohaterem w Paczce – oznacza, że należy wyjść z tłumu, by zmienić otaczający nas świat. Bohaterstwo polega na przekroczeniu swojego świata. W Paczce potrzebny jest wysiłek, by odnaleźć rodzinę w potrzebie, by ją zdiagnozować. Paczka nie ma sensu jako zbiór rzeczy, które przekazujemy biednym.
Ważniejsze jest prawdziwe, autentyczne spotkanie z drugim człowiekiem, które inspiruje do działania i zmiany swojego życia.

Grupa docelowa

Mieszkańcy dużych i średnich polskich miast, w wieku powyżej 20 lat – studenci, pracownicy. Osoby, które mają pragnienie pomagania, zwracają uwagę na skuteczność działań, chcą zmieniać świat na lepsze

Strategia

Każdy ma w sobie potrzebę pomagania. nie każdy jednak uświadamia sobie ten fakt. Każdy jednak może zostać bohaterem, wystarczy tylko wyjść z tłumu, by zmienić otaczający nas świat. Bohaterstwo polega na przekroczeniu swojego świata, swoich spraw i spraw swojej rodziny i przyjaciół. Generalnie, można tego nie robić. Można żyć tak, jak wszyscy. Ale można też wyjść z cienia, z szarości (to plakat tegorocznej kampanii liderów SP). Można z oddali popatrzeć na świat i nie odwracać się na pięcie, ale do niego "wskoczyć", zaangażować się. Dlatego w spocie jest otwierane okno. Do tej pory to wszystko działo się gdzieś tam, na szklanym ekranie. Teraz jest obok mnie. Ci ludzie są za szyba, ale to jest jednak okno, a nie telewizor. Mogę je otworzyć, zobaczyć i pójść za nimi, by zmieniać świat.
Świat, do jakiego dążymy to świat, w którym ludzie są nawzajem na siebie otwarci i życzliwi. Pomagają tym, którzy znaleźli się w potrzebie. W tym świecie jest jak w życiu. Odległość miedzy sukcesem, a porażką jest niewielka. Ten świat jest prawdziwy i właściwie wszyscy go znają. Inne jest to, jak my w tym świecie funkcjonujemy. Otwieramy się na innych, próbujemy się zrozumieć. Robimy sobie prezenty. wspieramy się nawzajem i pomagamy sobie. To jest swoiste państwo w państwie. Społeczność w społeczeństwie. Możesz zostać tam, gdzie byłeś. Może dołączyć do nas. Może u siebie stworzyć taką społeczność.

Opis przebiegu kampanii

Kampania rozpoczęła się 17.11. od otwarcia bazy rodzin potrzebujących, z której każdy mógł wybrać tę, dla której chciał przygotować paczkę. O godz. 11. w Krakowie i innych miastach Polski odbyły się marsze z flagami SZLACHETNEJ PACZKI. Okrzyk: 'Kto rządzi? Paczka'
Kampania trwała 3 tygodnie. Paczki przygotowywały znane osoby m. in. siostry Radwańskie, piłkarze ręczni z trenerem Bogdanem Wentą, Mariusz Czerkawski, Małgorzata Kożuchowska i Tomasz Karolak. Program Kroniki Szlachetnej Paczki nadawany był w niedziele o 20.05 w TVP1 – znani dzielili się w nim swoimi dewizami sukcesu, opowiadali jak radzą sobie w trudnych sytuacjach, pokazywano też relacje z robienia paczek.
Wyjątkowym wydarzeniem było przygotowanie pomocy przez Annę i Bronisława Komorowskich oraz koncert kolęd w Pałacu Prezydenckim. Koncert był retransmitowany w TVP1 w Wigilię.
Zakończeniem kampanii był finał akcji 10-11.12, kiedy wolontariusze odbierali paczki od darczyńców i zawozili je do potrzebujących rodz

Wykorzystanie narzędzi komunikacji

NARZĘDZIA PR
• teaser z udziałem TV Sport i Piłkarzy Borussi pod hasłem
•start Paczki: przemarsz z flagami ulicami największych miast w Polsce, w których były rejony Paczki
• otwarcie bazy z trójkową listą przebojów i Markiem Niedźwiedzkim
• przygotowanie paczek przez znanych sportowców i aktorów
• przygotowanie paczki przez parę prezydencką Annę i Bronisława Komorowskich
• koncert kolęd w Pałacu Prezydenckim – retransmitowany w TVP1 w Wigilię
• finał Paczki – relacje z doręczenia paczek do potrzebujących w serwisach informacyjnych

NARZĘDZIA REKLAMOWE
• Spot telewizyjny z Jerzym Dudkiem i Adrianem Zielińskim – emisja: TVP1 i TVP Sport
• Spot radiowy – emisja: program 3 Polskiego Radia
• Layouty prasowe – m.in. „Gazeta Wyborcza”, „Metro”
• Kampania Internecie: SEO/SEM, AdWords, kampanie bannerowe i zasięgowe
• plakaty, ulotki
• flagi na Rynku Głównym w Krakowie

Dodatkowo: Działania w social mediach, zwłaszcza na Facebooku oraz uruchomienie własnego kanaly TV Paczk

Efektywność

Ostatnia - XII edycja Paczki była pod wieloma względami rekordowa:
1. 1700 zł - tyle wyniosła średnia zadeklarowana przez darczyńców wartość paczki dla jednej rodziny
17 darczyńców - średnio tyle osób przygotowywało paczkę dla jednej rodziny
2. W edycji SZLACHETNEJ PACZKI 2012:
pomoc dotarła do 13 235 rodzin w potrzebie, łącznie do ponad 55 tys. osób,
łączna wartość przekazanej pomocy materialnej (na podstawie średniej wartości paczki zadeklarowanej przez darczyńców) to 22,5 mln
łączna liczba osób zaangażowanych w projekt - wolontariuszy, darczyńców i rodzin to 300 tys. osób
7800 wolontariuszy (w tym 7500 wolontariuszy odwiedzający rodziny w potrzebie) pracowało w 432 rejonach w całej Polsce,
3.
Ilość publikacji: 5008, w tym:
TV: 244
Radio: 574
Social media: 2259
Portale: 1600
Prasa: 331
W każdym tekście pojawił się adres strony i nasz numer sms, w niektórych również nr konta bankowego i zaproszenie do zmieniania świata na lepsze z Paczką poprzez: zrobienie paczki, sms, wpłatę.

Kampanijność

Projekt SZLACHETNA PACZKA był organizowany po raz 12. Każdorazowo finałowi akcji towarzyszy kampania promująca proaktywną postawę i pomoc biednym w swojej miejscowości Zostań bohaterem i zmieniaj świat na lepsze. to przekaz, który ma jednocześnie zaprocentować w kampanii 1% i rekrutacji liderów.

Opis inicjatora

Inicjatorem jest Stowarzyszenie WIOSNA specjalizujące się w akcjach opartych na mechanizmie pośredniczenia – darczyńcy i wolontariusze mogą dzielić się z potrzebującymi i skutecznie pomagać.

Opis i wyjaśnienie pomysłu reklamowego - jeśli dotyczy

W spocie pokazujemy ideę, która łączy, niezależnie czy jesteś znaną osobą, celebrytą, czy mieszkasz gdzieś niedaleko. Stąd Ci sami celebryci teraz stają się jedną drużyną, do której możesz się przyłączyć.
W spocie widzimy tekturowy świat i prawdziwą rodzinę. A także ludzi wspinających się po sobie (żywa piramida, aby dać r paczkę rodzinie, który oświetli ich życie. Da im radość.


KrajPolska
Problemy społeczneAktywizacja i społeczeństwo obywatelskie, Pomoc społeczna, Walka z wykluczeniem społecznym
NadawcaStowarzyszenie WIOSNA
WykonawcaStowarzyszenie WIOSNA
AdresaciLudzi, którzy głęboko w sobie mają chęć zmieniania świat na lepszy • Mają w sobie entuzjazm, prawość, gotowość do działania. Rozmawiają o ideałach. Chcą zmieniać świat • Ale też do tej grupy w społeczeństwie, która odpowiednio "popchnięta" odkryje w sobie, że ma tę chęć do zmieniania świata, której być może do tej pory nie uświadamiała sobie.
Mediatelewizja, prasa, radio, social media
Data zgłoszenia07.03.2013
Dodatkowe materiały
 
 
 plik: sp_podsumowanie_2012.pdf
 plik: raport_o_radosci_1.pdf