Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2013



27.02.2014

Ukraina. My z Wami! Akcja „Gazety Wyborczej” solidaryzowania się z walczącymi na Majdanie

KATEGORIA: Kampanie firm komercyjnych i fundacji firm

POWIEKSZ

Opis celu kampanii

Ukraińcy od listopada 2013 walczą o suwerenność swego kraju, o pełnoprawną przynależność do Europy. Ich poświęcenie, duch walki budzi pozytywne emocje i komentarze na temat ich narodu, który potrafi się zjednoczyć i walczyć o wspólne dobro. Chcieliśmy pokazać walczącym na Majdanie, że ich wspieramy: my - pracownicy „Gazety Wyborczej”, lecz także my - Polacy. Poprzez nasze akcje chcemy wpłynąć na postawy Polaków, chcemy aby oni też poczuli się solidarni z Euromajdanem.

Grupa docelowa

Czytelnicy "Gazety Wyborczej", a za ich pośrednictwem szersze dotarcie do społeczeństwa polskiego

Strategia

Ukraińcy od listopada 2013 walczą o suwerenność swego kraju, o pełnoprawną przynależność do Europy. Ich poświęcenie, duch walki budzi pozytywne emocje i komentarze na temat ich narodu, który potrafi się zjednoczyć i walczyć o wspólne dobro. Chcieliśmy podjąć inicjatywę, która w rzeczywisty, a czasem choć w symboliczny sposób pomoże Ukraińcom, pokazać walczącym na Majdanie, że ich wspieramy: my - pracownicy „Gazety Wyborczej”, lecz także my - Polacy. Dlatego też przeprowadziliśmy akcję solidarności z Ukrainą. Wykorzystaliśmy nasze media: „Gazetę Wyborczą” oraz serwis Wyborcza.pl. Chcieliśmy dotrzeć z apelem wsparcia naszych sąsiadów do jak największej liczby osób, dlatego dużą rolę w projekcie odegrały portale społecznościowe: Facebook, Google+, Twitter czy Instagram, gdzie nagłaśnialiśmy naszą akcję.

Opis przebiegu kampanii

Pierwszy etap akcji solidarności z Ukrainą miał miejsce między 2 a 9 grudnia 2013 roku, gdy zaczynały się protesty w Kijowie. Osoby popierające ruch na Ukrainie mogły zrobić sobie zdjęcia w redakcji z flagą ukraińską i napisem „My z Wami”. Fotografowali się dziennikarze i pracownicy Agory. Do akcji przyłączyli się również nasi zagraniczni goście. Następnie zaprosiliśmy do akcji czytelników. Z zebranych zdjęć stworzyliśmy multimedialny kolaż i wrzuciliśmy go do sieci. Napisaliśmy również odezwę do Braci Ukraińców i opublikowaliśmy na Wyborcza.pl.
30 stycznia wzięliśmy udział w manifestacji „Solidarni z Euromajdanem” - rozdawaliśmy tam specjalny dodatek "Gazety", przygotowany do całego nakładu pisma, którego dodatkowe 10 000 egz. przeznaczyliśmy dla Ukraińców na Majdanie.
Cały czas na bieżąco komentujemy wydarzenia w „Gazecie Wyborczej”, na wyborcza.pl oraz na facebook.com. Prowadzimy stronę Wyborcza.pl/Ukraina, gdzie informujemy o możliwościach pomocy: zbiórki żywności, odzieży.

Wykorzystanie narzędzi komunikacji

30 stycznia 2014 roku do „Wyborczej” dołączyliśmy dodatek poświęcony wydarzeniom na Ukrainie - „Solidarni z Euromajdanem”. Rozdawaliśmy go też podczas manifestacji solidarności z Ukrainą na pl. Konstytucji, którą współorganizowaliśmy. Na ostatniej stronie dodatku wydrukowaliśmy flagę Ukrainy z napisem „My z Wami!” i zachęcaliśmy czytelników, żeby robili sobie z nią zdjęcia.
21 lutego przygotowaliśmy specjalną okładkę „Gazety Wyborczej” z flagą Ukrainy - nawoływaliśmy do wieszania jej w oknie w geście solidarności.
22 lutego poświęciliśmy 16 stron weekendowego wydania na artykuły dotyczące bieżącej sytuacji na Ukrainie.
25 lutego rozpoczęła się aukcja organizowana przez „Wyborczą” oraz portal Allegro. Licytowana jest rzeźba Matki Boskiej autorstwa wokalistki, Kory Jackowskiej. Zebrane środki przekażemy Fundacji Edukacja dla Demokracji na pomoc rannym w zamieszkach na Ukrainie – pokryjemy koszty leków, środków opatrunkowych i leczenia.
(http://allegro.pl/show_item.php?item=4008878179)

Efektywność

Czytelnicy „Gazety Wyborczej” wysłali nam ponad 100 zdjęć z flagą Ukrainy. Opublikowana przez nas odezwę do Braci Ukraińców podpisało ponad 1 700 osób. Nasz apel spotkał się z szerokim odzewem na Facebooku: zebrał 3 000 „lajków”, a udostępniło go na swoich profilach 2 000 czytelników. Akcja została zauważona przez ukraińskie media. W ramach podziękowań blisko 100 osób sfotografowało się z flagą polską opatrzoną napisem „Dziękuję”.
We współorganizowanej przez nas manifestacji solidarności na pl. Konstytucji mimo mrozu w demonstracji uczestniczyło kilkaset osób.
Na naszych serwisach pojawiło się co najmniej 100 publikacji na temat wydarzeń na Ukrainie. Na potrzeby akcji stworzyliśmy sekcję Wyborcza.pl/Ukraina, gdzie prowadzimy relację na żywo, przez całą dobę.

Kampanijność

Projekt związany jest z bieżącymi wydarzeniami społeczno-politycznymi na Ukrainie. Nasze działania rozpoczęły się w grudniu akcją zdjęć na Facebooku „My z Wami”. Bieżący etap akcji obejmuje aukcję charytatywną, która potrwa do 4 marca 2014 roku.

Opis inicjatora

„Gazeta Wyborcza” jest najchętniej kupowaną i czytaną opiniotwórczą gazetą w Polsce. Powstała w 1989 roku jako platforma pierwszych demokratycznych wyborów do parlamentu.


KrajPolska
Problemy społeczneAktywizacja i społeczeństwo obywatelskie
NadawcaGazeta Wyborcza
WykonawcaGazeta Wyborcza - Dział Akcji Społecznych, Zespół d/s Kontaktu z Czytelnikami
AdresaciSpołeczeństwo polskie
Mediaprasa, internet, serwisy społecznościowe
Data zgłoszenia27.02.2014