Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2013



28.02.2014

"Wyskocz na chwilę z kapci"

KATEGORIA: Kampanie organizacji pozarządowych

KATEGORIA: Kampanie o tematyce zdrowotnej

POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ

Opis celu kampanii

Polacy są mało aktywnym fizycznie społeczeństwem. Prawie 90% obywateli Polski prowadzi siedzący tryb życia.Brak ruchu może wpływać negatywnie na stan zdrowia.Celem kampanii była promocja wiedzy na temat profilaktyki udaru oraz pokazanie, że aktywność może zmniejszyć ryzyko wystąpienia wielu chorób cywilizacyjnych.Wyeliminowanie jednego czynnika ryzyka, a mianowicie braku aktywności pozwala obniżyć ryzyko wystąpienia tej choroby o ok. 20%.Działania miały na celu zachęcić do regularnego ruchu.

Grupa docelowa

Ogół populacji ze szczególnym uwzględnieniem osób w wieku powyżej 50 roku życia, ponieważ w tym wieku ludzie często zapominają o aktywności fizycznej oraz młodzież, bo to wtedy kształtują się nawyki.

Strategia

Polacy są mało aktywnym fizycznie społeczeństwem. Prawie 90% obywateli naszego kraju prowadzi siedzący tryb życia.Brak ruchu może wpływać negatywnie na stan zdrowia.Celem kampanii była promocja wiedzy na temat profilaktyki udaru oraz pokazanie, że aktywność może zmniejszyć ryzyko wystąpienia wielu chorób cywilizacyjnych.Wyeliminowanie jednego czynnika ryzyka, a mianowicie braku aktywności pozwala obniżyć ryzyko wystąpienia tej choroby o ok. 20%.Działania miały na celu zachęcić do regularnego ruchu, a także działań mających na celu wyeliminowanie innych czynników ryzyka.
W ramach kampanii realizowane były działania skierowane do odbiorców w rożnym wieku. Udział drużyny FUM w znanej imprezie biegowej, czy uruchomienie aplikacji edukacyjnej na urządzenia mobilne (smartfony i tablety) miały na celu dotarcie do młodych osób, ponieważ udary występują już nawet u dzieci, a prawidłowe nawyki prozdrowotne kształtują się od najmłodszych lat. Natomiast przeprowadzone w ramach akcji warsztaty Nordic Walking i badania czynników ryzyka cieszyły się większym zainteresowaniem osób starszych. Aby dotrzeć do możliwe największej grupy odbiorców prowadzone były również działania reklamowe (akcja plakatowa) oraz proaktywne media relations.

Opis przebiegu kampanii

W wiatach przystankowych umieszczone zostały plakaty kampanii. W tym samym czasie zaczęła działać podstrona dedykowana kampanii. Akcja FUM cieszyła się zainteresowaniem mediów - zorganizowana przez FUM konferencja prasowa zgromadziła dużą liczbę dziennikarzy, a informacje na temat kampanii znalazły się zarówno w ogólnopolskiej prasie, jak i telewizji. W ramach kampanii stworzona została również pierwsza w Polsce aplikacja udarowa „STOP UDAROM”. Jednym z etapów kampanii był udział drużyny biegowej FUM w Łódź Maraton. W ten sposób FUM zwróciła uwagę na to, że udar mózgu to poważna chorobą, przed którą każdy może starać się uchronić, np. będąc aktywnym fizycznie. W trakcie dwudniowej imprezy rozdawano ulotki, na stoisku FUM można było wykonać podstawowe badania wykrywające czynniki ryzyka udaru.Kolejną działalnością był „Dzień otwarty udaru mózgu” zorganizowany w Łódzkim Domu Kultury, podczas którego można było wykonać badania oraz wysłuchać wykłady o profilaktyce udaru.

Wykorzystanie narzędzi komunikacji

Kampanii była bardzo mocno komunikowana w internecie poprzez stronę internetową, profil na facebooku, spoty na youtubie. Informacje na temat kampanii pojawiły się zarówno w mediach ogólnopolskich, jak i lokalnych. Materiały informacyjne kampanii zostały rozesłane do wielu placówek medycznych. Kampania outdoorowa była realizowana poprzez citylighty w wiatach przystankowych oraz na ekranach w pojazdach komunikacji miejskiej. Akcje niestandardowe – udział w drużynie biegowej Fundacji.

Efektywność

Realizacja i nagłośnienie projektu FUM przełożyło się na wiele publikacji w prasie ogólnopolskiej oraz wieloma informacjami w mediach opiniotwórczych. Do drużyny biegowej Fundacji przyłączyło się ok. 60 osób, które stały się ambasadorami akcji. Stoisko Fundacji podczas Łódź Maraton Dbam o Zdrowie i Dnia Otwartego Udaru Mózgu odwiedziło ok. 400 osób. Podstrona „Wyskocz na chwilę z kapci” będzie działać cały czas. Budżet kampanii ok. 10 000 zł.

Kampanijność

Temat profilaktyki jest dla nas bardzo ważny, co roku w maju obchodzony jest Europejski Dzień Profilaktyki Udarowej, dlatego też kampanię będziemy organizować cyklicznie.

Opis inicjatora

Fundacja Udaru Mózgu powstała w 2009 roku. Jej misją jest poprawa sytuacji chorych po udarze oraz propagowanie zachowań zapobiegających chorobom naczyniowym mózgu. W tym celu FUM prowadzi liczne działania o charakterze informacyjnym i edukacyjnym.


KrajPolska
Problemy społeczneProfilaktyka – zdrowie i uzależnienia
NadawcaFundacja Udaru Mózgu
WykonawcaFundacja Udaru Mózgu
Adresaciogół populacji, w szczególności osoby po 50 roku życia oraz młodzież
Mediainternet, social media, tv, prasa, plakaty
Data zgłoszenia28.02.2014
Dodatkowe materiały