10.03.2014 RODZICE: ODWAŻCIE SIĘ MÓWIĆ! KATEGORIA: Kampanie organizacji pozarządowych Opis celu kampanii• Zwrócenie uwagi na fakt, iż homoseksualność nie dotyczy tylko osób homoseksualnych, ale także ich rodzin (rodziców)
• Pomoc rodzicom i rodzinom osób homoseksualnych w zaakceptowaniu orientacji seksualnej swojego dziecka Grupa docelowaRodzice i rodziny osób homoseksualnych. StrategiaRodziny osób homoseksualnych bardzo często odrzucają swoje dzieci i nie wspierają ich w codziennym życiu.
Rodzice osób homoseksualnych często odrzucają swoje dzieci w momencie, w którym dowiadują się o ich orientacji seksualnej. Nawet jeśli nie wyrzucają ich z domu lub nie ucinają kontaktu, sami „wchodzą do szafy” – unikają mówienia o życiu swoich dzieci, ich partnerze lub partnerce. Żyją w strachu przed tym, że sąsiedzi lub współpracownicy dowiedzą się o homoseksualności ich dzieci. Na co dzień spotykają się z negatywnymi, obraźliwymi komentarzami dotyczącymi osób homoseksualnych w ogóle, obserwują w mediach doniesienia o przemocy i atakach motywowanych nienawiścią. Jak dotąd w Polsce nie były prowadzone działania zmierzające do wzmocnienia tej grupy.
W naszej kampanii pokazaliśmy rodziców wraz z ich homoseksualnymi dziećmi, którzy nie wstydzą się tego, iż ich dzieci nie są heteroseksualne. Co więcej, rodzice są dumni ze swoich pociech, gdyż dzięki nim zyskali inną optykę postrzegania świata i dzięki temu stali się odważniejsi/bardziej otwarci lub silniejsi.
Głównym insightem, na którym oparta jest komunikacja jest postrzeżenie, że rodzice (podobnie jak ich dzieci) muszą dokonać swojego rodzaju „wyjścia z szafy”, czyli przyznać się przed samymi sobą i całym światem, że akceptują swoje pociechy takimi i jakie są i nie wstydzą się ich odmiennej seksualności.
W kampanii wystąpili prawdziwi rodzice i dzieci, w tym aktor Władysław Kowalski z synem Kubą. Opis przebiegu kampaniiKampania była prowadzona w całej Polsce na nośnikach typu CityLight.
Dodatkowo powstała dedykowana kampanii strona www.odwazciesiemowic.pl
Na potrzeby kampanii powstał też film, w którym rodzice wyrażają swoją aprobatę dla dzieci oraz mówią o tym, jak oswajali się z odmienną seksualnością swoich dzieci.
Kampania wywołała bardzo dużą dyskusję w mediach związaną z poruszanym tematem. Przedstawiciele KPH oraz rodzice występujący w kampanii byli wielokrotnie obecni w mediach (m.in. telewizje śniadaniowe, programy publicystyczne), w których opowiadali o tym, jak należy postępować w takich wypadkach i jak ważne jest wsparcie rodzin dla osób homoseksualnych.
Dodatkowo kampania obiła się także szerokim echem na tzw. portalach plotkarskich, głównie dzięki obecności Władysława Kowalskiego, którego rodzinny „coming out” był przez kilka dni top-newsem na tych portalach. Wykorzystanie narzędzi komunikacjiOutdoor (CityLight), oraz strona www z poradami dla rodziców oraz filmem. Efektywność• prasa - 31 publikacji
• internet - 223 publikacje
• tv - 22 nagrania (monitoring z pierwszego tygodnia kampanii)
• radio - 30 nagrania (monitoring z pierwszego tygodnia kampanii)
• ekwiwalent reklamowy wszystkich publikacji, które pojawiły się w mediach szacowany jest przez Instytut Monitorowania Mediów na kwotę 2 744 140 zł KampanijnośćKampania była efektem Akademii Zaangażowanego Rodzica prowadzonej przez Kampanię Przeciw Homofobii – cyklu warsztatów dla rodziców osób homoseksualnych. KPH od 2012 roku prowadzi działania edukacyjne (konferencje, warsztaty) skierowane do rodziców osób nieheteroseksualnych. Opis inicjatoraKPH przeciwdziała dyskryminacji i przemocy wobec osób homo-, biseksualnych oraz transpłciowych (LGBT) przez rzecznictwo, edukację i wsparcie. |