Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2013



10.03.2014

"Komornik nie zabiera. Komornik oddaje"

KATEGORIA: Kampanie organizacji pozarządowych

Opis celu kampanii

Celem kampanii było zwrócenie uwagi na problem społecznego postrzegania komorników sądowych poprzez przypomnienie podstawowej idei przyświecającej tej funkcji. W obiegowej opinii komornicy widziani są jako ci, którzy coś komuś zabierają, podczas gdy ich misja polega właśnie na pomaganiu wierzycielom w odzyskiwaniu tego, co im się zgodnie z prawem należy. Dodatkowym celem było przypomnienie bardzo prostej zasady - jeśli coś pożyczasz, nie zapomnij oddać.

Grupa docelowa

Grupa docelowa to osoby, które celowo nie regulują swoich zobowiązań oraz osoby, które ulegają negatywnym stereotypom związanym z zawodem komornika sądowego.

Strategia

Zawód komornika sądowego często jest w naszym kraju postrzegany negatywnie, czego przyczyną jest patrzenie na pracę komorników wyłącznie z punktu widzenia dłużników. Tworzy się w ten sposób stereotyp komornika jako osoby, która coś komuś zabiera, pomijając najczęściej osobę wierzyciela, czyli "drugiej strony", która zwraca się o pomoc właśnie do komornika, bowiem sama nie jest w stanie odzyskać swojej własności. Zarówno w przekazach medialnych, jak i w obiegowej opinii to wyłącznie dłużnik zasługuje na współczucie i wsparcie, bowiem coś traci. Często zapomina się natomiast, że bywa i tak, że traci coś, co wcześniej komuś odebrał lub co zgodnie z prawem powinien oddać.

Liczba spraw, jakie co roku trafiają do komorników sądowych, a tylko w 2013 było ich blisko 5 milionów, uzasadnia potrzebę uświadomienia jak najszerszej grupie odbiorców zarówno roli komornika, jak i jednej z podstawowych zasad współżycia społecznego - pożyczyłeś? Oddaj.

Krajowa Rada Komornicza, dostrzegając istotną liczbę spraw, w których osoby zadłużone celowo i z premedytacją nie regulują swoich zobowiązań, postanowiła tę zasadę, w bardzo prosty i sugestywny sposób, przypomnieć.

Nawet dzieci wiedzą, że to co pożyczone powinno być oddane, a jeśli ktoś o tym zapomina, czyniąc komuś krzywdę, to zawsze można liczyć na pomoc komornika.

Opis przebiegu kampanii

Spot „Piaskownica” został umieszczony w serwisie www.youtube.pl 19 czerwca 2013 roku. W ciągu pierwszych 10 dni obejrzało ponad 10 tysięcy Internautów (do dziś ponad 30 tysięcy). Po czterech dniach zamieścił go, na głownej stronie, portal Onet.pl. Po kilku dniach spot wraz z dyskusją na temat kampanii wyemitowano w programie „Pytanie na śniadanie”

O filmie mówiono także w Programie 4 Polskiego Radia oraz na wielu różnych portalach internetowych, zarówno branżowych, jak i społecznościowych.

Żadna dotychczasowa akcja edukacyjna podejmowana przez Samorządy zawodów prawniczych nie spotkała się z takim zainteresowaniem.

Wykorzystanie narzędzi komunikacji

Kampania nie zakładała wykorzystania narzędzi komercyjnych. Twórcy chcieli wywołać dyskusję w  mediach ogólnopolskich oraz w Internecie wykorzystując naturalne zainteresowanie i reakcję na spot.

Efektywność

Koszt całej kampanii to dokładnie dziesięć tysięcy złotych. Kampania finansowana była ze środków Samorządu i z założenia nie miała generować wysokich kosztów. Efekt uzyskano między innymi dzięki współpracy z młodymi, nie znanymi jeszcze szerzej, twórcami.

Spot do dziś obejrzało na youtube.pl ponad 30 tysięcy Internautów.

https://www.youtube.com/watch?v=KgYR_GypMLM

Kilkadziesiąt tysięcy na Onet.pl i w innych serwisach internetowych. W TVP poświęcono mu 10 minutową rozmowę, którą biorąc pod uwagę oglądalność „Pytania na śniadanie” obejrzało blisko milion telewidzów.

Trudno oczywiście określić efektywność jako zmianę postaw, niemniej działania będą kontynuowane, bowiem proces implementacji zachowań prospołecznych, jaki niesie ze sobą przesłanie o konieczności realizacji swoich zobowiązań, to proces długotrwały.

Kampanijność

Kampania rozumiana jako promowanie właściwych postaw będzie kontynuowana w kolejnych latach.

Opis inicjatora

Inicjatorem jest Krajowa Rada Komornicza, będąca reprezentantem wszystkich komorników sądowych działających przy Sądach Rejonowych w Polsce.

Opis i wyjaśnienie pomysłu reklamowego - jeśli dotyczy

Pomysł polegał na pokazaniu, że nawet dzieci w piaskownicy wiedzą, że jeśli pożyczam cudzą własność, to mam obowiązek ją potem zwrócić. Prócz tego spot przypomina o podstawie istnienia komorników językiem najprostszym z możliwych. Komornicy tak właśnie opowiadają swoim dzieciom czym się zajmują.


KrajPolska
Problemy społeczneAktywizacja i społeczeństwo obywatelskie, Kampanie wizerunkowe organizacji i instytucji, 1%
NadawcaKrajowa Rada Komornicza
WykonawcaMateusz Lewandowski, Maciej Mikołajczyk
AdresaciOsoby będące negatywnego zdania o pracy komorników oraz osoby celowo unikające swoich zobowiązań.
MediaInterent, telewizja
Data zgłoszenia10.03.2014
 plik: komornik_nie_zabiera.mp4